Pastoral Learning in Practice (PLP)
PLP er et forskningsprosjekt som vil utvikle ny kunnskap om nytdannede presters læring og kunnskapsutvikling, i perioden mellom det akademiske studiet og læringen som skjer i arbeidet.
Kontakt
Tone Stangeland Kaufman
Prosjektet er et lengdestudium, noe som gjør det mulig å følge prestenes kunnskapsutvikling fra det siste året i studiet og noen få år inn i prestetjenesten.
Prosjektet har forskere og informanter fra Danmark, Norge og Sverige. Selv om prosjektet ikke først og fremst er «komparativt», gir det likevel interessante muligheter til å se på likheter og forskjeller mellom landene, og dermed også få et friskt blikk på tradisjonene i det landet en kjenner best.
PLP er i utgangspunktet inspirert av det amerikanske prosjektet «Learning Pastoral Imagination» (Scharen og Campbell-Reid), men har samtidig et noe annet teorigrunnlag og metodisk grep.
PLP har også gjennomført et mindre prosjekt («PLP Mini») med en gruppe norske prester, ca. 3 år etter at de var ferdige med studiet.
Deltakere
Jonas Ideström (EHS, Sverige)
Kirsten D. Felter (FUV, Danmark)
Tone S. Kaufman (MF, Norge)
Fredrik Saxegaard (MF, Norge)