
Kristendom/KRLE
Årsstudiet i kristendom/KRLE gir grunnleggende innføring i religion og livssyn, med hovedvekt på kristendommen.
Varighet
1 år (60 studiepoeng)
Søknadsfrist
15. april. Søk via Samordna Opptak.
Kontakt
skole@mf.no
Mari Jensen, årsstudium i KRLE
– Jeg valgte dette studiet fordi
jeg er interessert i religion,
og jobber med konfirmanter.
Jeg har fått bredere forståelse
for samfunnet vårt og de
vi lever sammen med. Dette
er et fag som kan brukes til
veldig mye!
Studiet gir bred allmennkunnskap, og er relevant for ulike yrker innen kirke, skole og samfunn. Det inngår i MFs lektorprogram, flere bachelorprogram og teologistudiet. Studenter som ønsker seg inn på disse programmene, søker opptak direkte på disse.
KRLE-emnene på årsstudiet tar opp en rekke spørsmål knyttet til kristendom, religion og livssyn:
- Hva er religion?
- Hva tror og praktiserer kristne, jøder, muslimer, hinduer og buddhister?
- Hvilken historisk kontekst ble disse religionene til i?
- Hva kjennetegner hellige skrifter i ulike religioner?
- Hvordan er det religiøse og livssynsmessige landskapet i dagens Norge?
- Hva kjennetegner de viktigste ikke-religiøse livssynene?
- Hvordan begrunnes etikk innenfor ulike religioner og livssyn?
- Hva er historisk bakgrunn for og innhold i kristendommens hellige skrift, Bibelen?
- Hvordan analysere bibeltekster?
- Hva er sentralt i kristendommens syn på Gud, verden og mennesket?
- Hvordan er kristendommen blitt forstått og praktisert gjennom historien?
- Hva kjennetegner ulike kristne kirkesamfunn?
- Hva er sentrale spørsmål i pedagogikkfaget?
Studenter som ikke har Examen Philosophicum (ex.phil.) fra før, tar dette som en del av årsstudiet. Studenter som har ex.phil. fra før, velger i stedet et fordypningsemne.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller dokumentert realkompetanse.
Mer om programmet
Søknad og opptakskrav
Søknadsfrist
15. april for studiestart om høsten. Søknad via Samordna Opptak.
15. desember for studiestart om våren. Søk enkeltemner via Søknadsweb.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller dokumentert realkompetanse.
Antall plasser
Oppbygging
Årsstudium i Kristendom/KRLE
Vår semester | K1030 Kristen livstolkning i dag (10 stp) | K1020 eller RL1030 | EX1010 Examen philosophicum eller fordypningsemne |
Høst semester | K1010 Bibelfag (10 stp) | RL1010 Religionsvitenskap (10 stp) | RL1015 Historie, livssynskunnskap og pedagogikk (10 stp) |
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Beskrivelse av programmet
Reglement
Studieprogrammet Årsstudium i kristendom/KRLE følger de reglene for akademiske grader, studieprogram, studieplan, utdanningsplaner, arbeidsformer, eksamen, vurderingsformer, innpassing og fritak, reduksjon av studiepoeng samt utstedelse av vitnemål som er fastsatt for Det teologiske Menighetsfakultet (se «Forskrift om opptak, studier og eksamen» fastsatt av fakultetets styre og gjeldende fra 1.1.2006).
Oppbygning
De enkelte grunnstudieemnene gir grunnleggende innføring i kristendomsfaglige, religionsfaglige og livssynsfaglige disipliner og i religionspedagogikk og didaktikk. Det er lagt vekt på at studentene gjennom disse innføringsemnene skal opparbeide seg kunnskap i de enkelte disiplinene, og slik være faglig forberedt på eventuelle videre studier innenfor religionsfag eller teologi.
De enkelte emnene har et omfang på 10, 20 eller 30 studiepoeng. For hvert emne er det formulert kompetansemål: Kunnskapsmål med stigende nivåer: kjennskap til, kunnskap om og god kunnskap om og ferdighetsmål: evne til.
De enkelte emnene har et omfang på 10 studiepoeng. For hvert emne er det formulert kompetansemål: Kunnskapsmål med stigende nivåer: kjennskap til, kunnskap om og god kunnskap om og ferdighetsmål: evne til.
Følgende emner inngår i studieprogrammet og er kjerneemner (obligatoriske):
Høstsemesteret:
K1010 Bibelfag (10 stp)
RL1010 Religionsvitenskap (10 stp)
RL1015 Historie, livsynsskunnskap og pedagogikk (10 stp)
Vårsemesteret:
K1020 Bibelfag og Kristendommens historie (10 stp) eller RL1030 Religion og kristendommens historie (10 stp.)
K1030 Kristen livstolkning i dag (10 stp).
Studentene velger i tillegg enten EX1010 Examen philosophicum (10 stp), eller (for studenter som enten har ex.phil. fra tidligere, eller ikke trenger ex.phil.) et 10 poengsemne på 2000-nivå, for eksempel RL2040 Østlig religiøsitet. For nærmere informasjon om hvilke emner som kan velges, kontakt studierådgiver. Merk at emnene på 2000-nivå normalt har forkunnskapskrav (se de enkelte emnebeskrivelsene).
For nærmere beskrivelse av innhold i de enkelte emnene, se Emnekatalogen på MFs nettsider.
Undervisning
Organisering, arbeidsformer og vurdering skal bidra til at studentene gjennom hele studiet skal ha en aktiv læringsprosess.
Organisering
Undervisningen er organisert i forelesninger og seminarundervisning. Deltakelse i seminargruppe er obligatorisk Studentene melder seg på seminargruppe når de melder seg opp i emnet i Studentweb. Studentene anbefales å danne kollokviegrupper/arbeidsgrupper der de kan presentere faglige tema for hverandre og drøfte fagstoff.
Arbeidsformer
Organiseringen av studiet legger opp til varierte arbeidsformer, som skal stimulere til læring og selvstendig faglig refleksjon. Arbeidsmåtene veksler mellom ulike former for undervisning, selvstudium, oppgaveskriving, deltakelse på ekskursjoner, gjennomføring av prøver og deltakelse i frivillige arbeidsgrupper.
Vurdering og karakterskala
Den avsluttende vurderingen tar sikte på å prøve studentenes evne til å gjøre rede for relevant fagstoff på en oversiktlig og selvstendig måte, og til å bruke stoffet til å drøfte faglige problemstillinger.
I den avsluttende vurderingen brukes en karakterskala fra A (best) til F (dårligst). Studenter som får F, har ikke bestått. Det foreligger en beskrivelse av karakterene for 1000-nivå (se vedlegget bakerst i dokumentet Nivåspesifikke karakterbeskrivelser 1000-/2000-nivå).
Læringsutbytte
Studiet skal
- gi grundig kunnskap om Bibelen og om kristendommen som kulturarv og som levende kilde for tro, moral og livstolkning
- gi kunnskap om jødedom, islam, hinduisme og buddhisme som levende kilder for tro, moral og livstolkning
- gi kunnskap om sentrale livssynstradisjoner som aktuelle kilder for moral og livstolkning
- gi kjennskap til religion som fenomen og til forholdet mellom de faglige begrepene religion, livssyn og ideologi.
- gi grunnlag for faglig og didaktisk god undervisning i skole eller kirke
- stimulere til en etisk grunnholdning i yrkesutøvelsen
- stimulere til selvstendig innsats, kritisk vurdering og en integrert faglig helhetsforståelse
- gi grunnlag for videre studier i kristendomskunnskap, religionskunnskap, livssynskunnskap og teologi
Examen philosophicum og fordypningsemnene har egne spesifikke målformuleringer
Kvalifikasjon etter fullført program
Videre studier og karrieremuligheter