NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.

PED1640: Innføring i ledelse i kristent ungdomsarbeid

Timeplan | PDF-versjon til utskrift

Generell informasjon | Overlappende emner | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Litteratur 


Emneansvarlig:Astrid Sandsmark (Astrid.Sandsmark@mf.no)
Studiepoeng:10
Undervisningsstart:Vår
Studieprogramtilhørighet:Bachelorprogrammer - Bachelor i ungdom, kultur og trosopplæring
Avdelingstilhørighet:Avdeling for teologi og kirkelig utdanning

Generell informasjon

Emnet PED1640: Innføring i ledelse i kristent ungdomsarbeid er et kjerneemne i studieprogrammet Bachelor i Ungdom, kultur og trosopplæring (UKT) i det andre semesteret. Emnet har to delemner: A. Innføring i ledelse av kristent ungdomsarbeid (7 stp) og B. Praksis i menighet (3 stp). Emnet kan kun tas av studenter som er oppmeldt på Bachelor i Ungdom, kultur og trosopplæring.

Overlappende emner

Emnet har ingen studiepoengsreduksjon mot andre emner.

Studiekrav

For å få avsluttende vurdering må studenten:
  • ha godkjent fremmøte (minst 75 prosent) i undervisningen
  • levere og få godkjent et refleksjonsnotat (800-1000 ord) over arbeid med et konkret pedagogisk tiltak for barn/unge
  • bestå en kortprøve (1 1/2 time) relatert til emnelitteratur. Prøven vurderes til bestått/ikke bestått. Ved ikke bestått kortprøve kan studenten gå opp til ny prøve én gang.
  • delta på en studietur av ca. en ukes varighet. Studentene kan etter søknad bytte ut studieturen med et alternativt opplegg. Se pris og annen informasjon om studietur i semesterarket.
  • få godkjent en studietursrapport (1800-2000 ord) levert innen en fastsatt frist. Studenter som etter søknad bytter ut studieturen med et alternativt opplegg, skal skrive en (tilsvarende) rapport fra det alternative opplegget
  • delta i praktisk-teologiske grupper
  • få godkjent læringskontrakt relatert til praksis, levert innen en fastsatt frist
  • ha bestått praksis (se Informasjonshefte for praksis ved UKT)
  • få godkjent evalueringsrapport fra praksis levert innen en fastsatt frist
  • delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret
 
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.

Avsluttende vurdering

Emnet PED1640 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet
vurderes til "bestått" / "ikke bestått".

Læringsutbytte etter fullført emne

DELEMNE A. INNFØRING I LEDELSE AV KRISTENT UNGDOMSARBEID (7 STP)
Kunnskap
Studenten har:
  • kunnskap om det kristne ungdomsarbeidets historie i Norge med vekt på ledelse
  • god kunnskap om kristne praksiser i ungdomsarbeid
  • god kunnskap om lederskap
Ferdighet
Studenten kan:
  • observere og loggføre læringstiltak i en menighet og reflektere over disse i lys av relevant teori
  • observere ulike kirkelige praksiser og reflektere over disse i lys av relevant teori
  • gjengi med egne ord sentrale momenter i emnelitteraturen
 
B. PRAKSIS I MENIGHET (3 STP)
Praksisstudiet på UKT inngår i hovedsak i emnene PED1640, TEOL1540, TEOL2540 og TEOL2542. Studentene skal i praksisstudiet observere, reflektere over og delta i barne- og ungdomsarbeid og øve seg i på å ha et blikk for barn og ungdoms livsutfordringer i en menighetskontekst. Delemne B står i nær sammenheng med delemne A. Det er et mål at studentene i praksisen gjør nytte av kunnskaper og ferdigheter de tilegner seg gjennom arbeidet med delemne A. I løpet av praksisperioden vil det være obligatorisk deltakelse i praktisk-teologisk gruppe på MF. For nærmere beskrivelse av den konkrete utformingen av praksisen, se Informasjonshefte for praksis ved UKT
Ferdighet
Studenten kan
  • holde avtaler, administrere egen tidsbruk og forholde seg respektfullt til andres tid
  • samhandle med andre i formelle og uformelle situasjoner
  • utføre oppgaver tilknyttet trosopplæring/barne- og ungdomsarbeid med teologisk, pedagogisk, diakonal og etisk bevissthet
  • reflektere over egne følelser og reaksjonsmønstre i møte med andre
  • se veiledning som en læringsmulighet og bruke tilbakemeldinger for å utvikle seg faglig og personlig
 
Generelle ferdigheter etter fulført emne:
Studenten kan
  • reflektere over egen identitet og rolle som ungdomsleder i et kristent barne- og ungdomsarbeid
  • reflektere over egen utvikling knyttet til rollene disippel, formidler, veileder og innovatør
  • nyttiggjøre seg kunnskap og ferdigheter fra delemne A i praksis (delemne B)

Litteratur

For å få tilgang til elektronisk litteratur når du ikke sitter på MF:
Logg deg inn på Oria eller bruk "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.

DELEMNE A LITTERATUR
  • Aadnanes, P. M. (2004). Konfirmasjonen - frå katekumenat til ungdomsarbeid. I J. O. Ulstein (Red.), Ungdom i rørsle (Vol. 2, s. 21-38). Oslo: Tapir. Bibliotek (Kompendium)
  • Askland, L. (2011). Kontakt med barn: Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon (2. utg., s. 143-225). Oslo: Gyldendal akademisk. Bibliotek
  • Bass, D. B. (2004). The practicing congregation: Imagining a new old church (s. 57-68). Herndon, Va: Alban Institute. Bibliotek (Kompendium)
  • Dean, K. C. & Foster, R. (1998). The godbearing life: The art of soul tending for youth ministry (Kap. 1-7). Nashville, Tenn.: Upper Room Books. Bibliotek
  • Holm, V. (2012). På sporet av noe ekte. Oslo: Luther. Bibliotek
  • Kirkhaug, R. (2015). Lederskap: Person og funksjon. Oslo: Universitetsforl. Bibliotek
  • Ulstein, J. O. (2004). Ungdom i rørsle: Nokre trekk frå det kristelege ungdomsarbeidet si historie i Noreg. I J. O. Ulstein (Red.), Ungdom i rørsle (Vol. 1, s. 11-42). Bibliotek (Kompendium)

> PDF-versjon for utskrift