Faglige kompetanseområder:
- demokrati og medborgerskap
- samfunnsfagdidaktikk
- kontroversielle spørsmål i undervisningen
Min primære forskningsinteresse er demokrati og medborgerskap i skolen. Doktorgradsavhandlingen min, som jeg for tiden arbeider med, handler om kontroversielle spørsmål i undervisningen.
Utvalgte publikasjoner
- Utgård, A. & Johansson, L. & Eikaas, I. & Sætra, E. (2021). Tverrfaglig demokratilæring gjennom EU-prosjekt, Bedre Skole s. 73 - 77. Bedre Skole. ISBN: 0802-183X
- Sætra, E. (2021). Utdanning og demokrati - John Deweys pedagogiske filosofi , Pedagogikk - en grunnbok, s. 331 - 345. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202710248
- Sætra, E. (2021). Hva er et kontroversielt spørsmål? En definisjonsteoretisk analyse – og litt om implikasjoner for pedagogisk praksis, Norsk pedagogisk tidsskrift s. 93 - 102. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISBN: 0029-2052
- Sætra, E. (2021). Discussing Controversial Issues: Exploring the Role of Agonistic Emotions, Democracy and Education Democracy and Education. ISBN: 1085-3545
- Danielsen, A. G. & Diseth, Å. R. & Heldal, J. & Kvello, Ø. & Egelandsdal, K. & Ness, I. J. (2020). Elevens beste og pedagogiske perspektiver - en analyse, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver, s. 284 - 307. Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205518506
- Heldal, J. & Sætra, E. (2020). Transformativ læringsteori, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver, s. 79 - 97. Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205518506
- Sætra, E. (2020). Discussing Controversial Issues in the Classroom: Elements of Good Practice, Scandinavian Journal of Educational Research Scandinavian Journal of Educational Research. ISBN: 0031-3831
- Sætra, E. (2019). Hva er mobbing? Om konsekvenser av at begreper endrer betydning over tid, Bedre Skole s. 12 - 15. Bedre Skole. ISBN: 0802-183X
- Sætra, E. (2019). Teaching Controversial Issues: A Pragmatic View of the Criterion Debate, Journal of Philosophy of Education s. 323 - 339. Journal of Philosophy of Education. ISBN: 0309-8249
- Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres forståelse av opplæring til demokrati og medborgerskap, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) s. 19 - 32. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). ISBN: 2535-4051
- Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Læreplan og demokrati Om lærernes bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratipedagogisk perspektiv, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) s. 3 - 18. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). ISBN: 2535-4051
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2018). Skole for demokrati? En diskusjon av betingelser for skolens demokratidannende funksjon, Utbildning och Demokrati s. 99 - 113. Utbildning och Demokrati. ISBN: 1102-6472
- Sætra, E. (2018). Demokratilæring gjennom bruk av kontroversielle spørsmål, Bedre Skole s. 42 - 47. Bedre Skole. ISBN: 0802-183X
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2018). Fellesskapets pedagogikk: Deweys moralfilosofi som tilnærming til klasseledelse, Norsk pedagogisk tidsskrift s. 16 - 25. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISBN: 0029-2052
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2017). Teaching for democracy: Transformative learning theory mediating policy and practice, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk s. 1 - 16. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISBN: 2387-5739
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Dialog og demokratisering - Overveielser omkring læreres rolle i dialoger som omhandler kontroversielle politiske og religiøse spørsmål, Nordic Studies in Education s. 279 - 294. Nordic Studies in Education. ISBN: 1891-5914
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Demokratisk undervisning i skolen, Dembra. Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen, s. 14 - 21. ISBN: 978-82-92988-60-2
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Hvordan kan evne til refleksjon og dømmekraft utvikles gjennom dialogisk undervisning?, Utbildning och Demokrati s. 7 - 24. Utbildning och Demokrati. ISBN: 1102-6472
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2015). Samfunnsfagets demokratioppdrag i fremtidens skole. En undersøkelse av samfunnsfaglæreres opplevelse av fagets rammebetingelser og Ludvigsen-utvalgets utredninger, Norsk pedagogisk tidsskrift s. 460 - 471. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISBN: 0029-2052
- Heldal, J. & Sætra, E. (2022). Demokratisk medborgerskap som tverrfaglig tema og formål i skolen, Myndig medborgerskap. Demokrati i lærerutdanningen, s. 61 - 74. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215049243
- Hoda, M. & Sætra, E. (2022). Følelsenes rolle når kontroversielle spørsmål blir diskutert, Bedre Skole s. 16 - 20. Bedre Skole. ISBN: 0802-183X
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
- Utgård, A. & Johansson, L. & Eikaas, I. & Sætra, E. (2021). Tverrfaglig demokratilæring gjennom EU-prosjekt, Bedre Skole s. 73 - 77. Bedre Skole. ISBN: 0802-183X
- Sætra, E. (2021). Utdanning og demokrati - John Deweys pedagogiske filosofi , Pedagogikk - en grunnbok, s. 331 - 345. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202710248
- Sætra, E. (2021). Hva er et kontroversielt spørsmål? En definisjonsteoretisk analyse – og litt om implikasjoner for pedagogisk praksis, Norsk pedagogisk tidsskrift s. 93 - 102. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISBN: 0029-2052
- Sætra, E. (2021). Discussing Controversial Issues: Exploring the Role of Agonistic Emotions, Democracy and Education Democracy and Education. ISBN: 1085-3545
- Danielsen, A. G. & Diseth, Å. R. & Heldal, J. & Kvello, Ø. & Egelandsdal, K. & Ness, I. J. (2020). Elevens beste og pedagogiske perspektiver - en analyse, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver, s. 284 - 307. Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205518506
- Heldal, J. & Sætra, E. (2020). Transformativ læringsteori, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver, s. 79 - 97. Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205518506
- Sætra, E. (2020). Discussing Controversial Issues in the Classroom: Elements of Good Practice, Scandinavian Journal of Educational Research Scandinavian Journal of Educational Research. ISBN: 0031-3831
- Sætra, E. (2019). Hva er mobbing? Om konsekvenser av at begreper endrer betydning over tid, Bedre Skole s. 12 - 15. Bedre Skole. ISBN: 0802-183X
- Sætra, E. (2019). Teaching Controversial Issues: A Pragmatic View of the Criterion Debate, Journal of Philosophy of Education s. 323 - 339. Journal of Philosophy of Education. ISBN: 0309-8249
- Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres forståelse av opplæring til demokrati og medborgerskap, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) s. 19 - 32. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). ISBN: 2535-4051