NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.
TEOL2310: Teologihistorie
Timeplan | PDF-versjon til utskrift
Generell informasjon | Overlappende emner | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Merknad til litteraturlisten | Litteratur
Emneansvarlig: | John Wayne Kaufman (John.W.Kaufman@mf.no) |
Studiepoeng: | 10 |
Undervisningsstart: | Vår |
Studieprogramtilhørighet: | Årsstudier - Årsstudium i kristendom/KRLE Bachelorprogrammer - Bachelor i ungdom, kultur og trosopplæring Bachelorprogrammer - Bachelor i teologi Bachelorprogrammer - Bachelor i religion og samfunn Profesjonsstudier - Profesjonsstudium teologi Profesjonsstudier - Metodistisk presteutdanning |
Avdelingstilhørighet: | Avdeling for teologi og kirkelig utdanning |
Eksamens-/innleveringsdatoer
Klikk på en rad for å vise mer info.
Eksamenstype | Eksamens- / innleveringsdato | Trekkfrist | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 2020-06-05 5. juni 2020 | 2020-05-01 1. mai 2020 | ||||||||||||||
|
Generell informasjon
Forsøkene på å utforme det sentrale innhold i den kristne tro i klare læreutsagn har fulgt den kristne kirke fra begynnelsen. På grunnleggende vis ble dette gjort i oldkirkens tid, og de oldkirkelige utforminger av dogmer, trosbekjennelser, kanon, ekklesiologi og sakramenter har alltid siden fungert som et felles økumenisk fundament for alle historiske kirkesamfunn, og som fundament for senere tiders teologiske refleksjon. God kjennskap til denne arv er fortsatt av fundamental betydning for aktuelt systematisk-teologisk arbeid.I den vestlige kirkes middelalder ble oldkirkens skriftlesning ført videre i den monastiske teologi, mens den skolastiske teologi tok i bruk nye filosofiske redskaper for å gi troen et tankemessig presist og sammenhengende uttrykk. Den kristne mystikken vokste frem, og samtidig fortsatte Augustins spørsmål om hvorvidt og hvordan mennesket selv medvirker ved mottakelsen av Guds nåde å være et sentralt spørsmål i den vestlige teologi. Godt kjennskap til denne utvikling er en forutsetning for å forstå den vestlige kirkens splittelse i reformasjonsårhundret.
I løpet av reformasjonen på 1500-tallet splittes den vestlige kirke i ulike konfesjonelle kirker, mange av dem også definert som regionale eller nasjonale kirker. De ulike konfesjonelle kirker ser dagens lys. Godt kjennskap til dette århundrets kirke- og teologihistorie er en forutsetning for å forstå den historiske bakgrunn for dagens kirkebilde i Europa, USA, og for mange misjonskirker som er frukt av europeisk eller amerikansk misjon. Det er også av stor betydning å kjenne til den katolske reformprosess som fant sted i det samme århundret, og som har preget den romerske kirke og teologi siden.
Emnet TEOL2310 Teologihistorie er et kjerneemne i studieprogrammet Profesjonsstudiet i teologi - lavere grad. Emnet gir innføring i teologihistorie fra oldkirken til tidlig nytid.
Overlappende emner
Deler av TEOL2310 Teologihistorie overlapper med de utgåtte emnene K2010 Jesus Kristus i kristen gudstro og K2020 Luthersk reformasjon og bekjennelse. En slik faglig overlapping medfører atStudiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:- bestå en kortprøve om hovedpunktene i den vestlige kirkes historie (repetisjon fra grunnstudiene).
- få godkjent et refleksjonsnotat (1000-1500 ord) hvor studenten sammenligner hovedgrep, perspektiver og prioriteringer i sekundærfremstillingene i litteraturen.
- delta i felles fagdager sammen med TEOL2410 og TEOL2510, dersom studenten også tar disse emner.
- delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Avsluttende vurdering
Emnet TEOL2310 har hjemmeeksamen (3 dager) som vurderingsform. Oppgaven skal besvares innenfor rammen av 2500-3500 ord. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av prøven.Læringsutbytte etter fullført emne
KUNNSKAPStudenten har:
- god kunnskap om dogmer, trosbekjennelser og frelseslære som utvikles i oldkirken
- kunnskap om skriftens kanon, ekklesiologi og sakramenter som utvikles i oldkirken
- god kunnskap om hvordan middelalderkirken i Europa forvaltet og videreførte den teologiske og filosofiske arv fra oldkirken.
- god kunnskap om hvilke nye utfordringer middelalderens teologi stod overfor, og hvordan den møtte dem i den monastiske og skolastiske teologien og i mystikken.
- god kunnskap om de konfesjonelle kirkenes tilblivelse, teologi og utvikling
- kunnskap om kildekritikk og kontekstualisering
FERDIGHETER
Studenten kan:
- drøfte hvordan sentrale teologiske spørsmål har vært behandlet i vestlige tradisjon fra oldkirken til og med reformasjonstiden.
- lese kildetekster i ulike sjangre fra forskjellige perioder
- lese og på en kritisk måte vurdere aktuell sekundærlitteratur
- fremstille og drøfte et konkret historisk forløp ut fra gitte problemstillinger
Merknad til litteraturlisten
I tillegg til oppsatt litteratur skal studentene lese utdrag fra kildetekster på til sammen ca. 150 sider. Tekstene deles ut av faglærerne.Litteratur
For å få tilgang til elektronisk litteratur når du ikke sitter på MF:
Logg deg inn på Oria eller bruk "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
- Assmann, A. (2010). Canon and archive. I A. Erll, A. Nünning & S. B. Young (Red.), A companion to cultural memory studies (s. 97-108). Berlin: de Gruyter. Bibliotek (Kompendium)
- McGrath, A. E. (2013). Historical theology: An introduction to the history of Christian thought (2. utg., s. 1-181). Oxford: Wiley-Blackwell. Bibliotek
- Miles, M. R. (2005). The Word made flesh: A history of Christian thought (s. 1-324). Malden, Mass: Blackwell. Bibliotek