Utvalgte publikasjoner
- Flø, G. M. & Mogstad, S. D. (2021). Hellige skrifter i skolens religionsundervisning : et perspektiv på elevenes tekstarbeid , Prismet s. 279 - 297. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (2020). Prismets profil gjennom 50 år (1950-2000), Prismet s. 263 - 281. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (2014). Gudstjenesten, Ansatte og frivillige : endringer i Den norske kirke, s. 75 - 89. ISBN: 978-82-8249-147-1
- Mogstad, S. D. (2013). Fra matavfall til NÅDE : medierende handlinger i søndagsskolen, Prismet s. 79 - 94. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (2013). LETRA : et forskningsprosjekt om læring i kirken, Prismet s. 75 - 77. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (2010). Kirkevalget 2009 og demokratireformen, Kirke og kultur s. 374 - 387. Kirke og kultur. ISBN: 0023-186X
- Schmidt, U. & Mogstad, S. D. (2010). Sluttrapport, Når alle stemmer teller : evaluering av demokratireformen i Den norske kirke : Kirkevalget 2009, s. 263 - 294. ISBN: 9788292972137
- Mogstad, S. D. (2010). Kolbes reise - en nødvendig tekst, Livstolkning i skole, kultur og kirke : festskrift til Peder Gravem, s. 163 - 175. Tapir Akademisk Forlag. ISBN: 9788251926126
- Mogstad, S. D. & Gresaker, A. K. & Schmidt, U. (2010). Delrapport 2 : Planlegging og gjennomføring av kirkevalget på sentralt, regionalt og lokalt nivå, Når alle stemmer teller : evaluering av demokratireformen i Den norske kirke : Kirkevalget 2009, s. 57 - 146. ISBN: 9788292972137
- Hauglin, O. & Lorentzen, H. & Mogstad, S. D. (2008). Evalueringen - organisering, metoder og datagrunnlag, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform, s. 229 - 234. Fagbokforlaget.
- Mogstad, S. D. (2008). MF og utfordringene fra skolen, Mellom kirke og akademia : Det teologiske Menighetsfakultetet 100 år, 1908-2008, s. 205 - 220. Tapir Akademisk Forlag.
- Hauglin, O. & Mogstad, S. D. (2008). Fra forsøk til varig reform, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform, s. 179 - 191. Fagbokforlaget.
- Hauglin, O. & Mogstad, S. D. (2008). Prosjektorganisering som reformstrategi, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform, s. 49 - 61. Fagbokforlaget.
- Hauglin, O. & Mogstad, S. D. (2008). Trosopplæring før reformen, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform, s. 29 - 40. Fagbokforlaget.
- Hauglin, O. & Lorentzen, H. & Mogstad, S. D. (2008). En ny fase i dåpsopplæringens historie, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform, s. 13 - 26. Fagbokforlaget.
- Lorentzen, H. & Mogstad, S. D. (2008). En modell for å analysere endringer, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform, s. 41 - 45. Fagbokforlaget.
- Hauglin, O. & Lorentzen, H. & Mogstad, S. D. (2008). Hovedkonklusjoner, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform, s. 193 - 217. Fagbokforlaget.
- Mogstad, S. D. (2008). Trosopplæringsreformen etter forsøksfasen, Prismet s. 257 - 265. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. & Hauglin, O. (2007). Overgang fra mange lokale forsøk til varig reform, Videreutvikling og oppsummering av forsøkene : Underveisrapport 3, s. 85 - 98.
- Leganger-Krogstad, H. & Mogstad, S. D. (2006). Trosopplæringsreformen under lupen : evalueringsperspektiv på forsøksfasen, Prismet s. 115 - 130. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. & Mogstad, S. D. (2006). Religionspedagogiske refleksjoner, Utvikling og utbygging av reformen : underveisrapport 2, s. 92 - 115.
- Leganger-Krogstad, H. & Mogstad, S. D. (2005). Opplegg for innholdsanalyse av læringsteorier og didaktikk, Organisering og oppstart av reformen : underveisrapport 1, s. 67 - 77.
- Mogstad, S. D. (2004). Hva er kristen oppdragelse?, Prismet s. 86 - 96. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (2002). Babette kan lage mat : skjebne og nåde i Karen Blixens novelle Babettes gjestebud, Halvårsskift for praktisk teologi: Bihefte til Luthersk kirketidende s. 58 - 68. Halvårsskift for praktisk teologi: Bihefte til Luthersk kirketidende. ISBN: 0800-6857
- Mogstad, S. D. (2000). Hva er kirkelig undervisning?, Prismet s. 55 - 60. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1996). Fortelling, identitet og erfaring, Prismet s. 16 - 21. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1996). Katekettjenesten : intervju med biskop Finn Vagle, Prismet s. 130 - 131. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1995). Erfahrung und Identifikation mit der Bibel : Erzählungen der Bibel als Theologie und Literatur, Aneignung und Vermittlung : Beiträge zu Theorie und Praxis einer religionspädagogischen Hermeneutik : für Klaus Gossmann zum 65. Geburtstag / herausgegeben von Ulrich Becker und Christoph Th. Scheilke, s. 221 - 230.
- Mogstad, S. D. & Bore, M. R. & Tønnessen, E. S. (1995). Intervju med tre kulturarbeidere om kultur- og verdiformidling, Prismet s. 54 - 60. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. & Østnor, L. (1992). Troen og virkeligheten : hovedlinjer i Ivar Asheims forfatterskap, Forankring og forandring : verdier for det nye Europa : festskrift til Ivar Asheim på 65-årsdagen den 5.august 1992, s. 9 - 25. Universitetsforlaget.
- Thorbjørnsen, S. O. & Mogstad, S. D. (1992). "Multifaith-approach" : en vurdering, Prismet s. 14 - 16. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1992). Jens Bjørneboes terebintelund : erfaring og identifikasjon i bibelundervisningen, Veiviser til verdier : fagdidaktiske artikler om Bibelen i grunnskolen : til 25-årsjubileet for Avdeling for kristendomskunnskap ved Det teologiske menighetsfakultet /redaksjon: Brynjar Haraldsø, Hans Kvalbein, Axel Smith, s. 207 - 223.
- Mogstad, S. D. & Thorbjørnsen, S. O. (1992). "Collective worship" : morgensamlinger i engelsk skole, Prismet s. 22 - 25. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Thorbjørnsen, S. O. & Mogstad, S. D. (1992). Religionsundervisning i en pluralistisk kontekst : erfaringer fra skolen i England, Prismet s. 8 - 13. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. & Thorbjørnsen, S. O. (1992). Engelsk skole og religionsundervisning, Prismet s. 3 - 7. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Thorbjørnsen, S. O. & Mogstad, S. D. (1992). Hvordan formidle verdier i skolen?, Prismet s. 17 - 21. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Pettersen, E. J. & Mogstad, S. D. (1990). Fra Brasil til IKO : Erling J. Pettersen i intervju, Prismet s. 37 - 39. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1990). Teologiens narrative nødvendighet, Ung Teologi s. 95 - 105. Ung Teologi. ISBN: 0333-340X
- Mogstad, S. D. & Heldor, M. & Mogensen, K. (1990). Eventyr i undervisningen, Prismet s. 87 - 91. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1989). 1960-1989 : kirken i kulturkampen om skolen, Kirke - skole - stat 1739-1989, s. 132 - 157.
- Holst-Jæger, J. & Mogstad, S. D. (1989). Sosialpedagogiske tjenester på ungdomstrinnet : intervju med rådgiver Jarl Holst-Jæger og sosiallærer Lasse Lundby, Prismet s. 296 - 297. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Hansteen, T. & Mogstad, S. D. (1989). Sosiallærertjenesten : intervju med sosiallærer Turid Hansteen, Prismet s. 294 - 295. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1989). Skolens innhold, Prismet s. 5 - 6. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1989). Foreldreretten : grunnlaget for samarbeidet skole - hjem, Prismet s. 298 - 299. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1988). Begravelsen, Prismet s. 20 - 23. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1988). Ökumenisches Lernen in der norwegischen Schule, Ökumenisches Lernen im Religionsunterricht Europäischer Schulen : Dokumentation einer Tagung Europäischer Religionslehrer vom 30. September bis 4. Oktober 1985 in Hamburg / herausgegeben von Klaus Gossmann und Herbert Schultze, s. 82 - 87.
- Mogstad, S. D. (1988). Institutionelle Bedingungen der Grundschule in Norwegen ind ihre Bedeutung für das ökumenische Lernen, Ökumenisches Lernen im Religionsunterricht Europäischer Schulen : Dokumentation einer Tagung Europäischer Religionslehrer vom 30. September bis 4. Oktober 1985 in Hamburg / herausgegeben von Klaus Gossmann und Herbert Schultze, s. 78 - 81.
- Mogstad, S. D. (1988). Fortelling som formidling, Barnesjel og kristentro / redigert av Olav Hognestad og Dagfinn Rian ; med bidrag av Magne Bø ... [et al.], s. 149 - 163.
- Mogstad, S. D. (1988). Kristen livstydning mellom angst og håp : en pedagogisk utfordring til skolen, Livsoplysning : festskrift til K.E. Bugge i anledning af 60-års fødselsdagen den 4. oktober 1988, s. 125 - 137.
- Mogstad, S. D. (1988). Grunnskolen gjennom 250 år, Prismet s. 229 - 231. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1986). Hva er kristen oppdragelse?, Prismet s. 273 - 278. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1985). Materialisme som livsholdning, Apologetikk : referat fra etterutdanningskurs ved Det teologiske Menighetsfakultet høsten 1984 i "Apologetikk" for prester og teologiske kandidater / referat ved kursleder Tore Wigen, s. 12 - 13.
- Mogstad, S. D. (1985). Døpte og udøpte barn i kristendomsundervisningen, Prismet s. 221 - 225. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (1985). Synet på barnet i Luthers lille katekisme og i Pontoppidans forklaring, Barnet i teologi og kirke / redigert av Olav Hognestad og Dagfinn Rian, s. 59 - 74.
- Mogstad, S. D. (1984). Framtid for enhetsskolen?, Idé : Tidsskrift for kristendemokratisk samfunnsdebatt s. 26 - 29, 31, 33. Idé : Tidsskrift for kristendemokratisk samfunnsdebatt. ISBN: 0046-8517
- Mogstad, S. D. (1984). Forskningsläget - möjligheter till samarbete : Norge, Religionspedagogisk forskning i de nordiska länderna : rapport från nordiska religionspedagogiska forskarkonferensen 12.-15.8.1984 i Åbo, Finland / redaktörer Kalevi Tamminen och Allan Franzén, s. 20 - 30.
- Mogstad, S. D. (1984). Möjligheter till nordiskt samarbete i den religionspedagogiska forskningen, Religionspedagogisk forskning i de nordiska länderna : rapport från nordiska religionspedagogiska forskarkonferensen 12.-15.8.1984 i Åbo, Finland / redaktörer Kalevi Tamminen och Allan Franzén, s. 55 - 57.
- Mogstad, S. D. (1983). Bibelen i tysk religionsundervisning : et overblikk, Tidsskrift for teologi og kirke s. 289 - 298. Tidsskrift for teologi og kirke. ISBN: 0040-7194
- Mogstad, S. D. (1983). Kan en skole være kristen? : noen teologiske og pedagogiske merknader, For kirke og skole : festskrift til dosent dr. theol. Ole Modalsli på 70-årsdagen 1. april 1983 / redigert av Ivar Asheim ... [et al.], s. 100 - 113. Universitetsforlaget.
- Mogstad, S. D. (1978). Historisk-kritisk metode og bibelundervisning : en innføring i noen av 60-tallets synspunkter, Ung Teologi s. 41 - 55. Ung Teologi. ISBN: 0333-340X
- Mogstad, S. D. (1977). Kritiske synspunkter på Piaget/Goldman-tradisjonen : en innføring i Ronald J. Goldmans religionspedagogikk med særlig vekt på barns muligheter til å forstå abstrakt religiøst stoff, Ung Teologi s. 31 - 50. Ung Teologi. ISBN: 0333-340X
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
- Flø, G. M. & Mogstad, S. D. (2021). Hellige skrifter i skolens religionsundervisning : et perspektiv på elevenes tekstarbeid , Prismet s. 279 - 297. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (2020). Prismets profil gjennom 50 år (1950-2000), Prismet s. 263 - 281. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (2014). Gudstjenesten, Ansatte og frivillige : endringer i Den norske kirke, s. 75 - 89. ISBN: 978-82-8249-147-1
- Mogstad, S. D. (2013). Fra matavfall til NÅDE : medierende handlinger i søndagsskolen, Prismet s. 79 - 94. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (2013). LETRA : et forskningsprosjekt om læring i kirken, Prismet s. 75 - 77. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Mogstad, S. D. (2010). Kirkevalget 2009 og demokratireformen, Kirke og kultur s. 374 - 387. Kirke og kultur. ISBN: 0023-186X
- Schmidt, U. & Mogstad, S. D. (2010). Sluttrapport, Når alle stemmer teller : evaluering av demokratireformen i Den norske kirke : Kirkevalget 2009, s. 263 - 294. ISBN: 9788292972137
- Mogstad, S. D. (2010). Kolbes reise - en nødvendig tekst, Livstolkning i skole, kultur og kirke : festskrift til Peder Gravem, s. 163 - 175. Tapir Akademisk Forlag. ISBN: 9788251926126
- Mogstad, S. D. & Gresaker, A. K. & Schmidt, U. (2010). Delrapport 2 : Planlegging og gjennomføring av kirkevalget på sentralt, regionalt og lokalt nivå, Når alle stemmer teller : evaluering av demokratireformen i Den norske kirke : Kirkevalget 2009, s. 57 - 146. ISBN: 9788292972137
- Hauglin, O. & Lorentzen, H. & Mogstad, S. D. (2008). Evalueringen - organisering, metoder og datagrunnlag, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform, s. 229 - 234. Fagbokforlaget.
Utdanning og praksis
1974 - Cand. theol. MF
1977 - Praktisk teol. eksamen
1977 - Ordinert i Oslo
1996 - Førsteamanuensis i religionspedagogikk MF
1977 - Pedagogikk mellomfag
2003 - Professor i religionspedagogikk MF
1974 - 1975 Vit. ass. MF
1975 - 1976 Feltprest Lahaugmoen
1977 - 1981 Vit. ass. MF
1981 - 1983 Fakultetslektor i religionspedagogikk
1983 - 1986 Forskningsstipendiat NAVF
1986 - 1996 Fakultetslektor i religionspedagogikk
2001 - Dr. theol
Verv
1985 - 1999 Redaktør for tidsskriftet Prismet, som utgis av IKO/Universitetsforlaget
2004 - 2008 Faglig ansvarlig for evalueringen av kirkens trosopplæringsreform
2005 - Prorektor MF
2005 - 2008 Leder for Fagråd for forskning ved MF
1998 - 2000 Prodekanus MF
2004 - Prodekanus MF
2008 - Leder for Forskningsutvalget
1978 - Norsk medlem av styringsgruppen for Nordisk religionspedagogisk Forskerkonferanse