Merk at endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.
VIKTIG:
Dersom koronasituasjonen endrer seg, kan det bli endringer i emnets vurderingsformer (studiekrav og/eller eksamen). Slike endringer vil bli kunngjort i emnerommet i Canvas. Alle studenter må holde seg løpende oppdatert om disse endringene.
VIKTIG:
Dersom koronasituasjonen endrer seg, kan det bli endringer i emnets vurderingsformer (studiekrav og/eller eksamen). Slike endringer vil bli kunngjort i emnerommet i Canvas. Alle studenter må holde seg løpende oppdatert om disse endringene.
FIL2020: Etikk, menneskesyn og teknologi
Timeplan | PDF-versjon til utskrift
Generell informasjon | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Litteratur
Emneansvarlig: | Atle Ottesen Søvik (Atle.O.Sovik@mf.no) |
Studiepoeng: | 10 |
Undervisningsstart: | Høst og vår |
Undervisningsspråk: | Bokmål |
Studieprogramtilhørighet: | Bachelorprogrammer - Bachelor i ungdom, kultur og trosopplæring Bachelorprogrammer - Bachelor i teologi Bachelorprogrammer - Bachelor i religion og samfunn |
Avdelingstilhørighet: | Avdeling for teologi og kirkelig utdanning |
Eksamens-/innleveringsdatoer
Klikk på en rad for å vise mer info.
Eksamenstype | Eksamens- / innleveringsdato | Trekkfrist | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig oppgave | 2021-05-27 27. mai 2021 | 2021-05-01 1. mai 2021 | ||||||
| ||||||||
Individuell skriftlig oppgave – Ny og utsatt - NB! Egne tilgangsregler. | 2021-08-16 16. aug. 2021 | 2021-08-01 1. aug. 2021 | ||||||
|
Generell informasjon
Hvordan skal vi tenke etisk om selvkjørende biler, autonome våpen, at roboter tar over jobbene våre, m.m.? Kan roboter få alle menneskelige egenskaper? Vil robotene ta fra menneskene kontroll over verden – eller er det heller slik at menneskene blir roboter? Hvordan formes vi moralsk av ny teknologi? Hvordan formes våre relasjoner av sosiale medier? Hva skjer i Kina når myndighetene vurderer borgerne moralsk ut fra digital overvåking? Dette er sentrale spørsmål i Fil2020, hvor vi ser på utfordringer fra ny teknologi for etikk og menneskesyn.Emnet krever ingen forkunnskaper, men det er en fordel å ha hatt innføring i etikk på grunnstudier. Emnet kan tas som rent nettstudium, men har også tilbud om frivillige samlinger.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:- Se og kommentere videoer som ligger i canvas. Dette skal gjøres innen de frister som er oppgitt i canvas.
- Levere og få godkjent utkast til individuell skriftlig oppgave (400-1200 ord) ut fra problemstillinger oppgitt i Canvas.
- Kommentere oppgaver fra to medstudenter, og selv få kommentarer fra to medstudenter på eget utkast til individuell skriftlig oppgave
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret.
Avsluttende vurdering
Avsluttende vurdering for emnet er individuell skriftlig oppgave (2000-3000 ord). Karakteren A-F settes på grunnlag av oppgaven.For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Læringsutbytte etter fullført emne
KUNNSKAPStudenten har:
- god kunnskap om etiske problemstillinger relatert til teknologi og kunstig intelligens
- kunnskap om filosofiske og teologiske problemstillinger knyttet til teknologi og menneskesyn
- kunnskap om kunstig intelligens, digital kultur og sosiale medier
- kunnskap om moralsk relevant ny teknologi
FERDIGHETER
Studenten kan:
- drøfte etiske problemstillinger knyttet til teknologi, etikk og menneskesyn
Litteratur
For å få tilgang til elektronisk litteratur når du ikke sitter på MF:
- Logg deg inn på Oria
- Eller bruk "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste
- Kim, J. (2011). Philosophy of mind (3. utg.). Boulder, Colorado: Westview Press. Bibliotek
DELEMNE B LITTERATUR
- Enli, G. (2015). Mediated authenticity: How the media constructs reality. New York: Peter Lang. Bibliotek
- Miller, V. (2020). Understanding digital culture (2. utg.). Los Angeles: Sage.
- Neff, G. & Nafus, D. (2016). Self-tracking. Cambridge, Mass: MIT Press. Bibliotek
- Ridley, M. Amara's law.. Hentet fra www.rationaloptimist.com
- Turkle, S. (2017). Alone together: Why we expect more from technology and less from each other (3. utg.). New York: Basic Books. Bibliotek
DELEMNE C LITTERATUR
- Bostrom, N. (2016). Superintelligence: Paths, dangers, strategies. Oxford: Oxford University Press. Bibliotek
- Kurzweil, R. (2005). The singularity is near: When humans transcend biology. London: Duckworth. Bibliotek
- Mueller, J. & Massaron, L. (2016). Machine learning for dummies. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
- Suarez, D. (2009). Daemon. New York: Dutton.
DELEMNE D LITTERATUR
- Berners-Lee, T. Erklæring om www. Hentet fra www.w3.org
- Kommunal- og moderniseringsdepartementet, . (2020). Nasjonal strategi for kunstig intelligens. Oslo:.. Hentet fra www.regjeringen.no
- Vallor, S. (2016). Technology and the virtues: A philosophical guide to a future worth wanting. New York: Oxford University Press. Bibliotek
DELEMNE E LITTERATUR
- Coeckelbergh, M. (2017). New romantic cyborgs: Romanticism, information technology, and the end of the machine. Cambridge, Massachusetts,London: The MIT Press. Bibliotek
- Verbeek, P.-P. (2011). Moralizing technology: Understanding and designing the morality of things. Chicago ;,London: The University of Chicago Press. Bibliotek
LITTERATUR
- Bergsjø, L. O. & Bergsjø, H. (2019). Digital etikk: Big data, algoritmer og kunstig intelligens. Oslo: Universitetsforlaget. Bibliotek
- Bjørkeng, P. K. (2019). Kunstig intelligens: Den usynlige revolusjonen (2. utg., s. 27-64, 97-110, 179-248). Oslo: Vega forlag. Bibliotek
- Ess, C. M. (2017). God Out of the Machine?: The Politics and Economics of Technological Development. I A. Beavers (Red.), Macmillan interdisciplinary handbooks: Philosophy (s. 83-111). Macmillan Reference USA.. Hentet fra urn.nb.no
- Harari, Y. N. (2018). Homo deus: En kort historie om i morgen (kap. 1, 6, 9-11). Oslo: Bazar. Bibliotek
- Rasmussen, T. (2016). Hva skjer med Internett og web? (kap. 1-4, 6 : s. 9-94, 126-149). Oslo: Cappelen Damm akademisk. Bibliotek