NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.

TEOL2516: Innføring i praktisk teologi

Timeplan | PDF-versjon til utskrift

Generell informasjon | Overlappende emner | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Merknad til litteraturlisten | Litteratur 


Emneansvarlig:Fredrik Saxegaard (Fredrik.Saxegaard@mf.no)
Studiepoeng:20
Undervisningsstart:Høst
Studieprogramtilhørighet:Profesjonsstudier - Profesjonsstudium teologi
Avdelingstilhørighet:Avdeling for teologi og kirkelig utdanning

Eksamens-/innleveringsdatoer

Klikk på en rad for å vise mer info.

EksamenstypeEksamens- / innleveringsdatoTrekkfrist
Individuell skriftlig oppgave2019-11-15 15. nov. 20192019-11-01 1. nov. 2019
Innleveringsfrist:12:00
Kunngjøringsdato:
Muntlig eksamen2019-12-03 3. des. 20192019-11-01 1. nov. 2019
Varighet:30 minutter
Individuell skriftlig oppgave – Ny og utsatt - NB! Egne tilgangsregler.2020-01-20 20. jan. 20202020-01-06 6. jan. 2020
Innleveringsfrist:12:00
Kunngjøringsdato:10. feb. 2020

Generell informasjon

Emnet gir innføring i de sentrale praktisk-teologiske disipliner, og er særlig beregnet for studenter som har fått godkjenning av Kirkerådets evalueringsnemnd og skal fullføre «praktisk-teologisk utdanning ved, eller godkjent av, et norsk teologisk fakultet» (Forskrift om kvalifikasjonskrav for tilsetting som prest i Den norske kirke § 2 c).
 
For studenter som ikke tar ordinært profesjonsstudium i teologi, legger MF opp praktisk-teologisk utdanning som følger:
Sammen med gjennomført menighetspraksis (PT508) og institusjonspraksis (PT509) gir TEOL2516 mulighet til å ta TEOL5520 Stiftspraksis og TEOL5530 Avsluttende praktikum. MF understreker at studenten selv har ansvaret for å melde seg opp til Veien til prestetjeneste/vigslet tjeneste.
 
Emnet TEOL2516 består av seks delemner:
A. Ekklesiologi og pastoralteologi (5 stp)
B. Liturgikk (4 stp)
C. Homiletikk (3 stp)
D. Sjelesorg (4 stp)
E. Menighetspedagogikk (4 stp)

Overlappende emner

Deler av TEOL2516 Innføring i praktisk teologi overlapper med PT171 Innføring i praktisk teologi: Kirkekunnskap og trosformidling, PT272 Forkynnelse og gudstjenesteliv med menighetspraksis, PT573 Sjelesorg med institusjonspraksis, TEOL1510 Innføring i prestetjeneste og praktisk teologi og TEOL2510 Menighetspraksis, liturgikk og muntlig formidling. En slik faglig overlapping medfører at
  • Studenter som har PT171 fra før, vil få 10 poeng uttelling for TEOL2516 på karakterutskriften eller vitnemålet.
  • Studenter som har PT272 fra før, vil få 15 poeng uttelling for TEOL2516 på karakterutskriften eller vitnemålet.
  • Studenter som har PT573 fra før, vil få 15 poeng uttelling for TEOL2516 på karakterutskriften eller vitnemålet.
  • Studenter som har TEOL1510 fra før, vil få 10 poeng uttelling for TEOL2516 på karakterutskriften eller vitnemålet.
  • Studenter som har TEOL2510 fra før, vil få 15 poeng uttelling for TEOL2516 på karakterutskriften eller vitnemålet.

Studiekrav

For å få avsluttende vurdering må studenten:
  • Delta i innføringssamtale med programleder/praktikumsleder, fortrinnsvis i begynnelsen av semesteret.
  • Delta i innførende øvelse i stemmebruk og formidling (hvis dette ikke skjer i rammen av PT508 Menighetspraksis)
  • Levere og få godkjent utkast til faglig oppgave. Utkastet skal inneholde problemstilling, disposisjon, anvendt litteratur. Omfang ca. 500 ord.
  • Levere og få godkjent refleksjonsnotat (1000-1500 ord) med tema «Jeg ; en prest». Notatet tar utgangspunkt i personlige refleksjoner om hva det innebærer å skulle være prest i dagens kirke og samfunn. Disse refleksjonene drøftes i forhold til litteratur i emnet. Studenten velger selv ut litteraturen og begrunner kort utvalget i notatet.
  • Delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret.
 
  • Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.

Avsluttende vurdering

Emnet TEOL2516 har følgende avsluttende vurderingsrformer:
  • Faglig oppgave om tema formulert innenfor emnebeskrivelsens temaer, drøftet i lys av emnets litteratur. Omfang på oppgaven er 3000-3500 ord.
  • Muntlig prøve, ca. 30 minutter.
 
Den muntlige prøven er en selvstendig prøve, og det kan gis oppgave i forhold til alle punktene i læringsutbyttebeskrivelsen. Emnet vurderes til bestått/ikke bestått. 

Læringsutbytte etter fullført emne

Emnet som helhet 
GENERELL KOMPETANSE
Studenten kan: 
  • Reflektere over sammenhengen mellom egen fremtidige prestetjeneste og kunnskapsstoffet i emnet. 
  • Reflektere over, og nyttiggjøre seg, tilbakemeldinger og veiledning i emnet.
 
A. Ekklesiologi og pastoralteologi 
KUNNSKAP 
Studenten har: 
  • Kunnskap om Den norske kirkes oppbygging og virksomhet, og kjennskap til mangfoldet av tros- og livssynssamfunn i Norge. 
  • Kunnskap om teamteori og ledelse i/av team.
  • Kunnskap om konfliktforebygging og håndtering av konflikt
  • Kunnskap om ledelse av frivillige
  • Kjennskap til kristen spiritualitet. 
  • Kjennskap til samfunnsvitenskapelige og teologiske perspektiver på religion, spiritualitet, kirke og prestetjeneste i det norske samfunnet. 
  • Kjennskap til prestetjeneste som samspill med andre, og viktigheten av kroppslig tilstedeværelse og stemmebruk. 
  • Oversikt over prestetjeneste som profesjonsutøvelse og bidragsyter til ledelse. 
  • Oversikt over praktisk teologi som fag. 
 
FERDIGHETER 
Studenten kan: 
  • Reflektere over forholdet mellom egne erfaringer med former for kristen spiritualitet, i lys av litteraturen i emnet. 
  • Ta imot, og nyttiggjøre seg, veiledning på skriftlig, faglig oppgave. 
 
B. Liturgikk
KUNNSKAP 
Studenten har: 
  • God kunnskap om prestetjeneste i menighet
  • God kunnskap om prestens rolle som gudstjenesteleder
  • God kunnskap om ordningen for hovedgudstjenesten i Den norske kirke og grunnlaget for denne
  • Kunnskap om liturgikk som fagfelt, om liturgiens teologi og historie
  • Kunnskap om kirkeår, kirkehus og kirkerom
 
C. Homiletikk
KUNNSKAP 
Studenten har: 
  • God kunnskap om prestetjeneste i menighet
  • God kunnskap om prekenbeskrivelse som metode.
  • Kunnskap om prekenarbeid som prosess og pastoral praksis.
  • Oversikt over retorikk som ressurs i prekenarbeidet.
  • Oversikt over teologiske, historiske og empiriske perspektiver på prekenen som kommunikativ hendelse.
 
D. Sjelesorg
KUNNSKAP
Studenten har:
  • Kunnskap om sjelesørgeriske kompetanseområder.
  • Kunnskap om verbale og nonverbale kommunikasjonsferdigheter.
  • Kjennskap til sjelesørgeriske praksiser i den lokale menighet.
  • Oversikt over narrativ tilnærming i sjelesorg.
 
FERDIGHETER
Studenten kan:
  • Reflektere over egen rolle som samtalepartner i sjelesørgerisk kontekst.
  • Vurdere, drøfte og analysere utfordringer i den sjelesørgeriske samtale.
 
E. Menighetspedagogikk
KUNNSKAP
Studenten har:
  • God kunnskap om sosiokulturell læringsteori
  • God kunnskap om ulike kunnskapssyn
  • God kunnskap om trosopplæringen ut fra et dåpsteologisk og familiepedagogisk perspektiv.
  • Kunnskap om ulike læringsteorier
  • Kunnskap om grunnleggende pedagogiske begreper
  • Kjennskap til sentrale problemstillinger innen menighetspedagogikk og til trosopplæringsreformen
  • Oversikt over menighetspedagogikkfaget

Merknad til litteraturlisten

Kontakt emneansvarlig for litteraturliste.

Litteratur

For å få tilgang til elektronisk litteratur når du ikke sitter på MF:
Logg deg inn på Oria eller bruk "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.

DELEMNE A LITTERATUR
  • Christoffersen, J. T. (2017). Kompendium i kirkekunnskap. Oslo: MF. (Se Canvas)
  • Den norske kirke, . (2008). Plan for diakoni i Den norske kirke ([Bokmålutg.]. utg.). Oslo: Den norske kirke, Kirkerådet. Bibliotek. Hentet fra kirken.no
  • Furseth, I. (Red.) (2015). Religionens tilbakekomst i offentligheten?: Religion, politikk, medier, stat og sivilsamfunn i Norge siden 1980-tallet. Oslo: Universitetsforl. Bibliotek
  • Grint, K., Jones, O. S. & Holt, C. (2017). What is Leadership: Person, Result, Postition or Process, or All or None of These?. I J. Storey (Red.), The Routledge Companion to Leadership (s. 3-20). New York: Routledge, Taylor & Francis Group. Bibliotek (Se Canvas)
  • Hegstad, H. (2009). Den virkelige kirke: Bidrag til ekklesiologien (s. 61-109, 125-147). Trondheim: Tapir akademisk forl. Bibliotek
  • Saxegaard, F. (2019). Pastoralteologi for prestespirer. Oslo: MF. (Se Canvas)
  • Sirris, S. (2015). Hvordan lede frivillige i kirken? En verdibasert og praksisorientert modell for kirkelig frivillighetsledelse. Scandinavian Journal for Leadership & Theology, 2, s. 1-21. Bibliotek. Hentet fra sjlt-journal.com
  • Sjøvold, E. (2010). Ledelse og utvikling av høyytelsesteam - et spørsmål om mestring av kompleksitet og balanse. Scandinavian journal of organizational psychology, 2(1), s. 27-36. Bibliotek. Hentet 2014-05-28 fra sjop.no
  • Sortland, N. & Einarsen, S. (2011). Mellommenneskelige konflikter: Årsaker og kommunikasjonsmønstre. I S. Einarsen & A. Skogstad (Red.), Det Gode arbeidsmiljø: Krav og utfordringer (2. utg., s. 138-163). Bergen: Fagbokforl. Bibliotek (Kompendium)
  • Sutton, A., Allinson, C. . & Williams, H. (2013). Personality type and work-related outcomes: An exploratory application of the Enneagram model. European management journal, 31(3), s. 234-249. Bibliotek (Se Canvas).

DELEMNE B LITTERATUR

  • Carvalhaes, C. (Red.) (2015). Liturgy in postcolonial perspectives: Only one is holy (s. 1-20, 83-94). New York, N.Y: Palgrave. Bibliotek. Hentet fra bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com
  • Cherry, C. M. (2010). The worship architect: A blueprint for designing culturally relevant and biblically faithful services (s. 205-218). Grand Rapids, Mich.: Baker Academic. Bibliotek (Kompendium)
  • Christoffersen, J. T. (2015). Sammen for Guds ansikt: Gudstjenestereform mellom visjon og virkelighet. I A. H. Balsnes, S. Christensen, J. T. Christoffersen & H. O. Mosdøl (Red.), Gudstjeneste à la carte: Liturgireformen i Den norske kirke (s. 24-45). Oslo: Verbum akademisk. Bibliotek (Kompendium)
  • Gjertsen, I. (2007). Kom du min Sulamith: Sang og mystikk i haugiansk fromhet (s. 13-35). Oslo: Solum. Bibliotek
  • Johnsen, E. T. (Red.) (2017). Gudstjenester med konfirmanter: En praktisk-teologisk dybdestudie med teoretisk bredde (s. 40-73). Oslo: IKO-forl. Bibliotek/9788282493185 (Kompendium)
  • Modéus, M. (2007). Menneskelig gudstjeneste: Om gudstjenesten som relation og ritual (s. 71-82, 128-158). København: Alfa. Bibliotek (Kompendium)
  • Saxegaard, F. (2009). Presten som symboliserende, strategisk og samhandlende leder: En modell for sokneprestens lederskap i folkekirken. Halvårsskrift for praktisk teologi, 26(2), s. 17-28. Bibliotek (Kompendium).
  • Thomassen, M. & Lomheim, S. (2013). Når dere ber: Om liturgisk språk og utforming av bønner til gudstjenesten (s. 31-40, 71-81). [Oslo]: Verbum. Bibliotek (Kompendium)

DELEMNE C LITTERATUR

  • Jakobsen, R. N. & Øierud, G. L. (2009). Prekenbeskrivelse: Forstå - formidle - forbedre - forkynne (s. 15-110). Oslo: Høyskoleforlaget. Bibliotek
  • Saxegaard, F. (2018). Homiletikk til å begynne med. Oslo: MF. (Se Canvas)

DELEMNE D LITTERATUR

  • Cooper-White, P. (2012). Suffering. I B. J. Miller-McLemore (Red.), The Wiley-Blackwell companion to practical theology (s. 23-31). Malden, MA: Wiley-Blackwell. Bibliotek (Kompendium)
  • Danbolt, L. J. (2014). Hva er religionspsykologi. I L. J. Danbolt (Red.), Religionspsykologi (s. 17-32). Oslo: Gyldendal Akademisk. Bibliotek (Kompendium)
  • Danbolt, L. J., Grung, A. & Stifoss-Hansen, H. (2016). Sjelesorg på plass: På sporet av dagens sjelesorgpraksis i Den norske kirke. Tidsskrift for praktisk teologi: Tilleggshefte til Luthersk kirketidende, 33(1), s. 28-43. Bibliotek (Kompendium).
  • Engedal, L. G. (2004). Utvikling av sjelesørgerisk kompetanse: Refleksjoner og perspektiver. Tidsskrift for sjelesorg, (2), s. 84-96. Bibliotek (Kompendium).
  • Engedal, L. G. (2003). Mange fortellinger - ett liv: Momenter til belysning av narrativ teori. Tidsskrift for sjelesorg, 23(3), s. 165-179. Bibliotek (Kompendium).
  • Falk, B. (2016). Å være der du er: Oppmerksomhet, grenser og kontakt i den hjelpende samtale (2. utg.). Bergen: Fagbokforl. Bibliotek
  • Halstensen, K. (2013). Hvordan blir tillit til: Om tilknytningsteori som nøkkel til å forstå dynamikken mellom tillit og mistillit i relasjonsdannelse. I L. G. Engedal, B. L. Persson & E. Torp (Red.), Trygge rom: Trosopplæring i møte med sårbare og overgrepsutsatte barn og unge (s. 81-100). Oslo: Verbum. Bibliotek (Kompendium)
  • Okkenhaug, B. (2002). Når jeg ser ditt ansikt: Innføring i kristen sjelesorg (s. 15-149). Oslo: Verbum. Bibliotek

DELEMNE E LITTERATUR

  • Den norske kirke, . (2010). Gud gir - vi deler: Plan for trosopplæring i Den norske kirke. Oslo: Kirkerådet. Bibliotek. Hentet fra kirken.no
  • Hagen, T. v. D. (2016). Trosopplæring og skole/kirke-samarbeid: Styrket sammenheng mellom ulike læringsfellesskap - til barn og unges beste. Prismet, 67(1), s. 35-42. Bibliotek. Hentet fra dx.doi.org
  • Melangen, K. (2016). Kunsten å være klar: En fagbok om undervisning i kirken (s. 49-62). Stavanger: Eide. Bibliotek
  • Stray, J. H. & Wittek, L. (Red.) (2014). Pedagogikk: En grunnbok (s. 113-132, 149-178). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk. Bibliotek (Kompendium)
  • Søbstad, F. (2006). Læring i kirken sett i et utvidet perspektiv. I T. S. Lannem & H. Stifoss-Hanssen (Red.), Metode, mål og mening i den Norske kirkes trosopplæringsreform (s. 147-154). Trondheim: Tapir akademisk forl. Bibliotek (Kompendium)
  • Wittek, L. (2012). Læring i og mellom mennesker: En innføring i sosiokulturelle perspektiver (2. utg., s. 15-192 ). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk. Bibliotek

> PDF-versjon for utskrift