
Claudia Lenz
Professor
- Samfunnsfag med vekt på forebygging av rasisme og antisemittisme
- Claudia.Lenz@mf.no
- Kontor: 329
- Telefonnummer: 22590629
Faglige kompetanseområder:
- Historiedidaktikk
- antisemittisme
- samfunnsfagdidaktikk
- forebygging av fordommer og gruppefiendtlighet
Jeg er utdannet filosof og statsviter fra Universitet i Hamburg.
Mine viktigste arbeids- og forskningsområder er
- minnekultur, historiepolitikk og historiebevissthet
- fordommer og gruppefiendtlighet
- demokrati og medborgerskap i skolen
På historiedidaktikk feltet er jeg opptatt av hvordan minne og fortidsbearbeidning bidrar til utvikling og forhandling av identitet, deltagelse og maktrelasjoner på individ- og gruppenivå.
Mitt andre forskningsfelt handler om fordoms- og andregjøringsmekanismer, og hvordan fordommer og gruppefiendtlighet motarbeides på forskjellige samfunnsnivå.
Jeg er spesielt interessert i hvordan skolen kan forebygge gruppefiendtlige holdninger, og har vært med å bygge opp DEMBRA-prosjektet. For tiden er jeg prosjektleder for Dembra for lærerutdannere.
Siden 2009 har jeg vært involvert i Europaråd sitt arbeid innen demokrati og menneskerettighetslæring, der jeg har vært med å utvikle referanserammeverket COMPETENCES FOR A DEMOCRATIC CULTURE
Aktuell forskning: holdninger til jøder og muslimer blant norske ungdommer (tilknyttet hl-senteret)
Utvalgte publikasjoner
- Lenz, C. & Eberson Degnæs, M. (2021). Ein norwegischer Sonderweg? Stolpersteine als Elemente norwegisch-jüdischer Erinnerung und Identitätsverhandlung, Steine des Anstoßes. Die Stolpersteine zwischen Akzeptanz, Transformation und Adaption., s. 97 - 123. Metropol Verlag. ISBN: 9783863315511
- Lenz, C. & Moe, V. (2021). Mellom det ikoniske og det symbolske : fotografier som utgangspunkt for forskning og undervisning om holdninger til minoriteter, Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering, s. 131 - 154. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215037400
- Lenz, C. & Anker, T. (2021). Leder: Forebygging av fordommer og gruppefiendtlige holdninger i skolen, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISBN: 2387-5739
- Anker, T. & Lenz, C. (2021). Lærerens makt og avmakt i et flerkulturelt klasserom – en analyse av lærerstudenters profesjonsetiske forståelse, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk s. 224 - 239. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISBN: 2387-5739
- Lenz, C. (2020). Ambiguitätstoleranz – ein zentrales Konzept für Demokratiebildung in diversen Gesellschaften, Schwarzkopf Educational Briefing Schwarzkopf Educational Briefing.
- Lenz, C. (2020). Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme, Bedre Skole Bedre Skole. ISBN: 0802-183X
- Lenz, C. (2020). Tolerance of ambiguity – A Central Concept for Democratic Citizenship Education in Diverse Societies, Schwarzkopf Educational Briefing Schwarzkopf Educational Briefing.
- Lenz, C. & Moe, V. (2020). Negotiations of Antisemitism and Islamophobia in Group Conversations among Jews and Muslims, The Shifting Boundaries of Prejudice. Antisemitism and Islamophobia in Contemporary Norway, s. 297 - 323. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215034676
- Lenz, C. (2020). Competences for democractic culture - towards new priorities in European educational systems?, Teacher Education and the Development of Democratic Citizenship in Europe, s. 17 - 33. Routledge. ISBN: 978-0-367-14149-3
- Lenz, C. & Geelmuyden, T. V. (2020). The Gaarder Debate Revisited. Drawing the Demarcation Line between Legitimate and Illegitimate Criticism of Israel, The Shifting Boundaries of Prejudice. Antisemitism and Islamophobia in Contemporary Norway, s. 51 - 75. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215034676
- Lenz, C. (2019). Creating World through Concept Learning, Conceptualizing the World: An Exploration across Disciplines, s. 66 - 78. Berghahn Books. ISBN: 978-1-78920-036-2
- Lenz, C. & Moldrheim, S. (2019). «Nulltoleranse» – fra lydighet til myndiggjøring: Hvordan møte krenkende atferd og fordomsfulle uttrykk i skolen, Dembra - Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen (2), s. 34 - 49. ISBN: 978-82-92988-67-1
- Lenz, C. & Schröder, P. (2018). "Orte, an denen man wachsen kann" – Empirische Rekonstruktionen von Sinnzuschreibungen im Zusammenhang mit der Eröffnung zweier norwegischer Gedenkstätten | "Places That Can Make Us Grow"—Empirical Reconstructions of how Meaning is Created in the Context of the Opening of Two Norwegian Memorial Sites | , Forum Qualitative Sozialforschung s. - . Forum Qualitative Sozialforschung. ISBN: 1438-5627
- Lenz, C. (2018). 22. juli-fortellinger og forhandlingen om hva terroren skal bety for fremtiden, Tidsskrift for kulturforskning s. 89 - 106. Tidsskrift for kulturforskning. ISBN: 1502-7473
- Lenz, C. & Døving, A. (2018). Det som splitter og det som (for)binder – jøders og muslimers holdninger til hverandre, Hatikva s. 20 - 25. Hatikva.
- Lenz, C. & Gebauer, B. (2018). Kompetenzen für eine demokratische Kultur – Eine Ressource für Demokratielernen in der Schule?, Demokratische Schule als Beruf 6. Jahrbuch Demokratiepädagogik, s. 175 - 189. ISBN: 9783734407796
- Lenz, C. (2017). Exploring critical friendship in a project for the prevention of racism and anti-Semitism in Norwegian schools, Creating an online community of action researchers, s. 93 - 113. ISBN: 978-92-871-8099-5
- Lenz, C. & Nustad, P. (2016). Teoretisk og faglig forankring av Dembra, Dembra. Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen, s. 48 - 65. ISBN: 978-82-92988-60-2
- Moller, S. & Lenz, C. (2006). Claudia Lenz & Sabine Moller Die Gegenwart in der Vergangenheit: Gruppendiskussionen über den Zweiten Weltkrieg und den Holocaust in (Ost)Deutschland und Norwegen, Psychologie und Gesellschaftskritik s. 57 - 83. Psychologie und Gesellschaftskritik. ISBN: 0170-0537
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
- Lenz, C. & Eberson Degnæs, M. (2021). Ein norwegischer Sonderweg? Stolpersteine als Elemente norwegisch-jüdischer Erinnerung und Identitätsverhandlung, Steine des Anstoßes. Die Stolpersteine zwischen Akzeptanz, Transformation und Adaption., s. 97 - 123. Metropol Verlag. ISBN: 9783863315511
- Lenz, C. & Moe, V. (2021). Mellom det ikoniske og det symbolske : fotografier som utgangspunkt for forskning og undervisning om holdninger til minoriteter, Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering, s. 131 - 154. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215037400
- Lenz, C. & Anker, T. (2021). Leder: Forebygging av fordommer og gruppefiendtlige holdninger i skolen, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISBN: 2387-5739
- Anker, T. & Lenz, C. (2021). Lærerens makt og avmakt i et flerkulturelt klasserom – en analyse av lærerstudenters profesjonsetiske forståelse, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk s. 224 - 239. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISBN: 2387-5739
- Lenz, C. (2020). Ambiguitätstoleranz – ein zentrales Konzept für Demokratiebildung in diversen Gesellschaften, Schwarzkopf Educational Briefing Schwarzkopf Educational Briefing.
- Lenz, C. (2020). Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme, Bedre Skole Bedre Skole. ISBN: 0802-183X
- Lenz, C. (2020). Tolerance of ambiguity – A Central Concept for Democratic Citizenship Education in Diverse Societies, Schwarzkopf Educational Briefing Schwarzkopf Educational Briefing.
- Lenz, C. & Moe, V. (2020). Negotiations of Antisemitism and Islamophobia in Group Conversations among Jews and Muslims, The Shifting Boundaries of Prejudice. Antisemitism and Islamophobia in Contemporary Norway, s. 297 - 323. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215034676
- Lenz, C. (2020). Competences for democractic culture - towards new priorities in European educational systems?, Teacher Education and the Development of Democratic Citizenship in Europe, s. 17 - 33. Routledge. ISBN: 978-0-367-14149-3
- Lenz, C. & Geelmuyden, T. V. (2020). The Gaarder Debate Revisited. Drawing the Demarcation Line between Legitimate and Illegitimate Criticism of Israel, The Shifting Boundaries of Prejudice. Antisemitism and Islamophobia in Contemporary Norway, s. 51 - 75. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215034676
Utdanning og praksis
1996 - Studiet i filosofi, psykologi og statsvitenskap
2002 - Doktorgrad i statsvitenskap
2002 - Forsker i prosjektet "Traditions of historical consciousness"
2007 - Seniorforsker "Reflective historical consciousness in Norway and Germany" (Marie Curie stipentiat)
2009 - Forskningsleder Det Europeiske Wergelandsenteret
2013 - Førsteamanuensis (II-stilling) program for lærerutdanning/NTNU
2016 - Seniorforsker (II stilling) hl-senteret (siden 2018: forsker I.)
Verv
2018 - Lead expert to the Council of Europe's Network of Policy Advisors
2017 - Member of the NECE advisory board (Networking European Citizenship Educators)