Faglige kompetanseområder:
- Medborgerskap
- Demokrati
- Utdanning
- Kunnskapssosiologi
- Kritisk pedagogikk
- Diskurs
- Læring utenfor klasserommet
- Pedagogikk
Heldal er cand.polit i pedagogikk fra universitetet i Oslo og har Ph.d i pedagogikk fra samme sted. Hun har spisskompetanse på forholdet mellom demokrati og utdanning. I tillegg arbeider hun med kunnskapsosiologi, læringsteori, danning og pedagogiske grunnlagspørsmål.
Utvalgte publikasjoner
- Heldal, J. (2021). Anarkistisk pedagogikk, Ny Tid s. 31 - 31. Ny Tid. ISBN: 0809-9049
- Heldal, J. & Wittek, L. (2021). Pedagogikk, Pedagogikk - en grunnbok, s. 15 - 26. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202710248
- Heldal, J. (2021). Skolens demokratimandat , Pedagogikk - en grunnbok, s. 317 - 330. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202710248
- Heldal, J. (2021). Hva er demokratisk medborgerskap? : om myndiggjøring og politisering, Grunnspørsmål i pedagogikken, s. 245 - 259. Fagbokforlaget. ISBN: 9788245035476
- Danielsen, A. G. & Diseth, Å. R. & Heldal, J. & Kvello, Ø. & Egelandsdal, K. & Ness, I. J. (2020). Elevens beste og pedagogiske perspektiver - en analyse, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver, s. 284 - 307. Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205518506
- Heldal, J. & Sætra, E. (2020). Transformativ læringsteori, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver, s. 79 - 97. Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205518506
- Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres forståelse av opplæring til demokrati og medborgerskap, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) s. 19 - 32. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). ISBN: 2535-4051
- Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Læreplan og demokrati Om lærernes bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratipedagogisk perspektiv, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) s. 3 - 18. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). ISBN: 2535-4051
- Stray, J. H. & Wood, B. (2018). Global-local Education Policy Dynamics: A Case Study of New Zealand and Norway, Scandinavian Journal of Educational Research Scandinavian Journal of Educational Research. ISBN: 0031-3831
- Stray, J. H. & Huang, L. (2018). Norske elevers demokratikunnskaper og aksept for religiøse autoriteter i samfunnet, Tidsskrift for ungdomsforskning s. 98 - 122. Tidsskrift for ungdomsforskning. ISBN: 1502-7759
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2018). Skole for demokrati? En diskusjon av betingelser for skolens demokratidannende funksjon, Utbildning och Demokrati s. 99 - 113. Utbildning och Demokrati. ISBN: 1102-6472
- Stray, J. H. (2018). Skolens samfunnsmandat, Bedre Skole s. 13 - 17. Bedre Skole. ISBN: 0802-183X
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2018). Fellesskapets pedagogikk: Deweys moralfilosofi som tilnærming til klasseledelse, Norsk pedagogisk tidsskrift s. 16 - 25. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISBN: 0029-2052
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2017). Teaching for democracy: Transformative learning theory mediating policy and practice, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk s. 1 - 16. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISBN: 2387-5739
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Dialog og demokratisering - Overveielser omkring læreres rolle i dialoger som omhandler kontroversielle politiske og religiøse spørsmål, Nordic Studies in Education s. 279 - 294. Nordic Studies in Education. ISBN: 1891-5914
- Stray, J. H. (2016). Kva ville ho med livet - Martha Gellhorn, Dag og Tid Dag og Tid. ISBN: 0803-334X
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Demokratisk undervisning i skolen, Dembra. Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen, s. 14 - 21. ISBN: 978-82-92988-60-2
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Hvordan kan evne til refleksjon og dømmekraft utvikles gjennom dialogisk undervisning?, Utbildning och Demokrati s. 7 - 24. Utbildning och Demokrati. ISBN: 1102-6472
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2015). Samfunnsfagets demokratioppdrag i fremtidens skole. En undersøkelse av samfunnsfaglæreres opplevelse av fagets rammebetingelser og Ludvigsen-utvalgets utredninger, Norsk pedagogisk tidsskrift s. 460 - 471. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISBN: 0029-2052
- Stray, J. H. (2014). Learning and Living Democracy, Global citizen - challenges and responsibility in an interconnected world, s. 103 - 111. Brill|Sense. ISBN: 9789462099289
- Stray, J. H. (2014). Skolens demokratimandat, Pedagogikk - en grunnbok, s. 651 - 664. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 978-82-02-41424-5
- Stray, J. H. (2013). Democratic citizenship in the Norwegian curriculum : a comparison between international and national policy recommendations for strengthening democracy through education, New Voices in Norwegian Educational Research, s. 165 - 178. Brill|Sense. ISBN: 978-94-6209-462-8
- Heldal, J. & Sætra, E. (2022). Demokratisk medborgerskap som tverrfaglig tema og formål i skolen, Myndig medborgerskap. Demokrati i lærerutdanningen, s. 61 - 74. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215049243
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
- Heldal, J. (2021). Anarkistisk pedagogikk, Ny Tid s. 31 - 31. Ny Tid. ISBN: 0809-9049
- Heldal, J. & Wittek, L. (2021). Pedagogikk, Pedagogikk - en grunnbok, s. 15 - 26. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202710248
- Heldal, J. (2021). Skolens demokratimandat , Pedagogikk - en grunnbok, s. 317 - 330. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202710248
- Heldal, J. (2021). Hva er demokratisk medborgerskap? : om myndiggjøring og politisering, Grunnspørsmål i pedagogikken, s. 245 - 259. Fagbokforlaget. ISBN: 9788245035476
- Danielsen, A. G. & Diseth, Å. R. & Heldal, J. & Kvello, Ø. & Egelandsdal, K. & Ness, I. J. (2020). Elevens beste og pedagogiske perspektiver - en analyse, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver, s. 284 - 307. Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205518506
- Heldal, J. & Sætra, E. (2020). Transformativ læringsteori, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver, s. 79 - 97. Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205518506
- Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres forståelse av opplæring til demokrati og medborgerskap, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) s. 19 - 32. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). ISBN: 2535-4051
- Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Læreplan og demokrati Om lærernes bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratipedagogisk perspektiv, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) s. 3 - 18. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). ISBN: 2535-4051
- Stray, J. H. & Wood, B. (2018). Global-local Education Policy Dynamics: A Case Study of New Zealand and Norway, Scandinavian Journal of Educational Research Scandinavian Journal of Educational Research. ISBN: 0031-3831
- Stray, J. H. & Huang, L. (2018). Norske elevers demokratikunnskaper og aksept for religiøse autoriteter i samfunnet, Tidsskrift for ungdomsforskning s. 98 - 122. Tidsskrift for ungdomsforskning. ISBN: 1502-7759
Research project(s)
Utdanning og praksis
1995 - Pedagogikk hovedfag
2010 - Doktorgrad (Ph.D) fra PFI (IPed)/UiO
Verv
0 -