- Emnekode: PED2015
- Studiepoeng: 15
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Barn og unge i trosopplæringen PED2015
Emnet gir god kunnskap om trosopplæringens grunnlag og Den norske kirkes planer for trosopplæring. Det gir forståelse for barne- og ungdomsteologi og de ulike kontekstene trosopplæringen inngår i. Emnet gir kjennskap til begrepet livsmestring i relasjon til trosopplæringens ulike kontekster. Gjennom studiet skal studentene oppøve evnen til å utforme begrunnede undervisnings- og læringsopplegg for ulike målgrupper. Emnet er ett av fire emner som tilbys som nettstudier i trosopplæring i et samarbeid mellom VID Stavanger og MF vitenskapelig høyskole.
Emnet består av tre delemner:
A. Trosopplæringens grunnlag og planer med didaktisk refleksjon (5 stp)
B. Trosopplæringens kontekster: familie, kirke og lokalsamfunn (5 stp)
C. Teologiske og psykologiske perspektiver på barn og unge i trosopplæringen (5 stp)
Organisering og undervisning
Studiet er nettbasert. Nettleksjonene legges ut i løpet av semesteret. Til disse hører det ulike former for materiell og lenker. Emnet forutsetter en betydelig grad av selvstudium, kombinert med studentaktivitet gjennom emnets faglige forum i Canvas/Zoom
Dette emnet tilbys uregelmessig. Ta kontakt med student@mf.no for mer informasjon.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må den enkelte student:
- levere en selvpresentasjon der en redegjør kort for motivasjon for emnet Selvpresentasjonen skal leveres i Canvas/Zoom innen en uke etter studiestart
- bidra med minst to innlegg i emnets faglige forum i Canvas og eller på møte i Zoom
- delta på studiesamling på MF. Fritak kan gis etter begrunnet søknad til emneansvarlig
- levere utkast til Arbeid 1 (faglig oppgave om utvikling av trosopplæring i alder 0-6 år)
- gi en forberedt muntlig og skriftlig respons på en medstudents utkast til oppgave 1
- delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet har mappevurdering som vurderingsform.
Mappen skal inneholde tre arbeider:
1) Faglig oppgave (1500-2000 ord) om utvikling av trosopplæring for alderen 0-6 år:
Kartlegg eksisterende arbeid med trosopplæring i aldersgruppa 0-6 år i en lokal menighet (velg mellom menigheten der du arbeider, er i praksis, er oppvokst eller bor). Beskriv menighetskonteksten denne opplæringen skjer innenfor, og analyser denne med sikte på å utvikle arbeidet med denne gruppa i trosopplæringen. Gjør bruk av et par verktøy hentet fra menighetsanalyse og/eller menighetsbeskrivelsene gitt i delemne B.
2) Redegjørelse for artefakt til bruk i konfirmantundervisning (1500-2000 ord):
Velg en gjenstand eller et symbol i din lokale kirke som du a) analyserer teologisk og b) begrunner didaktisk for bruk som artefakt i konfirmantundervisningen. Gjør aktivt bruk av studielitteraturen.
3) Refleksjonsnotat (2000-2500 ord):
Et avsluttende refleksjonsnotat der litteraturen i hele emnet tas i bruk for å vise faglig læring og utvikling. Refleksjonsnotatet kan også kommentere Arbeid 1 og 2 i mappen.
Det gis én samlet karakter i emnet. Hvert av arbeidene teller 1/3 av samlet karakter. Det brukes en karakterskala fra A (best) til F (dårligst). Studenter som får F, har ikke bestått. For å kunne gå opp til eksamen må studentene innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Læringsutbytte
DELEMNE A: TROSOPPLÆRINGENS GRUNNLAG OG PLANER MED DIDAKTISK REFLEKSJON (5 stp)
Delemnet gir innføring i den historiske og aktuelle bakgrunnen for Den norske kirkes trosopplæring, med særlig vekt på reformens teologiske forankring. Det setter bibeldidaktikk inn i et generelt didaktisk perspektiv, og drøfter ulike problemstillinger knyttet til forkynnelse for barn og arbeid med bibeltekster i trosopplæringen.
Læringsutbytte etter fullført delemne:
Kunnskap
Studentene har:
- kunnskap om historisk og aktuell bakgrunn for kirkens trosopplæring og planarbeid
- god kunnskap om fortellingsdidaktikk
- god kunnskap om didaktikk innenfor menighetspedagogikk
Ferdigheter
Studenten kan:
- forstå trosopplæringsreformen i Den norske kirke i historisk og teologisk perspektiv
- anvende didaktisk teori i arbeid med bibeltekster i trosopplæringen
- reflektere over bruk av bibelfortellinger i trosopplæringen
- reflektere kritisk over forkynnelse for barn
DELEMNE B: TROSOPPLÆRINGENS KONTEKSTER: FAMILIE, KIRKE og LOKALSAMFUNN (5 stp)
Delemne B fokuserer på læring i Den norske kirke som del av et lokalsamfunn. Det vektlegger trosopplæring som en sentral del av menighetens arbeid og utvikling. Delemnet gir også en innføring i kirkerommets arkitektur og symboler og viser eksempler på bruk av dette i trosopplæring. Delemnet setter kirkens trosopplæring i relasjon til oppdragelsen i hjemmet: foreldre/foresatte, faddere, øvrig familie og nettverk.
Læringsutbytte etter fullført delemne:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om utviklingen av Den norske kirkes trosopplæring fra forsøksfasen og fram til i dag
- kunnskap om trosopplæringens kontekster: familie, kirke og lokalsamfunn
- god kunnskap om hjemmets rolle i trosopplæringen begrunnet i en familiepedagogisk forståelse og i en forståelse av kirke og hjem som lærende fellesskap
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende noen verktøy i menighetsanalyse i planlegging av trosopplæring i forhold til kontekst
- analysere ulike symboler i kirkerommet teologisk
- ta i bruk sosiokulturell læringsteori i utvikling av et læringsprosjekt
- vurdere og velge læremidler for konfirmantundervisning
- anvende kirkebygget i læringsarbeid
- lese trosopplæringsplanen i Den norske kirke i læringsteoretisk og didaktisk perspektiv med tanke på lokalt trosopplæringsarbeid
DELEMNE C: TEOLOGISKE OG PSYKOLOGISKE PERSPEKTIVER PÅ BARN OG UNGE I TROSOPPLÆRINGEN (5 stp)
Delemnet gir en innføring i barne- og ungdomsteologi og kunnskap om barn og ungdom fra utviklingspsykologisk perspektiv. Det gir også innføring i spørsmål knyttet til kristen livstolkning og livsmestring.
Læringsutbytte etter fullført delemne:
Kunnskap
Studenten har:
- god kunnskap om teologiske perspektiver på barn og ungdom i trosopplæringen
- god kunnskap om ulike perspektiver på livsmestring, sosialisering, identitet og utvikling
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over religionspedagogiske muligheter og utfordringer knyttet til trosopplæring for barn og ungdom
- reflektere over sentrale spørsmål knyttet til trosopplæring og livsmestrin
Overlappende emner
Studenter som har tatt emner med tilsvarende tematikk tidligere, bes ta kontakt med studieveileder.