Lektorprogram i KRLE / religion og etikk og samfunnsfag
Studieinformasjon
- Studiested: Majorstuen
- Progresjon: Heltid
- Varighet: 5 år
- Studiepoeng: 300
- Oppstart: Høst
- Undervisningsspråk: Norsk
- Søkekode: 934
- Søknadsfrist: 15. april
Vil du jobbe med ungdom og bidra til en bedre forståelse av religion og samfunn? Som lektor får du muligheten til å gjøre en forskjell!
Som lektorstudent på MF blir du en del av vårt anerkjente religions- og samfunnsvitenskapelige miljø. Her møter du dyktige lærere som brenner for faget sitt.
I utdanningen er vi særlig opptatt av å utvikle lærere med sterk kunnskap og kompetanse på verdidimensjonen i utdanningen, knyttet til likeverd, menneskeverd og demokrati i et fagdidaktisk og profesjonsetisk perspektiv. Fagkombinasjonen religion og samfunn gjør at vi kan gå i dybden på temaer som mangfold, dannelse og diskriminering. Dette gir lektorprogrammet ved MF en unik komponent.
Utdanningen gir undervisningskompetanse i samfunnsfag og i KRLE / Religion og etikk og samfunnsfag i grunnskolen og i videregående skole og er rettet undervisning på trinn 8-13.
Programmet består av to studieretninger der studentene kan velge mellom henholdvis samfunnsfag og KRLE/religion og etikk som fordypningsfag (fag 1) med tilhørende masteroppgave. Praksis i skolen er en integrert del av utdanningen. Les mer om praksisperiodene her.
Lektorprogrammet er omfattet av skikkethetsvurdering. Ved oppstart inviteres alle nye studenter til et møte om hva dette innebærer. Les mer om skikkethetsvurdering her.
Få slettet studielån
Lånekassen har flere ordninger for sletting av gjeld for lærere. Dersom du fullfører grunnskolelærer- eller lektorutdanning og jobber i skolen i tre år etterpå, kan du få slettet deler av studielånet ditt.
Les mer om sletting av gjeld for lærere her.
Om studiet
Søknad og opptakskrav
Oppstart høst.
Du søker gjennom Samordna opptak. Søknadsfristen er 15.april.
Opptakskrav:
Generell studiekompetanse og
- gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk (393 timer) og
- minst 35 skolepoeng
Politiattest må fremlegges i forbindelse med opptak.
Eventuell innpassing av tidligere studier fra MF eller fra andre institusjoner gjøres etter opptak.
Oppbygning
Lektor i religion og etikk med samfunnsfag
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lektor i samfunnsfag med religion og etikk
| 10.sem. | AVH5055 Masteroppgave Lektorprogram i KRLE/ religion og etikk og samfunnsfag: (45 stp) | Praksiskomponenter (Med forbehold) | ||
| 9.sem. | SAM50XX (under revisjon) Nøkkeltekster | SAM50XX (under revisjon) Menneskerettigheter | AVH5055 Masteroppgave Lektorprogram i KRLE/ religion og etikk og samfunnsfag: (45 stp) | Eventuell gjenstående praksis |
| 8.sem. | SAM50XXX (under revisjon) Bærekraftspolitikk
| MET5010 Kvalitative forskningsmetoder (10 stp) | PED5610 Utdanning og etikk: Filosofiske og samfunnsvitenskapelige perspektiver (10 stp) | |
| 7.sem. | PPU1020 Pedagogikk 2, didaktikk 2 og praksis (30 stp) | |||
| 6.sem. | PPU1015 Pedagogikk 1, didaktikk 1 og praksis (20 stp) | BAO2705 Bacheloroppgave, lektorprogrammet (10 stp) | ||
| 5.sem. | RL2030 Islam: Tradisjon og mangfold (for lektorstudenter) (10 stp) | Valgfritt emne på 2000-nivå i samfunnsfag | Valgfritt emne på 2000-nivå i samfunnsfag | PRA1005 10 dager praksis i skolen |
| 5.sem. | Mulighet for utveksling | |||
| 4.sem. | RL1013 Kristendom: tradisjon og tolkning (10 stp) | SAM1050 Internasjonal politikk (10 stp.) | SAM2525 Urfolk og nasjonale minoriteter | PRA1004 15 dager praksis i skolen |
| 4. sem | Mulighet for utveksling | |||
| 3.sem. | RL1016 Historie og livssyn: den antikke verden, kristendommens historie og det moderne livssynsmangfold (10 stp) | SAM1070 Religion og samfunn: Norge i dag | SAM1080L Identitet, makt og mangfold Lektorprogrammet (10 stp) | |
| 2.sem. | SAM1040L Demokrati under press. Lektorprogrammet (10 stp) | PED1010 Pedagogikk og didaktikk (10 stp) | EX1010 Examen philosophicum (10 stp) | PRA1002 10 dager praksis i skole |
| 1.sem. | RL1010L Religion i historie og samtid (10 stp) | RL1014 Hellige skrifter (10 stp) | SAM1000L Innføring i samfunnsfag. Lektorprogrammet (10 stp) | PRA1001 5 dager observasjonspraksis i skole |
Beskrivelse av programmet
Faglig organisering
Organiseringen av studiet legger opp til varierte arbeidsformer, som skal stimulere til
læring og selvstendig faglig refleksjon. Arbeidsmåtene veksler mellom ulike former for
undervisning, profesjonssamlinger, selvstudium, gruppearbeid, oppgaveskriving,
deltakelse på ekskursjoner, observasjonspraksis, veiledet praksis m.m. Studentene
anbefales å danne kollokviegrupper/arbeidsgrupper der de kan drøfte fagstoff, gi
hverandre respons på oppgaveutkast osv.
Forelesningene skal gi studentene god kunnskap om vitenskapsfagene som ligger til
grunn for skolefagene samfunnsfag og KRLE / religion og etikk, og kunnskap om
forholdet mellom vitenskapsfag og skolefag.
Seminarundervisningen skal gi trening i å sammenholde vitenskapsfag og skolefag, god
kunnskap om didaktiske forutsetninger og arbeidsmåter i skolefagene og trening i å
treffe reflekterte valg i egen undervisningspraksis.
Profesjonssamlingene skal gi kunnskap om læreryrket og norsk skole som ikke er
fagspesifikk for samfunnsfag KRLE / religion og etikk.
Praksiskomponentene i programmet (inkludert PPU) består av 100 dager veiledet,
variert og vurdert praksis. Hoveddelen av praksisstudiet fordeles mellom grunn- og
videregående skole. Praksisdelen skal bidra til at studentene utvikler evnen til å
utforske, reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse.
De ulike emnene har ulike vurderingsformer/eksamensformer. Disse tar sikte på å prøve
studentenes evne til å gjøre rede for relevant fagstoff på en oversiktlig og selvstendig
måte, og til å bruke fagstoffet til å drøfte faglige og didaktiske problemstillinger. I de
fleste emnene brukes en karakterskala fra A (best) til F (dårligst). Studenter som får F,
har ikke bestått. Studentene oppfordres til å gjøre seg kjent med kriteriene for de ulike
karakterene.
Beskrivelse av programoppbygging
I tråd med Forskrift om rammeplan for lektorutdanning for trinn 8–13 er
lektorprogrammet satt sammen av tre fagområder. Fag 1 (160 stp.) er faget studenten
fordyper seg i og skriver masteroppgave innenfor. Fag 2 (70 stp.) innebærer emner på
grunnleggende nivå i et fag som gir undervisningskompetanse på trinn 8-13.
Profesjonsfaget (70 stp.) består av pedagogikk, fagdidaktikk i fag 1 og 2 samt en
profesjonsrettet bacheloroppgave. Det er valgfritt om man velger et religionsfaglig,
samfunnsfaglig eller tverrfaglig tema for bacheloroppgaven.
Lektorprogrammet har to studieretninger; i) samfunnsfag med KRLE / religion og etikk og
ii) KRLE / religion og etikk med samfunnsfag, og det er valg av studieretning som avgjør
hva som er fag 1 og fag 2.
Programmets fire første semestre består av grunnleggende innføringsemner i fagene,
samt emnene examen philosophicum og pedagogikk og didaktikk. De grunnleggende
studiene suppleres med fordypningsemner over to semestre, ett semester på
bachelornivå, og ett semester på masternivå. I 6. og 7. semester tar studentene den
praktisk-pedagogiske utdanningen (PPU). Praksis utgjør 12 uker av det ettårige
programmet.140 stp. emner inkludert PED1010 må være avlagt før PPU. I masterdelen
inngår fordypningsemner i fag 1, profesjonsfag PPU1020 (7. semester), metodekurs (8.
semester), og masteravhandling (9. og 10. semester).
Masteroppgaven
Masteroppgaven i 9. og 10. semester (40 studiepoeng) skrives innenfor fag 1 i valgt
studieretning. Arbeidet med oppgaven skjer under veiledning.
En student må normalt ha bestått emner tilsvarende 40 studiepoeng på masternivå,
inkludert metodeemnet, før oppmelding til masteroppgaven.
Alle emner som inngår i graden, skal normalt være bestått før masteroppgaven leveres.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap innenfor KRLE/religion og etikk og samfunnsfag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde
- har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur, vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål
- har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse av skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har særskilt kunnskap om demokrati og medborgerskap i KRLE/religion og etikk og samfunnsfag
- har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på måter som er relevante for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan orientere seg i faglitteratur og analysere og forholde seg kritisk til faglitteratur og andre informasjonskilder
- kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som bidrar til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan benytte digitale verktøy i planlegging, undervisning og kommunikasjon samt veilede elever i deres digitale hverdag
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
- kan identifisere særskilte behov hos elever, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til elevens beste
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan delta aktivt i skolens dannende virksomhet
- kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning, gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
- kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå
- kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
- kan med selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med kolleger og aktører som er relevante for skoleverket
Utveksling
MF har utvekslingsavtaler med flere partneruniversiteter. Du kan finne mer informasjon om utvekslingsmulighetene til ditt studieprogram på våre sider om utveksling.
Et studieopplegg i utlandet må planlegges i god tid, start gjerne et år før du planlegger å dra.
Lektorstudenter som ønsker et studieopphold i utlandet, anbefales å legge dette til 4. og 5. semester.
Det er også mulig å ta praksis i utlandet i de lengre praksisperiodene (seks uker eller mer), da MF har avtaler om praksisutveksling ved noen norske skoler i utlandet
Videre studier og karrieremuligheter
Lektorprogrammets primære siktemål er å utdanne lærere til undervisning i KRLE / religion og etikk og samfunnsfag på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående skole. Kandidatene vil også kunne være aktuelle for andre yrker og funksjoner i skolesektoren, og i øvrige samfunnssektorer der kunnskap om forholdet mellom religion, skole og samfunn er viktig.