Merk at endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.
VIKTIG:
Dersom koronasituasjonen endrer seg, kan det bli endringer i emnets vurderingsformer (studiekrav og/eller eksamen). Slike endringer vil bli kunngjort i emnerommet i Canvas. Alle studenter må holde seg løpende oppdatert om disse endringene.
VIKTIG:
Dersom koronasituasjonen endrer seg, kan det bli endringer i emnets vurderingsformer (studiekrav og/eller eksamen). Slike endringer vil bli kunngjort i emnerommet i Canvas. Alle studenter må holde seg løpende oppdatert om disse endringene.
SAM2040: Demokrati, menneskerettigheter og religion
Timeplan | PDF-versjon til utskrift
Generell informasjon | Overlappende emner | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Litteratur
Emneansvarlig: | Claudia Lenz (Claudia.Lenz@mf.no) |
Studiepoeng: | 10 |
Undervisningsstart: | Høst |
Studieprogramtilhørighet: | Bachelorprogrammer - Bachelor i religion og samfunn |
Avdelingstilhørighet: | Avdeling for religion, skole og samfunn |
Eksamens-/innleveringsdatoer
Klikk på en rad for å vise mer info.
Eksamenstype | Eksamens- / innleveringsdato | Trekkfrist | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 2020-12-11 11. des. 2020 | 2020-11-01 1. nov. 2020 | ||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Hjemmeeksamen – Ny og utsatt - NB! Egne tilgangsregler. | 2021-01-29 29. jan. 2021 | 2021-01-10 10. jan. 2021 | ||||||||||||||
|
Generell informasjon
I emnet Demokrati, menneskerettigheter og religion får studentene en innføring i sentrale menneskerettslige begreper og perspektiver i en norsk kontekst. Emnet behandler spenningsforholdet mellom forskjellige menneskerettighetsperspektiver, særlig i lys av livssynspolitiske utfordringer, og menneskerettslige dimensjoner i behandlingen av nasjonale og livssynsminoriteter. Videre belyser emnet samspill mellom statens forpliktelser og sivilsamfunnets demokratiske engasjement. Studentene får kunnskap om historiske og nåtidige menneskerettighetsutfordringer i det norske samfunnet.Det anbefales at studenten har avlagt eksamen i Årsstudium i samfunnsfag eller lignende.
Arbeidsform og organisering:
- forelesninger
- seminargrupper
- ekskursjoner
Overlappende emner
Emnet har ingen studiepoengreduksjon mot andre emner.Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:- Delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Avsluttende vurdering
Emnet SAM2040 har hjemmeeksamen (3 dager, 2500-3500 ord) som eksamensform. For å kunne gå opp til hjemmeeksamen må studentene innen fastlagte frister ha oppfylt studiekravene. Sammen med eksamensbesvarelsen skal det leveres en skriftlig erklæring om selvstendig arbeid (se skjema på hjemmesidene). Karakteren A-F settes på grunnlag av hjemmeeksamen.Studenter som ikke får godkjent studiekravene, vil få dette regnet som ett eksamensforsøk med mindre de trekker sin vurderingsmelding til emnet før trekkfristen (1. mai/1. nov).
Læringsutbytte etter fullført emne
KUNNSKAPStudenten har
- god kunnskap om filosofiske og juridiske sider ved menneskerettighetene
- god kunnskap om livssynspolitiske utfordringer
- god kunnskap om særlig sårbare gruppers utfordringer og livsbetingelser
- kunnskap om FNs menneskerettighetskonvensjoner
- kunnskap til begrepsinnhold i antisemittisme, islamofobi og antisiganisme
FERDIGHETER
Studenten kan
- anvende forståelsen av menneskerettighetskonvensjonene opp mot historiske og samtidige menneskerettighetsutfordringer
- identifisere diskriminering av livssynsminoriteter
- reflektere rundt endringsmuligheter som finnes i møte med rasisme, antisemittisme og diskriminering
Litteratur
For å få tilgang til elektronisk litteratur når du ikke sitter på MF:
Logg deg inn på Oria eller bruk "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
- Agamben, G. (2008). Midler uten mål: Notater om politikk (s. 7-46). Oslo: Cappelen akademisk. Bibliotek
- Bangstad, S. & Døving, C. A. (2015). Hva er rasisme? (s. 61-90). Oslo: Universitetsforlaget. Bibliotek (Kompendium)
- Bogdán, M., Dunajeva, J., Junghaus, T., Kóczé, A., Rövid, M. ., Rostas, I., Ryder, A. ., Szilvási, M. & Taba, M. (2015). Nothing About Us Without Us?: Roma Participation in Policy Making And Knowledge Production. Roma Rights, (2), s. 7-32. Hentet fra www.errc.org
- Brustad, J. A. S. .. [. a. (2017). Et uønsket folk: Utviklingen av en "sigøynerpolitikk" og utryddelsen av norske rom 1915-1956 (s. 9-80, 168-192). Oslo: Cappelen Damm. Bibliotek
- Ekeløve-Slydal, G. M. (Red.) (2014). Menneskerettigheter: En innføring ([5.] rev. utg. utg.). Oslo: Humanist forl. Bibliotek
- Kalsås, V. (2018). Norway - narrating essay for the RomArchive (Upublisert manuskript). (Se Canvas)
- Michelet, M. B. (2014). Den største forbrytelsen: Ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust. Oslo: Gyldendal. Bibliotek
- Plesner, I. T. (2016). Religionspolitikk. Oslo: Universitetsforlaget. Bibliotek
- Selling, J. (2018). Sweden - narrating essay for the RomArchive (Upublisert manuskript). (Se Canvas)
- Stormark, K. & Øyvind Strømmen Hating muslims: Anti-muslim hate crimes and terrorism , 2010-2014. Hentet 2018-05-23 fra www.hate-speech.org
- Stålsett, S. J. (2012). Asylbarn og menneskeverd: Etiske refleksjoner med utgangspunkt i erfaringer fra Helsesenteret for papirløse migranter. Etikk i Praksis: Nordic Journal of Applied Ethics, 6(2), s. 23-37. Bibliotek,1890-4009. Hentet fra dx.doi.org
- Søbye, E. (2005). Kathe, alltid vært i Norge: Biografi. Oslo: Oktober. Bibliotek