NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.
PED5511: Kirkens undervisning - oppdrag, historikk og planer
Timeplan | PDF-versjon til utskrift
Generell informasjon | Overlappende emner | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne
Emneansvarlig: | Kristin Norseth (Kristin.Norseth@mf.no) |
Studiepoeng: | 10 |
Undervisningsstart: | Vår (uregelmessig) |
Studieprogramtilhørighet: | Bachelorprogrammer - Bachelor i ungdom, kultur og trosopplæring 2-årige masterprogrammer - Master i kirkelig undervisning |
Tillatte hj.midler ved eksamen: | Liste I |
Generell informasjon
Emnet er et kjerneemne i studieprogrammet Disiplinbasert Master kirkelig undervisning.Emnet gir en grunnleggende innføring i menighetspedagogisk arbeid og skal gi hjelp til å utvikle kunnskaper, holdninger og ferdigheter som er viktige for å arbeide som kateket i Den norske kirke.
Overlappende emner
Emnet har ingen studiepoengsreduksjon mot andre emner.Studiekrav
Studentene skal- få godkjent en bokrapport på inntil 1000 ord fra angitte deler av studielitteraturen
- skrive et feltnotat på inntil 1000 ord om universell utforming innenfor trosopplæringen i en lokal menighet
- delta i evaluering av studietilbudene, dersom tilbudet er gjort til gjenstand for evaluering i det aktuelle semester.
Studenter som ikke får godkjent studiekravene vil få dette regnet som ett eksamensforsøk, med mindre de trekker sin vurderingsmelding til emnet før trekkfristen (1. mai/1. nov).
Avsluttende vurdering
Emnet PED5511 har skriftlig eksamen (6 timer) som eksamensform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av eksamen. For å kunne gå opp til eksamen må studentene innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.Læringsutbytte etter fullført emne
Studentene skal ha- kjennskap til kirkens undervisningsoppdrag i Bibelen, kirkens historie og dagens flerkulturelle samfunn
- kjennskap til trosopplæring for barn i tidlig kristendom
- kjennskap til kateketikkens historie
- kjennskap til kirkelige undervisningsplaner fra 1990-tallet og framover
- god kunnskap om trosopplæringsreformens basis og utvikling
- evne til å reflektere over og ta i bruk gjeldende plan for trosopplæring
- god forståelse for sammenhengen mellom dåp og opplæring
- kjennskap til universell utforming av læringsmiljø og læremidler og om inkluderende trosopplæring