NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.
SAM1021: Samfunnsfaglige metoder
Timeplan | PDF-versjon til utskrift
Generell informasjon | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne
Emneansvarlig: | Solvor Mjøberg Lauritzen (Solvor.M.Lauritzen@mf.no) |
Studiepoeng: | 10 |
Undervisningsstart: | Høst (uregelmessig) |
Studieprogramtilhørighet: | Årsstudier - Årsstudium i samfunnsfag Bachelorprogrammer - Bachelor i religion og samfunn 5-årige masterprogrammer - Lektorprogram i KRLE/Religion og etikk og samfunnsfag |
Avdelingstilhørighet: | Avdeling for religion, skole og samfunn |
Generell informasjon
Emnet gir en innføring i samfunnsfaglige arbeidsmåter. Det blir undervist i både kvantitative og kvalitative forskningsopplegg, med vekt på sistnevnte. Emnet skal gi en forståelse av de ulike elementer i samfunnsvitenskapelige forskningsopplegg, og problemer knyttet til disse.Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:- få godkjent en drøftingsoppgave (1200-1500 ord) levert innen en fastsatt frist
- delta i evaluering av studietilbudet dersom dette skal evalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke får godkjent studiekravene vil få dette regnet som ett eksamensforsøk, med mindre de trekker sin vurderingsmelding til emnet før trekkfristen (1. mai/1. nov).
Avsluttende vurdering
Emnet SAM1021 har skriftlig eksamen (4 timer) som vurderingsform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av eksamen. For å få avsluttende vurdering, må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.Læringsutbytte etter fullført emne
Studenten skal etter fullført emne ha:- god kunnskap om samfunnsfaglige arbeidsmåter og forskningsopplegg
- god kunnskap om kvalitative metoder
- kunnskap om kvantitativ metode og religionssosiologiske metodespørsmål
- kunnskap om eksempler fra samfunnsvitenskapelig forskning