Students and staff in Myanmar january 2018

I Myanmar

Fem studenter fikk reise til Myanmar januar 2018. Alle foto: Rebekka Opsal

Intensivkurs på Myanmar Institute of Theology

– Jeg har allerede anbefalt dette til andre studenter, sier Marte Jonassen, masterstudent ved Religion, Society and Global Issues.

Fakta: 

Vil du vite mer om samarbeidet med MIT i Myanmar?

Cooperation on Religious Studies in Myanmar - CORSIM

MF vant midler til Myanmarprosjekt
 

 

Teksten er skrevet av student Ingrid Johannessen.

I 2017 startet samarbeidsprosjektet mellom MF i Oslo og Myanmar Institute of Theology (MIT) i Yangon, støttet av NORPART. Samarbeidet foregår i form av et to-ukers intensivkurs. Høsten 2017 kom fem studenter og to professorer fra MIT på intensivkurs til Oslo, og våren 2018 var det studenter og lærere fra MF sin tur til å dra på utveksling til Yangon.

Jeg var en av de heldige fem studentene som hadde fått godkjent søknad om deltakelse på kurset. Studentene kom fra ulike studieretninger og kjente ikke hverandre fra før, men 13.januar dro vi alle til Myanmar sammen med Iselin Frydenlund som er førsteamanuensis i religionsvitenskap med buddhisme som spesialfelt. Senere kom også prorektor Kjetil Fretheim og gruppen fikk også besøk av en representant fra NORPART.

Fellesnevnere og berikende forskjeller
Solveig Vatn Weisser som studerer teologi fortalte at hun søkte på kurset fordi det tilbød en perfekt kombinasjon av reising og læring.

– Også går man muligheten til å bli kjent med folk fra andre kulturer, finne fellesnevnere og oppdage forskjeller som kan være berikende, sier hun.

– En sånn tur gir en fin mulighet til å kombinere teori og praksis på en annen måte enn i vanlig undervisning. Jeg var også i Kina med årsenheten Interkulturell Kommunikasjon på MF og jeg husker fortsatt masse av det jeg lærte der, så jeg håpet litt på den samme opplevelsen i Myanmar, sier Marte.

Nyttige diskusjoner
Vi reiste fra snø og is i Oslo og landet i Yangon som til tross for vintersesong tilbød 30 grader og sol. Innlosjert på et hotell nær skolen var reisevegen kort med innleid bil og sjåfør, noe som var godt i en by der den største trusselen er trafikken. MIT hadde i samarbeid med MF lagt opp et opplegg for de to ukene, hvor det var forelesninger hver formiddag og en utflukt eller et møte de fleste ettermiddagene. Den første uken hadde overskriften ”Issues and Problems” og tok for seg tematikk som burmesisk nasjonalisme, problemene i grunnloven og utfordringene til de etniske og religiøse minoritetene i Myanmar. Uke to fokuserte på ”Responses” og presenterte fredsprosesser, teologiske og kirkelige svar på utfordringene samt MIT’s voksende arbeid med likestilling mellom kjønn. 

Hver forelesning ble hold av professorer ved MIT eller innleide eksperter, og i hver forelesning deltok burmesiske studenter fra MIT. Det var lagt opp god tid til diskusjon og spørsmål, som ble svært nyttig for oppklaring og videre samtaler. Lunsjene ble en sosial arena for studentene fra MF og MIT, hvor vi kunne diskutere forelesningens tema eller bare prate om det vi ville. 

– Jeg synes forelesningene var veldig gode. Det var mange spennende temaer og vi fikk høre deres perspektiver på ting. Jeg likte også at vi hadde timene med studenter fra MIT for da kunne de stille helt andre spørsmål en oss, siden de har annen bakgrunnsinformasjon og andre perspektiver, forteller Marte. 

Møter med religiøse ledere​

Møtene på ettermiddagene gav spesifikke og håndfaste eksempler på tematikken som ble tatt opp i forelesningene. Blant annet fikk vi møte ledelsen i Myanmar Council and Churches som kunne fortelle om sitt økumeniske arbeid, og arbeid på tvers av religiøse grupper i Myanmar. Et annet spennende møte var med lederen av Islamic Senter i Yangon, Al Haj U Aye Lwin, som blant annet var med i Kofi Annans Rakhine Kommisjon. Hankunne fortelle både om den utfordrende situasjonen i Rakhine state for Rohingya-muslimene, og om situasjonen til Muslimer i Myanmar generelt. Som en følge av Iselin Frydenlunds nettverk i Myanmar fikk vi også mulighet til å besøke et Buddhistisk kloster med tilhørende universitet for munker.

– Ekskursjonene gav god direkte kunnskap og et helhetlig bilde av temaene. Det var veldig fint å få dra til et Buddhistisk kloster og universitet for å oppleve den delen av kulturen også, sier Solveig.

Tid til å være turist
Turen var likevel ikke bare preget av undervisning og lesing, og vi fikk også oppleve litt av Yangon som turister. Som seg hør og bør fikk vi se Shwedagon Pagoda, en enorm pagode i gull midt i byen, og vi nøt godt av Frydenlund som kunne komme med gode forklaringer og innsikt i den Buddhistiske tradisjonen. Selv om vi ikke ble sluppet inn, fikk vi kjøre forbi huset der Aung San Su Kyi satt i husarrest, og vi fikk spise i ”House of Memories” som var kontoret til hennes far, general Aung San. Mye av det sosiale samholdet i gruppen ble bygget rundt middagsbordet på ulike restauranter på kveldene, der vi fikk smake mye spennende mat, diskutere dagens opplevelser sammen.

– Det var veldig fint med deltakere fra forskjellige studieretninger og med ulik bakgrunn, for da fikk man litt ulike perspektiver og man kunne utfordre hverandre undervegs på de temaene som ble diskutert, sier Solveig.

Burmesere i Oslo
I løpet av oppholdet traff vi noen av burmeserne som hadde vært på MF høsten 2017. En av dem, Pa Ling, så på kurset i Norge som en stor mulighet til å lære mye, både fra pensum og undervisningen, men også fra møtet med kulturen og folkene. Han studerer bibelfag på MIT og mente at kurset på MF, som hadde fokus på religion, konflikt og konfliktløsning, var svært relevant for ham i en fremtidig jobb. Joseph som studerer teologi synes også kurset var svært relevant, og satte stor pris på det han fikk lære av de norske professorene og studentene.

For hele gruppen var det en ny opplevelse å være i et vestlig land.

– Jeg hadde jo aldri sett brunt brød før, for en rar farge, ler Joseph. 
Han var også tydelig på at neste gang han skulle reise ville han ha med seg en varmere jakke. Begge mente det var en svært nyttig og god opplevelse, og at de ville anbefale medstudenter å søke om en slik mulighet ble tilbudt igjen.

Anbefaler medstudenter å søke
Det samme mente Solveig da hun sa ”

– Jeg vil helt klart anbefale MF å fortsette med slike intensivkurs, og anbefaler medstudenter å dra, sier Solveig.

– Det var et godt alternativ til utveksling et helt semester. Man får oppleve en annen kultur og lære veldig mye, uten å måtte være borte et halvt år, sier Marte.

Vi håper at slike samarbeid kan fortsette slik at flere studenter får mulighet til å få en like flott opplevelse som det vi hadde.