NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.

SAM1515: Interkulturell kommunikasjon

Timeplan | PDF-versjon til utskrift

Generell informasjon | Overlappende emner | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Mål | Litteratur 


Emneansvarlig:Åsulv Wergeland Eikaas (Asulv.Eikaas@mf.no)
Studiepoeng:10
Undervisningsstart:Høst
Studieprogramtilhørighet:Årsstudier - Årsstudium i interkulturell kommunikasjon
Bachelorprogrammer - Bachelor i religion og samfunn
Avdelingstilhørighet:Avdeling for religion, skole og samfunn
Tillatte hj.midler ved eksamen:Ingen

Eksamens-/innleveringsdatoer

Klikk på en rad for å vise mer info.

EksamenstypeEksamens- / innleveringsdatoTrekkfrist
Skriftlig eksamen2019-12-04 4. des. 20192019-11-01 1. nov. 2019
Starttidspunkt:09:00
Varighet:4 timer
Kunngjøringsdato:23. des. 2019
Skriftlig eksamen – Ny og utsatt - NB! Egne tilgangsregler.2020-01-14 14. jan. 20202020-01-06 6. jan. 2020
Starttidspunkt:09:00
Varighet:4 timer
Kunngjøringsdato: 4. feb. 2020

Generell informasjon

Emnet er et kjerneemne i studieprogrammet Årsstudium i Interkulturell kommunikasjon.
SAM1515 omfatter grunnleggende teori om kulturkonstruksjon, kommunikasjon, livssyn og identitet sett fra faglige perspektiv som kulturteori, kommunikasjonsteori, religionsvitenskap, sosiologi, sosialantropologi og teologi.
Emnet er organisert i tre delemner: a) Kulturkonstruksjon, b) Livssynsdimensjonen og c)Kultur og kommunikasjon. Delemnene er ikke vektet med studiepoeng, men gir til sammen 10 poeng.

Overlappende emner

Emnet har ingen studiepoengsreduksjon mot andre emner.

Studiekrav

For å få avsluttende vurdering må studenten:
  • få godkjent en læringssti om akademisk skriving innen en fastsatt frist
  • få godkjent en drøftingsoppgave (1200-1500 ord) levert innen en fastsatt frist
  • enten: delta på minst 75 % av undervisningen
eller: levere en mappe bestående av to oppgaver à 1200-1500 ord hver
  • delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret.
 
  • Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.

Avsluttende vurdering

Emnet SAM1515 har skriftlig eksamen (4 timer) som eksamensform. For å kunne få avsluttende vurdering
må studentene innen oppsatte frister ha oppfylt studiekravene. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av prøven. Studenter som ikke får godkjent studiekravene vil få dette regnet som ett eksamensforsøk, med mindre de trekker sin vurderingsmelding til emnet før trekkfristen (1. mai/1. nov).

Læringsutbytte etter fullført emne

Ferdigheter
Felles ferdigheteter for delemnene A,B og C:
Studenten kan:
  • skrive en faglig oppgave i interkulturell kommunikasjon ved hjelp av relevante kilder, som det henvises til på en standardisert måte
  • bruke faglige begreper, verktøy og teorier om kulturkonstruksjon, kommunikasjon og livssyn til å analysere en faglig problemstilling
  • anvende og se sammenhengen mellom slike teorier i møte med konkrete situasjoner og utfordringer

Mål

DELEMNE A. KULTURKONSTRUKSJON
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har:
  • god kunnskap om teoretiske perspektiver på kultur og samfunn
  • kunnskap om faktorer som påvirker skapningen av menneskelige levemåter (kulturer)
  • kunnskap om forutsetningene for å forstå og håndtere møter mellom ulike kulturer
 
 

DELEMNE B. LIVSSYNSDIMENSJONEN
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har:

  • god kunnskap om ulike livssyn
  • kunnskap om begrepet livssyn
  • kunnskap om forholdet mellom livssyn og kultur
  • kunnskap om hvilke konsekvenser ulike livssyn får for menneskers verdivalg, holdninger og handlinger
 
 

DELEMNE C. KULTUR OG KOMMUNIKASJON
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har:

  • god kunnskap om kommunikasjonsteorier
  • kunnskap om grunnbegreper i interkulturell kommunikasjon
  • kunnskap om problemstillinger knyttet til kommunikasjon mellom mennesker med ulik kulturell bakgrunn

Litteratur

For å få tilgang til elektronisk litteratur når du ikke sitter på MF:
Logg deg inn på Oria eller bruk "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.

LITTERATUR
  • Aadnanes, P. M. (2012). Livssyn (4. utg., s. 11-79, 104-215). Oslo: Universitetsforl. Bibliotek
  • Berger, P. L. & Luckmann, T. (2000). Den samfunnsskapte virkelighet (s. 64-179). Bergen: Fagbokforl. Bibliotek
  • Dahl, Ø. (2013). Møter mellom mennesker: Interkulturell kommunikasjon (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Bibliotek
  • Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel, T. L. (2010). Skrive for å lære: Skriving i høyere utdanning (2. utg., s. 9-144, 175-196). Oslo: Abstrakt forl. Bibliotek
  • Eidhamar, L. G. (Red.) (2004). Religioner og livssyn (s. 119-147, 267-276, 286-288, 297-299). Kristiansand: Høyskoleforl. Bibliotek (Kompendium)
  • Heiene, G. & Thorbjørnsen, S. O. (2011). Kristen etikk: En innføring (s. 60-64). Oslo: Universitetsforlaget. Bibliotek (Kompendium)
  • Sire, J. W. (2009). The universe next door: A basic worldview catalogue (5 utg., s. 15-24, 144-165). Downers Grove, Ill.: IVP Academic. Bibliotek (Kompendium)
  • Thorbjørnsen, S. O. (2006). Etiske utfordringer i tverrkulturell kommunikasjon. Innsyn: Tidsskrift for misjonsstrategisk informasjon og debatt, (2), s. 10-15. Bibliotek (Kompendium).
  • Wadel, C. & Wadel, C. C. (2007). Den samfunnsvitenskapelige konstruksjon av virkeligheten (3. utg.). Kristiansand: Høyskoleforl. Bibliotek

> PDF-versjon for utskrift