- Emnekode: SAM1000
- Studiepoeng: 20
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
- Enkeltemner/Deltidsstudier
- Bachelor i religion og samfunn - Studieretning religion og samfunn
- Bachelor i religion og samfunn - Studieretning: religion og samfunn
- Bachelor i religion og samfunn - Studieretning: religionsvitenskap
- Bachelor i religion og samfunn
- Bachelor i religion og samfunn - Studieretning: globalisering og sosial bærekraft
Innføring i samfunnsfag SAM1000
Emnet gir en innføring i samfunnsfaglige tenkemåter og ferdigheter. Det gir et grunnlag for de fire tematiske emnene i årsstudiet i samfunnsfag, og videre studier i samfunnsfag. Emnet består av fire delemner. Delemnene er ikke vektet med studiepoeng, men gir til sammen 20 studiepoeng.
A: Sosiologisk teori. Delemnet skal gi studentene en innføring i sentrale samfunnsfaglige begreper, hovedstrømmen av nyere sosiologisk teori, samt kritiske perspektiver, slik som feminisme og postkoloniale tradisjoner.
B: Norge i dag. Delemnet skal gi studentene forskningsbaserte breddekunnskaper om sentrale sider ved det norske samfunnet. Fokus vil være på sentrale dimensjoner ved det norske samfunnet.
C: Samfunnsfaglig metode. Delemnet skal gi en grunnleggende innføring i samfunnsfaglige metoder. Delemnet legger vekt på å utvikle studentenes ferdigheter til å identifisere og vurdere metodebruk i andres empiriske undersøkelser.
D: Samfunnsfaglig skriving. Delemnet skal gi studentene kunnskap om normer for samfunnsfaglig skriving, og en forståelse for hvordan samfunnsfaglige tekster er bygd opp. Det legges vekt på å beherske samfunnsfaglig henvisningsskikk, og gi studentene trening i å skrive samfunnsfaglige tekster.
Et sentralt mål for emnet, er å skape sammenheng mellom teori, empirisk samfunnskunnskap, metode og samfunnsfaglig skriving.
Emnet er et kjerneemne i årsstudiet i samfunnsfag og lektorprogrammet i KRLE/religion og etikk og samfunnsfag
Emnet kan inngå i følgende studieprogram:
Bachelor i religion, kultur og samfunn
Forkunnskaper:
Ingen
Arbeidsform og organisering
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger, skriveseminarer, metodeseminarer og eksamensseminarer.
Eksamen
- Trekkfrist:
- 10-01-2022
- Kunngjøringsdato:
- 04-02-2022
Skriftlig skoleeksamen Ny/utsatt
- Eksamensdato:
- 25-11-2021
- Starttidspunkt:
- 09:00
- Varighet:
- 4 timer
- Trekkfrist:
- 01-11-2021
- Kunngjøringsdato:
- 17-12-2021
Skriftlig skoleeksamen dag 1 Ordinær
- Eksamensdato:
- 26-11-2021
- Starttidspunkt:
- 09:00
- Varighet:
- 4 timer
- Trekkfrist:
- 01-11-2021
- Kunngjøringsdato:
- 17-12-2021
Skriftlig skoleeksamen dag 2 Ordinær
- Utleveringsdato:
- 29-11-2021
- Tidspunkt for utlevering:
- 09:00
- Trekkfrist:
- 01-11-2021
- Innleveringsdato:
- 02-12-2021
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Varighet:
- 3 dager
- Kunngjøringsdato:
- 21-12-2021
Hjemmeeksamen Ordinær
- Utleveringsdato:
- 18-01-2022
- Tidspunkt for utlevering:
- 09:00
- Trekkfrist:
- 10-01-2022
- Innleveringsdato:
- 21-01-2022
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Varighet:
- 3 dager
- Kunngjøringsdato:
- 07-02-2022
Hjemmeeksamen Ny/utsatt
Overlappende emner
SAM1000 Innføring i samfunnsfag overlapper fullstendig med SAM1000L Innføring i samfunnsfag, Lektorprogrammet og delvis med SAM1010 Samfunnsfaglige perspektiver og SAM1021 Samfunnsfaglige metoder. En slik faglig overlapping medfører at
- studenter som har SAM1000L fra før, vil få 0 studiepoeng uttelling for SAM1000 på karakterutskriften eller vitnemålet. MF anbefaler derfor ikke å kombinere disse emnene
- studenter som har SAM1010 fra før, vil få 10 studiepoeng uttelling for SAM1000 på karakterutskriften eller vitnemålet
- studenter som har SAM1021 fra før, vil få 10 studiepoeng uttelling for SAM1000 på karakterutskriften eller vitnemålet
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- få godkjent en læringssti om akademisk skriving innen en fastsatt frist
- få godkjent en drøftingsoppgave (1200-1500 ord) levert innen fastsatt frist
- enten: delta på minst 75 % av seminarene i skriving og metode, eller: levere en mappe bestående av to oppgaver à 1200-1500 ord hver
- delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Læringsutbytte etter fullført emne
KUNNSKAP
Studenten skal etter fullført emne ha:
- bred kunnskap om samfunnsfaglig forskning på sentrale samfunnssektorer i Norge
- god kunnskap om sentrale sosiologiske samtidsdiagnoser, modernitetsteorier og sosiologisk faghistorie
- kunnskap om kritiske perspektiver inkludert feministiske og postkoloniale perspektiver
- kunnskap om hvordan sentrale samfunnssektorer i Norge kan forstås og forklares på ulike måter ved bruk av ulike samfunnsfaglige perspektiver
- kunnskap om hvordan en faglig tekst er bygd opp
- kunnskap om samfunnsfaglige normer for faglig skriving, inkludert referanseskikk
- kunnskap om ulike metodiske tilnærminger til empirisk samfunnsfaglig forskning, deriblant særpreg ved kvalitative og kvantitative metoder
FERDIGHETER
Studenten skal etter fullført emne kunne:
- gjøre rede for sentrale samfunnssektorer i Norge med utgangspunkt i oppdatert samfunnsfaglig forskning.
- gjøre rede for og drøfte sentrale sosiologiske teorier og kritiske perspektiver
- anvende sentrale sosiologiske teorier og kritiske perspektiver i en drøfting av sentrale samfunnssektorer i Norge
- skrive en selvstendig faglig tekst med utgangspunkt i en oppgitt problemstilling
- finne og bruke relevante faglige kilder og referere til kildene på en god og redelig måte, i henhold til gjeldende referansestandard
- drøfte samfunnsfaglige spørsmål på en klar, saklig og overbevisende måte
- identifisere forskningsspørsmål, forskningsmetode og teoretiske perspektiver i en empirisk undersøkelse og drøfte på et grunnleggende nivå hvordan metodiske og teoretiske valg påvirker den kunnskapen som produseres gjennom forskning
- bruke samfunnsfaglige metodebegreper i en vurdering av kvaliteten og avgrensningen av kunnskap i en faglig tekst
GENERELL KOMPETANSE
Studenten skal etter fullført emne:
- kunne anvende forskningsbasert kunnskap til å argumentere selvstendig om faglige problemstillinger
- kunne vurdere ulike kilder og argumenter med et kritisk blikk
- vise evne til faglig nysgjerrighet og til å bruke samfunnsfaglige begreper, teorier og verktøy til å forstå verden rundt seg
- kunne se og reflektere over sammenhengen mellom individuelle liv og større samfunnsprosesser
- vise integritet og akademisk redelighet i kildebruk og referanseteknikk
- kunne reflektere over forholdet mellom samfunnsfaglige kunnskap og perspektiver og eget verdensbilde, normer og verdier
- kunne formidle samfunnsfaglig kunnskap i relevante praktiske, yrkesmessige og medborgerlige sammenhenger, på en måte som viser et reflektert forhold til de muligheter og begrensninger som ligger i slik kunnskap
Avsluttende vurdering
Emnet har 4-timers skriftlig skoleeksamen (teller 40 %) kombinert med en 3-dagers hjemmeeksamen (2500-3500 ord, teller 60 %). Det gis én samlet karakter (A-F) i emnet.
Ingen hjelpemidler er tillatt ved skriftlig skoleeksamen.
For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.