- Emnekode: RL2030
- Studiepoeng: 10
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Islam: Tradisjon og mangfold (for lektorstudenter) RL2030
RL2030 Islam: Tradisjon og mangfold (for lektorstudenter) presenterer sentrale aspekter ved islams historie og tradisjon. Emnet setter også fokus på mangfoldet i religionen. Emnet gir kunnskap om ulike retninger og former av islam og tematiserer hvordan islam fortolkes og praktiseres i nyere tid, med særlig vekt på norsk kontekst.
I seminargruppene i didaktikk drøftes spørsmål om religion i norsk skole, med utgangspunkt i undervisningen om islam på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående skole. Studielitteraturen i pedagogikk/religionspedagogikk fra emnet RL1015 forutsettes kjent og skal brukes i den didaktiske drøftingsoppgaven (se Studiekrav).
RL2030 er et kjerneemne i Lektorprogrammets femte semester. For å melde seg opp i emnet må studenten ha avlagt eksamen i RL1010 eller ha tilsvarende kompetanse.
Eksamen
- Trekkfrist:
- 10-01-2022
- Kunngjøringsdato:
- 09-02-2022
Skriftlig skoleeksamen Ny/utsatt
- Eksamensdato:
- 18-11-2021
- Starttidspunkt:
- 09:00
- Varighet:
- 6 timer
- Trekkfrist:
- 01-11-2021
- Kunngjøringsdato:
- 08-12-2021
Skriftlig skoleeksamen Ordinær
Overlappende emner
RL2030 Islam: Tradisjon og mangfold (for lektorstudenter) overlapper med RL2035 (10 stp) og med RL5015/RV502 (7 stp).
Studiekrav
For å kunne gå opp til eksamen og få avsluttende vurdering må studenten oppfylle følgende studiekrav:
- få godkjent fremmøte i undervisningen (forelesninger/seminargrupper), maksimalt 25% fravær
- få godkjent en didaktisk drøftingsoppgave knyttet til skolens religionsundervisning (1500-2000 ord)
- delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Læringsutbytte etter fullført emne
Kunnskap
Studenten har:
- kjennskap til ulike kilder til kunnskap om islam
- kunnskap om faglig og religiøs tilnærming til religionen
- god kunnskap om islams bakgrunn og historie og hvordan denne historien preger religionens uttrykksformer
- god kunnskap om sentrale trekk ved islams hellige tekster
- god kunnskap om religiøs lov, teologi og praksis med vekt på sunni-islam
- god kunnskap om ulike retninger i islam
- god kunnskap om ulike former for islam
- kunnskap om kvinnesyn og familierett i ulike kontekster
- god kunnskap om religion og hverdagsliv blant unge norske muslimer
- kunnskap om muslimsk mangfold i Norge
- god kunnskap om hvordan muslimer utvikler sine fellesskap, praksiser og fortolkninger av islam i norsk kontekst
- kjennskap til spørsmål om representasjoner av religioner i undervisningen
Ferdigheter
Studenten kan:
- drøfte spørsmål om islams mangfold og religiøse endringsprosesser
- reflektere over spørsmål knyttet til utfordringer for unge muslimer i det norske samfunnet
- reflektere over didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om islam i norsk skole
- vurdere presentasjonen av islam i noen av skolens lærebøker
- reflektere over relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger
- utveksle synspunkter og erfaringer med medstudenter om religion og religionsundervisning i norsk skole, og gjennom dette utvikle god undervisningspraksis
Avsluttende vurdering
Emnet RL2030 har skriftlig skoleeksamen (6 timer) som vurderingsform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av denne eksamen. Ingen hjelpemidler er tillatt ved eksamen.