Søknad og opptakskrav
Opptak: MF har følgende rammebestemmelse og opptakskrav til studieprogrammet:
- Grad eller yrkesutdanning med et omfang på minimum 180 studiepoeng, eller tilsvarende.
- En fordypning i emner eller emnegruppe i KRLE/kristendomskunnskap/religionsvitenskap på minst 60 studiepoeng.
- 2 års relevant yrkespraksis. MF vurderer hva som er relevant yrkespraksis.
MF kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdig med utdanningsløpet nevnt ovenfor.
Søknadsfrist
Søknadsfrist er 15. august. Søk via SøknadsWeb
Antall plasser
20
Oppbygging
Normert tid for programmet er tre år. Progresjonen i studiet er organisert slik at det undervises i tre emner hvert år. Det betyr at studentene får et slags «tre-semestersystem» i løpet av et studieår. Etter hvert emne er det avsluttende vurdering
Erfaringsbasert Master i KRLE/Religion og etikk
3. år | AVH505
(30 stp.) |
2. år | Valgfritt fordypningsemne
(10 stp.) | BIB511
(10 stp.) | ST525
(5 stp.) | MET508
(5 stp.) |
1. år | RP501
Religion og læring
(10 stp.) | RV502
Islam
(10 stp.) | RL5020 Mediert religion: Hellige tekster, litteratur, populære medier
(10 stp.) |
Kvalifikasjonsbeskrivelse
KUNNSKAP |
Felt/aspekt: | KANDIDATEN: |
Faglig kvalifisering | - har omfattende kunnskaper på sentrale områder innenfor de fag- og forskningsfelt som er relevant for kristendoms-, religions- og livssynsundervisning
- har kunnskap om forskningsmetoder og evne til selvstendig faglig skriving gjennom masteravhandlingen
|
Faglig bredde | - kan vurdere ulike faglige og fagdidaktiske perspektiver |
Faglig endringskompetanse | - har faglig kompetanse som er sterk nok til å forstå og tilpasse seg endringer i nye planer for skole, samt delta i endringer og tilrettelegging av lokalt planarbeid |
Skolens ressursperson på religion
| - er skolens ressursperson på religion/livssyn i undervisningen og på spørsmål som gjelder religion i skolesamfunnet |
|
FERDIGHET |
Felt/aspekt: | KANDIDATEN: |
Teori og praksis | - kan bruke teoretisk fundert kunnskap aktivt og fleksibelt i læringsarbeidet
- kan drøfte erfaringer fra praksis og bidra til utvikling av ny teori og nye planer
|
Beherske relevante faglige verktøy | - har gode ferdigheter i å analysere ulike kulturelle/religiøse fenomen og uttrykk
- kan reflektere over religionspedagogisk arbeid i ulike kontekster og begrunne didaktiske valg
|
Planlegging, overblikk og gjennomføring | - kan planlegge helhetlige undervisningsopplegg, der overordnede planer, formål, virkemiddel og verktøy og ønsket kompetanse, sees i sammenheng |
|
GENERELL KOMPETANSE |
Felt/aspekt: | KANDIDATEN: |
Fordypning og anvendelse | - behersker fagområdet religion, livssyn og etikk, og kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder i skole og samfunn |
Refleksjon og formidling | - har evne til selvstendig faglig refleksjon, til metodisk arbeid og skriftlig framstilling av fagstoffet |
Nytenkning og innovasjon | - kan holde seg oppdatert på faglige debatter og bidra til nytenkning |
Beskrivelse av programmet
Det erfaringsbaserte studiet er primært rettet mot KRLE-faget i grunnskolen og Religion og etikk i den videregående skolen. Studiet tar sikte på å bedre forståelsen for faglige, didaktiske og oppdragelsesteoretiske problemstillinger i grunnskolen og i den videregående skolen. Studiet er åpent for alle som er kvalifisert for opptak.
Profilering av eget studium
Dette mastergradsprogrammet gir studentene noe anledning til å profilere sitt eget studium ut fra faglig bakgrunn, interesser, yrkeshensyn osv. Profileringen kan skje ved valg av tema for avhandling og ved valg av fordypningsemne.
Studentene kan etter søknad bytte ut enkelte emner med ekvivalerende emner avlagt ved MF eller ved andre institusjoner.
Innhold og progresjon
Programmet er i hovedsak bygd opp av et fast system av emner på 5000- og 600-nivå og av et større selvstendig arbeid (mastergradsavhandling).
Følgende emner i mastergradsstudiet er kjerneemner (obligatoriske) i studieprogrammet:
RP501 Religion og læring (10 stp)
RL5020 Mediert religion: Hellige tekster, litteratur, populære medier (10 stp)
RV502 Islam (10 stp)
BIB511 Bibelteologi (10 stp)
ST525 Filosofi og hermenutikk (5 stp)
MET508 Metodelære (5 stp)
AVH505 Masteravhandling (30 stp) med relevans for studieprogrammet.
I tillegg skal det velges ett valgfritt fordypningsemne (10 stp) fra 6000-nivå eller mulige emner på 5000-nivå tilhørende andre studieprogram.
Det er satt opp studiekrav for de enkelte emnene. Arbeidet med å oppfylle studiekravene skal bidra til å nå kompetansemålene.
Progresjon: Normert tid for programmet er tre år. Progresjonen i studiet er organisert slik at det undervises i tre emner hvert år. Det betyr at studentene får et slags «tre-semestersystem» i løpet av et studieår. Etter hvert emne er det avsluttende vurdering.
Undervisning
Arbeidsformer
Arbeidsformer og vurdering skal bidra til at studentene fra første stund og gjennom hele studiet får en aktiv læringsprosess.
Arbeidsformer
Det legges opp til varierte arbeidsformer som skal bidra til å aktivisere studentene og stimulere læringsprosessen. Arbeidsmåtene vil veksle mellom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, oppgaveskriving, avhandlingsseminar og selvstendig vitenskapelig arbeid.
Som ressursbøker til arbeidsmåter i studiet brukes:
Olga Dysthe, Frøydis Hertzberg og Torlaug Løkensgard Hoel: Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. Oslo: Abstrakt forlag as 2000.
Tove Pettersen: Skriv: fra idé til fagoppgave, Ad Notam Gyldendal, 2. opplag Oslo 2003.
Læringsutbytte
Mastergradsstudiet har som overordnede mål:
- å gi fordypet innsikt på viktige områder innenfor de fag- og forskningsfelt som er relevant for kristendoms-, religions- og livssynsundervisning
- å stimulere til en faglig og fagdidaktisk helhetsforståelse
- å utvikle evnen til selvstendig faglig refleksjon, til metodisk arbeid med fagstoffet og til skriftlig framstilling av fagstoff
- å gi innsikt i vitenskapsteoretiske og metodiske problemstillinger, og erfaring med å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid
- å dyktiggjøre for yrkesutøvelse i skole, samfunn og kirke
- å gi et faglig grunnlag for å formidle fagets innhold i møte med andre fag og med samfunnet og kulturen for øvrig
Kvalifikasjon etter fullført program
Fullført studieprogram gir graden Erfaringsbasert master i KRLE / Religion og etikk.
Her kan du se på studieprogrammer for tidligere semestre.