Merk at endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.
VIKTIG:
Dersom koronasituasjonen endrer seg, kan det bli endringer i emnets vurderingsformer (studiekrav og/eller eksamen). Slike endringer vil bli kunngjort i emnerommet i Canvas. Alle studenter må holde seg løpende oppdatert om disse endringene.
VIKTIG:
Dersom koronasituasjonen endrer seg, kan det bli endringer i emnets vurderingsformer (studiekrav og/eller eksamen). Slike endringer vil bli kunngjort i emnerommet i Canvas. Alle studenter må holde seg løpende oppdatert om disse endringene.
LED1000: Ledelse, læring og faglig skriving
Timeplan | PDF-versjon til utskrift
Generell informasjon | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Litteratur
Emneansvarlig: | Astrid Sandsmark (Astrid.Sandsmark@mf.no) |
Studiepoeng: | 10 |
Undervisningsstart: | Vår |
Studieprogramtilhørighet: | Bachelorprogrammer - Bachelor i ungdom, kultur og trosopplæring |
Avdelingstilhørighet: | Avdeling for teologi og kirkelig utdanning |
Generell informasjon
LED1000 og LED2000 er emner som tilbys stipendiater ved norske folkehøyskoler. LED1000 består av tre elementer.- Akademisk skriving
- Litteraturstudium
- Selvstendig skriftlige arbeid
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering skal studenten:- levere og få godkjent et refleksjonsnotat over en folkehøgskoleaktivitet som studenten har vært aktiv i å planlegge og gjennomføre. Det skriftlige arbeidet på 1200-1500 ord skal presentere aktiviteten og refleksjonene, knyttet til litteratur.
- gi en forberedt muntlig og skriftlig respons på en medstudents utkast til oppgave
- delta i en kollokvie /læringsgruppe med andre studenter
- få godkjent en læringssti om akademisk skriving innen en fastsatt frist
- delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret.
Avsluttende vurdering
Emnet LED1000 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til "bestått" / "ikke bestått".For å kunne få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene. Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet. For ikke å bruke opp et forsøk på emnet, må de aktivt trekke sin oppmelding/vurderingsmelding innen trekkfristen.
Læringsutbytte etter fullført emne
KunnskapStudenten har:
- kunnskap om hvordan en faglig tekst er bygd opp
- kunnskap om normer for faglig skriving, inkludert referanseskikk
- god kunnskap om sosiokulturell læringsteori
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, forberede, gjennomføre og evaluere miljø- og læringsaktiviteter
- reflektere over egen praksis i lys av relevant teori
- bruke veiledning og tilbakemeldinger som anledning til faglig og personlig læring
- planlegge, gjennomføre og ferdigstille en selvstendig faglig oppgave innen gitt frist
- skrive en faglig tekst som viser evne til kildekritikk og bruker angitt referansestil
- skrive en faglig tekst om et tema i skjæringsfeltet mellom teori og praksis
Litteratur
For å få tilgang til elektronisk litteratur når du ikke sitter på MF:
Logg deg inn på Oria eller bruk "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
- Aubert, A.-M. & Bakke, I. M. (2018). Utvikling av relasjonskompetanse: Nøkler til forståelse og rom for læring (2. utg., s. 122-143). Oslo: Gyldendal. Bibliotek (Kompendium)
- Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel, T. L. (2010). Skrive for å lære: Skriving i høyere utdanning (2. utg., s. 9-144). Oslo: Abstrakt forl. Bibliotek
- Lövgren, J. (2014). Tro i praksis. Oslo: IKO-forl. Bibliotek
- Tiller, T. (2014). Læringskoden: Fra karakterer til karakter. Oslo: Cappelen Damm. Bibliotek
- Wittek, L. (2012). Læring i og mellom mennesker: En innføring i sosiokulturelle perspektiver (2. utg., s. 15-192 ). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk. Bibliotek