Merk at endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.

VIKTIG:
Dersom koronasituasjonen endrer seg, kan det bli endringer i emnets vurderingsformer (studiekrav og/eller eksamen). Slike endringer vil bli kunngjort i emnerommet i Canvas. Alle studenter må holde seg løpende oppdatert om disse endringene.

PHI5115: Hebraisk – Moderne 1

Timeplan | PDF-versjon til utskrift

Generell informasjon | Overlappende emner | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Merknad til litteraturlisten 


Emneansvarlig:Amund Bjorsnes (Amund.Bjorsnes@mf.no)
Studiepoeng:10
Undervisningsstart:Høst
Studieprogramtilhørighet:2-årige masterprogrammer - Master in History of Religions
Avdelingstilhørighet:Avdeling for religion, skole og samfunn

Generell informasjon

Emnet er et samarbeid mellom MF vitenskapelig høyskole og Norsk filologisk institutt (PHI). Utfyllende informasjon om studietilbudet finnes på nettsidene www.mf.no og www.philology.no
 
Emnet gir en innføring i moderne hebraisk (ivrit) grammatikk og litteratur. Målet er at studenten skal utvikle en grunnleggende språkforståelse og leseferdigheter ved hjelp av filologiske hjelpemidler. I emnet gjennomgås også korte tekstutdrag.
 
Emnet gir grunnlag for å ta PHI5116 Hebraisk – Moderne 2 (våren). PHI5115 og PHI5116 utgjør til sammen et fullstendig «innføringskurs i moderne hebraisk».
 
Det tilbys også en bachelor-variant av emnet for enkeltemnestudenter eller studenter med opptak til et av MFs bachelorprogrammer. For mer informasjon se emnebeskrivelsen for bacheloremnet PHI2115.
 
Arbeidsform og organisering
Undervisningen gis normalt som ukentlige forelesninger, med hovedvekt på tekstlesning og grammatisk analyse. Som en hovedregel legges undervisningen til sen ettermiddag/kveld, slik at emnet lettere kan kombineres med andre studier eller jobb. Det forutsettes selvstendig arbeid mellom hver forelesning (ca. 30 sider av en lærebok i grammatikk hver uke). Et utvalg faglitterære tekster som behandler språkhistoriske og kulturhistoriske emner er også del av litteraturen som studentene skal sette seg inn i.
 
Forkunnskaper:
For å melde seg opp i emnet må studenten ha en bachelorgrad eller tilsvarende kompetanse i filologi, religion, teologi eller et tilgrenset fag. 

Overlappende emner

PHI5115 overlapper med PHI2115. En slik faglig overlapping medfører at:
  • studenter som har PHI2115 fra før vil få 0 poeng uttelling for PHI5115 på karakterutskriften eller vitnemålet.
 
MF anbefaler derfor ikke å kombinere disse emnene.
 
Studenter som tidligere har tatt tilsvarende emne på 15 studiepoeng ved MF må

Studiekrav

For å få avsluttende vurdering må studenten:
  • få godkjent en oppgave levert innen en gitt frist. Oppgaven vil i de fleste tilfeller innebære oversettelse av en kildetekst og/eller grammatisk analyse.
  • delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret.
 
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.

Avsluttende vurdering

Emnet har hjemmeeksamen (1 uke) som vurderingsform, og vurderes med karakteren A-F. Eksamensoppgaven består av tre deler: (1) oversettelse av en kort kildetekst til norsk, (2) grammatisk analyse, og (3) spørsmål om dialektologiske og språkhistoriske emner (ca. 2500–3000 ord). For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.

Læringsutbytte etter fullført emne

KUNNSKAP
Studenten har:
  • inngående kunnskap om det grammatiske systemet i moderne hebraisk
  • inngående kunnskap om moderne hebraisk fonologi og morfologi
  • et basis-ordforråd i moderne hebraisk (ca. 500 ord) og en god forståelse av hvordan det hebraiske leksikon er bygget opp (orddannelse)
  • god kunnskap om de viktigste ordbøker, leksika, håndbøker og digitale hjelpemidler som brukes i studiet av moderne hebraisk språk og litteratur
  • god kunnskap om form og innhold i tekster skrevet på moderne hebraisk (ord i kontekst, sjanger, tematikk)
  • god kunnskap om det hebraiske språkets kulturhistorie
  • god kjennskap til det akademiske fagfeltet innenfor studier av hebraisk arabisk språk og litteratur
 
FERDIGHETER
Studenten kan:
  • analysere hovedtrekkene i moderne hebraisk fonologi, morfologi og syntaks
  • bruke et basis-ordforråd i hebraisk og beskrive enkeltords historiske betydning
  • lese og oversette moderne hebraiske tekster
  • bruke håndbøker og digitale hjelpemidler i arbeidet med hebraiske tekster
  • bruke ulike ordbøker og leksika i studiet av moderne hebraisk språk og litteratur
  • analysere generelle trekk i hebraisk språkhistorie og litteraturhistorie
  • delta i faglige diskusjoner innenfor studier av hebraisk arabisk språk og litteratur

Merknad til litteraturlisten

Litteraturliste finnes på nettsiden www.philology.no

> PDF-versjon for utskrift