
Ungdom, Kultur og Trosopplæring (UKT)
Ønsker du å jobbe med barn og ungdom i kirke eller i kristne barne- og ungdomsorganisasjoner?
Varighet
3 år (180 studiepoeng)
Søknadsfrist
15. april.
Studieavgift
Ordinær studieavgift inkl. medlemsskap i SiO
Politiattest
Søkere må legge frem politiattest i forbindelse med opptak.
Kontakt
teologi@mf.no
Er du opptatt av hvordan kristen tro kan formidles til dagens barn og unge? Da er Ungdom, kultur og trosopplæring (UKT) studiet for deg!
Dette er en bachelor som kvalifiserer for menighetspedagog og barne- og ungdomsleder, men også til videre studier som Profesjonsstudiet i teologi (prest), Master i diakoni (diakon) og Master i kirkelig undervisning (kateket). Om du ønsker å jobbe i kirken, men ikke vet hva du vil arbeide med, er UKT er godt sted å begynne.
Bacheloren UKT har praksis i fire av seks semestre. Her vil du få erfaring ved å være en del av et barne- og ungdomsarbeid i en menighet eller organisasjon.
Det er mulig å ta et semester i utlandet.
Mer om programmet
Søknad og opptakskrav
Innen 15. april. Søknad gjennom Samordna Opptak.
Opptak: For å bli tatt opp på studieprogrammet må man ha generell studiekompetanse, eller bli tatt opp etter realkompetansevurdering. Søkere må fremlegge politiattest.
For mer info om opptak, klikk på linken i menyen til venstre.
Oppbygging
Programoppbygging
6.sem. | LED2541 Ledelse og ledertrening (10 stp) | TEOL2544 Bacheloroppgave (10 stp) | TEOL2740 Kulturanalyse: Teologi og populærkultur (10 stp.) |
Mulighet for utveksling til utenlandske universitet | |||
5.sem. | FIL2010 Religionsfilosofi eller et annet valgemne | PED2010 Barn og unge i trosopplæringen (10 stp) | TEOL2542 Ungdomsdiakoni og sjelesorg med praksis (10 stp) |
4.sem. | SAM1040 Demokrati, ulikhet og velferdsstat (10 stp.) eller et annet valgemne | EX1010 Examen philosophicum (10 stp) | TEOL2540 Forkynnelse og gudstjenesteliv med praksis (10 stp) |
3.sem. | PED1030 Ungdomskultur med trosopplæring (10 stp.) | EX1020 Examen facultatum (10 stp) | TEOL1540 Kirke i kontekst (10 stp) |
2.sem. | K1020 Bibelfag og kristendommens historie (10 stp) | PED1640 Innføring i ledelse i kristent barne- og ungdomsarbeid (10 stp) | K1030 Kristen livstolkning i dag (10 stp) |
1.sem. | K1010 Bibelfag (10 stp) | RL1010 Religionsvitenskap (10 stp) | RL1015 Historie, livssynskunnskap og pedagogikk (10 stp) |
Semester | 10 Studiepoeng | 10 Studiepoeng | 10 Studiepoeng |
Overgang til profesjonsstudiet i teologi
6.sem. | TEOL1220 Gresk 2: Tekstarbeid (10 stp) | TEOL1110 Hebraisk 1: Grunnelementer (10 stp) | TEOL2210 Kristen teologi blir til - Paulus og Johannesevangeliet (10 stp) |
5.sem. | TEOL1210 Gresk 1: Grunnelementer (10 stp) | PED2010 Barn og unge i trosopplæringen (10 stp) | TEOL2542 Ungdomsdiakoni og sjelesorg med praksis (10 stp) |
4.sem. | TEOL2310 Teologihistorie (10 stp) | EX1010 Examen philosophicum (10 stp) | TEOL2540 Forkynnelse og gudstjenesteliv med praksis (10 stp) |
3.sem. | PED1030 Ungdomskultur og trosopplæring (10 stp) | EX1020 Examen facultatum (10 stp) | TEOL1540 Kirke i kontekst (10 stp) |
2.sem. | K1020 Bibelfag og kristendommens historie (10 stp) | PED1640 Innføring i ledelse i kristent barne- og ungdomsarbeid (10 stp) | K1030 Kristen livstolkning i dag (10 stp) |
1.sem. | K1010 Bibelfag (10 stp) | RL1010 Religionsvitenskap (10 stp) | RL1015 Historie, livssynskunnskap og pedagogikk (10 stp) |
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Beskrivelse av programmet
I studieprogrammet inngår 80 sp K-RLE, 20 studiepoeng examen philosophicum og facultatum, og 50 studiepoeng praktisk teologi.
Grunnstudienivå (1000-nivå)
Følgende emner på grunnstudienivå inngår i studieprogrammet og er kjerneemner (obligatoriske):
K1010 Bibelfag (10 stp)
K1020 Bibelfag og kristendommens historiek (10 stp)
K1030 Kristen livstolkning i dag (10 stp)
RL1010 Religionsvitenskap (10 stp)
RL1015 Historie, livssynskunnskap og pedagogikk (10 stp)
EX1010 Examen philosophicum (10 stp)
EX1020 Examen facultatum (10 stp)
TEOL1540 Innføring i praktisk teologi med praksis (10 stp)
PED1640 Innføring i ledelse i kristent ungdomsarbeid (10 stp)
PED1030 Ungdomskultur (10 stp)
Fordypningsnivå (2000-nivå)
Følgende emner inngår i studieprogrammet på fordypningsnivå og er kjerneemner:
TEOL2540 Forkynnelse og gudstjenesteliv m/ praksis (10 stp)
TEOL2542 Ungdomsdiakoni og sjelesorg m/ praksis (10 stp)
Det vil i løpet av praksisperioden, og fortrinnsvis i 2. semester i tilknytning til praksisen i PED1640, bli foretatt en egnethetsvurdering av studentene.
Studieprogrammets struktur
Studiet kan til en viss grad organiseres på forskjellige måter. Det vil ikke bli gitt undervisning i alle emner hvert semester og studenten anbefales å følge anbefalt oppbygging.
Planen er i hovedsak bygd opp av et fast system av emner på 1000- og 2000-nivå.
De enkelte emnene har et omfang på 10-20 studiepoeng. For hvert emne er det formulert kompetansemål, med vekt på studentenes innsikt i sentrale faglige problemstillinger og ferdigheter i utøvelse av ungdomsarbeid. Kunnskapsmålene er formulert på tre stigende nivåer: kjennskap, kunnskap og god kunnskap. Ferdighetsmål er også formulert stigende, med uttrykkene evne til/grunnleggende ferdighet i, ferdighet i og god evne til/god ferdighet i. De fleste emnene har studiekrav som må oppfylles for at studenten skal kunne gå opp til eksamen / få avsluttende vurdering. For egnethetsvurdering, se utfyllende innholdskrav og studieprogresjon under.
Undervisning
Organisering, arbeidsformer og vurdering
Organisering, arbeidsformer og vurdering skal bidra til at studentene fra første stund og gjennom hele studiet får en aktiv læringsprosess.
Organisering
Målet med studiets organisering og arbeidsformer er å engasjere studenten i tilretteleggingen av sin egen læringsprosess og stimulere til læring og selvstendig vitenskapelig arbeid. Undervisningen gis i fellesforelesninger, seminargrupper, øvingsgrupper og PT-grupper. I enkelte emner vil det være felles undervisning med Årsstudium i Kristendom/KRLE, i andre med profesjonsstudiet i teologi.
Studenter anbefales å danne arbeidsgrupper/kollokviegrupper.
Arbeidsformer
Denne organiseringen legger opp til varierte arbeidsformer som skal bidra til å aktivisere studentene og stimulere læringsprosessen. Arbeidsmåtene vil veksle mellom selvstudium, gruppearbeid og oppgaveskriving, seminar hvor studentene har framlegg, får undervisning og veiledning, samt stimuleres til samtale om faglige og eksistensielle spørsmål, fellesforelesninger og praksis.
Vurdering og karakterskala
Det vil foregå en fortløpende vurdering av studentene og deres studieinnsats. I den avsluttende formelle vurderingen av studentenes arbeid brukes en karakterskala fra A (best) til F (dårligst). Studenter som får F, har ikke bestått. Det foreligger en beskrivelse av disse karakterene på 1000-/2000-nivå. (jfr. Vedlegg Nivåspesifikke karakterbeskrivelser 1000-/200-nivå). I enkelte emner gis det ikke gradert karakter, men emnet vurderes med "bestått"/"ikke bestått". Praksis vil normalt vurderes som "godkjent"/"ikke godkjent" for hvert semester. Praksis er forankret i ulike emner, og praksisdelen må være godkjent for at man kan bestå emnet.
Den avsluttende vurderingen tar sikte på å prøve studentenes evne til å gjøre rede for relevant fagstoff på en oversiktlig og rimelig selvstendig måte, og bruke stoffet til å drøfte faglige problemstillinger (jfr. Vedlegg Nivåspesifikke karakterbeskrivelser 1000-/2000-nivå).
Læringsutbytte
Studiet skal
- gi et faglig grunnlag for tjeneste som ungdomsleder i menighet og organisasjon
- utvikle studentens evne til å reflektere teologisk over praksis
- gi grundig kunnskap om Bibelen og om kristendommen som kulturarv og som levende kilde for tro, moral og livstolkning
- gi kunnskap om andre religioner og livssyn som levende kilde for tro, moral og livstolkning
gi studenten faglig basis for videre studier innen teologi, diakoni, kateketikk og pedagogikk
Kvalifikasjonsbeskrivelser
Dimensjon | KUNNSKAP |
Felt/aspekt: | Kandidaten: |
Faglig kvalifisering | - har god kunnskap om sentrale temaer innenfor den kristne tro og barne- og ungdomsteologi - har kunnskap om religioner og livssyn som tro, tradisjon og livstolkning - har kjennskap til problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen |
Faglig bredde | - har kjennskap til ulike faglige perspektiver på ungdom og på kristent ungdomsarbeid, både nasjonalt og internasjonalt - kan drøfte og kombinere teologi, religionspedagogikk og kulturkunnskap for å belyse barne- og ungdomsarbeid |
Ajourføring | - kan ajourføre seg faglig og anvende ervervet kunnskap på nye områder innenfor fagfeltet |
Barne- og ungdomsledelse | - har kompetanse på ledelse av barne- og ungdomsarbeid i ulike kontekster - kan fortolke, forhandle og videreføre den kristne tradisjon i møte med barn og unge i ulike kulturelle kontekster |
Kunnskap knyttet til ulike studieretninger: | |
Ungdomsledelse | - har kunnskap om ulike sider av organisasjon og ledelse - har kunnskap om læringsteorier og menigheten som lærende fellesskap |
Menighetspedagogikk | - har fordypet kunnskap i nytestamentlig teologi og kirkebyggets teologi - har god kunnskap om kirkens undervisning i historisk perspektiv - har kjenneskap til og erfaring med å arbeide didaktisk - har kunnskap om kirkens læreplaner, |
Teologi | - Se profesjonsstudiet i teologi |
Dimensjon | FERDIGHET |
Felt/aspekt: | Kandidaten: |
Teori og praksis | - kan bringe relevant teori inn i praksisfeltet og reflektere over praksis i lys av denne - har erfaring med ulike lederoppgaver |
Beherske relevante faglige verktøy | - har gode ferdigheter i å utøve ulike former for kristent barne- og ungdomsarbeid i ulike kontekster |
Faglig utøvelse, refleksjon og utvikling | - kan reflektere over egen og andres faglige utøvelse - har evne til å rekruttere frivillige, veilede unge medarbeidere og selv la seg veilede og kunne endre kurs |
Samhandling | - forstår sin egen rolle i et team og kan arbeide i team, bygge nettverk og samhandle med ulike grupper og institusjoner |
Ferdigheter knyttet til studieretning: | |
Ungdomsledelse/Menighetspedagogikk | - kan skrive et større og selvstendig skriftlig arbeid innen selvvalgt emne der teori og praktisk erfaring kobles sammen - kan tilrettelegge for læring i møte med ulike aldersgrupper |
Teologi | - Se profesjonsstudiet i teologi |
Dimensjon | GENERELL KOMPETANSE |
Felt/aspekt: | Kandidaten: |
Profesjonsetikk | - har innsikt i grunnleggende faglige og profesjonsetiske problemstillinger omkring maktforhold, grenser, seksualitet, egen rolle- og yrkesutøvelse og taushetsplikt - forstår sin egen forbildefunksjon |
Planlegging og gjennomføring av prosesser | - kan planlegge og gjennomføre varierte prosjekter - har erfaring med å gjennomføre ulike trosopplæringstiltak og større arrangement |
Formidling og kommunikasjon | - kan kommunisere med barn og unge - kan formidle kristen tro til barn og unge både i større og mindre sammenhenger |
Nytenkning og innovasjon | - kan bidra til å bygge nye tiltak i et barne- og ungdomsarbeid - kan reflektere over kirkens rolle i et flerkulturelt samfunn |
Kvalifikasjon etter fullført program
Utveksling
Studenter som ønsker et studieopphold i utlandet, anbefales å legge dette til 6. semester.
MF har samarbeidsavtaler som gir mulighet for studieopphold i flere deler av verden. Et studieopplegg i utlandet må planlegges i god tid, start gjerne et år før du planlegger å dra.
For mer informajson om hvor du kan dra og søknadsprosess, se MFs sider om utveksling i utlandet.
Videre studier og karrieremuligheter
Studieprogrammet gir grunnlag for videre Masterstudier i kristendomskunnskap, diakoni, kirkelig undervisning, religion, society and global issues (RSGI) og teologistudiet.
Studiet kvalifiserer for arbeid som barne-, ungdoms og menighetsarbeider i kirken og i kristne organisasjoner. Studenten vil etter fullført bachelor kunne søke stillinger som menighetspedagog, trosopplærer og barne- og ungdomsleder. Utdannelsen gir også faglig kompetanse til å være ungdomsleder i andre sammenhenger, som kulturarbeider i en kommune eller miljøarbeider/terapeut på ungdomsinstitusjoner.