
- Emnekode: VEIL5060
- Studiepoeng: 15
- Språk: Norsk
Veiledning for praksislærere VEIL5060
Veiledning for praksislærere retter seg mot lærere som ønsker mer kunnskap om og ferdigheter i veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere. Overgangen fra utdanning til yrkeskarriere kan oppleves krevende, og god veiledning kan være avgjørende for at nyutdannede velger å bli i skolen. Veiledere i skolen skal bidra til at studentene eller de nyutdannede utvikler egen profesjonsidentitet gjennom refleksjon over egen yrkesutførelse.
I Veiledning for praksislærere presenteres ulike teoretiske tilnærminger til veiledning. Studiet har en praksisnær tilnærming med ferdighetstrening som har fokus på både det å være veileder og det å motta veiledning i gruppe.
Emnet gir kompetanse i å veilede studenter i praksis og nyutdannede lærere i skolen, og gir en innføring i
- ulike veiledningstradisjoner og tilnærmingsmåter til veiledning
- kommunikasjon og samspill i veiledning
- å være ny i yrket, overgang fra utdanning til yrke
- profesjonsetikk og veiledning
- analytisk og kritisk tilnærming til veiledning
Praksislærere i skolen skal normalt ha veilederutdanning på minimum 15 studiepoeng, og Veiledning for praksislærere gir denne kompetansen. Studiet går over to semestre, med to samlinger á to dager per semester.
Arbeidsformene er forelesning, selvstudium, diskusjon, skriveøvelser, gruppeveiledning og arbeidsoppgaver mellom samlingene. Arbeidsformene skal bidra til faglig og personlig utvikling og økt refleksjons- og ferdighetsnivå.
Opptakskrav
For å bli tatt opp som student må man:
- ha relevant utdanning med et omfang på minst 180 studiepoeng (3 år)
- ha minst to års relevant yrkeserfaring. MF avgjør hva som er relevant erfaring
Eksamen
- Innleveringsdato:
- 03-12-2021
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Trekkfrist:
- 01-11-2021
- Kunngjøringsdato:
- 21-12-2021
Individuell skriftlig oppgave Ordinær
- Innleveringsdato:
- 24-01-2022
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Trekkfrist:
- 10-01-2022
- Kunngjøringsdato:
- 14-02-2022
Individuell skriftlig oppgave Ny/utsatt
Studiekrav
- ledelse av to veiledersamtaler i løpet av studieperioden
- levere og få godkjent refleksjonsnotat på inntil 1000 ord over oppgitt emne
- levere, presentere og få godkjent problemstilling med relevant litteratur til individuell skriftlig oppgave
- gi og motta veiledning i gruppe med utgangspunkt i problemstilling for individuell skriftlig oppgave
- delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Læringsutbytte etter fullført emne
Kunnskaper
Studenten har
- god kunnskap om teorier fra ulike veiledningstradisjoner
- god kunnskap om kommunikasjons- og samspillsteorier knyttet til veiledning
- god kunnskap om etiske utfordringer og maktforhold knyttet til veiledning
- god kunnskap om profesjonsutvikling og profesjonsidentitet
- god kunnskap om overgang fra utdanning til yrke
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssamtaler
- beherske relevante faglige verktøy, teknikker, metoder og uttrykksformer i veiledningssituasjonen
- bidra til at veisøker utvikler egen profesjonsidentitet
- utøve veiledning tilpasset veisøkers forutsetninger og behov
- kritisk analysere og reflektere over veiledningsprosesser
- identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning
Avsluttende vurdering
Emnet har individuell skriftlig oppgave som eksamensform. Oppgaven skal være på 2500-3500 ord. Oppgaven vurderes til «bestått»/«ikke bestått».
Ved innlevering av oppgaven vil man bli bedt om å godta en erklæring om at arbeidet er gjennomført selvstendig og alle kilder er ført opp. For å kunne gå opp til eksamen må studentene innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.