
Lars Åsmund Laird Iversen
Førsteamanuensis
- Sosiologi
- Lars.L.Iversen@mf.no
- Kontor: 325A
- Telefonnummer: 22590652
Faglige kompetanseområder:
- Sosiologi
- Religionssosiologi
- Religion og nasjon
- Religion og skole
- Uenighet og demokrati
Jeg har jobbet som religionssosiolog her på MF siden jeg fikk min PhD fra University of Warwick i UK i 2010. Selv om hovedtema er religion, er jeg interessert i nasjonal identitet og nasjonalisme, flerkulturelle samfunn, utdanning, uenighet og demokrati. Alle disse har viktige og dagsaktuelle koblinger til religion.
Jeg underviser samfunnsfag på alle nivåer her på MF, fra introduksjonsemner i samfunnsfag, bachelorfordypning i religionssosiologi og masteremne om religion og populisme. Jeg veileder også på master og phd-nivå.
Utvalgte publikasjoner
- Iversen, L. Å. L. (2021). Sjømannskirken og høyrepopulisme , Populisme og kristendom , s. 150 - 164. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202720315
- Iversen, L. Å. L. (2020). Controversial issues and the rhetoric of common values, Religions s. 1 - 17. Religions. ISBN: 2077-1444
- Iversen, L. Å. L. (2019). Inklusjon, eksklusjon og norskhet i Sjømannskirken, Kirke og kultur s. 36 - 53. Kirke og kultur. ISBN: 0023-186X
- Iversen, L. Å. L. (2018). From safe spaces to communities of disagreement, British Journal of Religious Education s. 1 - 12. British Journal of Religious Education. ISBN: 0141-6200
- Iversen, L. Å. L. (2017). Uenighetsfellesskap : kan skolen være et treningsrom for offentlig uenighet?, Religion i skolen : didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget, s. 101 - 116. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215029078
- Iversen, L. Å. L. (2016). Uenighetsfellesskap - en inkluderende innfallsvinkel til medborgerskap, Dembra. Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen, s. 22 - 35. ISBN: 978-82-92988-60-2
- Iversen, L. Å. L. (2014). Ungdomsarbeidet, Ansatte og frivillige : endringer i Den norske kirke, s. 91 - 108. ISBN: 978-82-8249-147-1
- Iversen, L. Å. L. (2014). Presenting the iterative curriculum discourse analysis (ICDA) approach, British Journal of Religious Education s. 53 - 71. British Journal of Religious Education. ISBN: 0141-6200
- Iversen, L. Å. L. (2013). Can you be a Muslim and not believe in God? : how fluid or solid are religions? : introducing viscosity to the interpretive approach, Religion in education : innovation in international research, s. 167 - 181. Routledge. ISBN: 978-0-415-65949-9
- Iversen, L. Å. L. (2012). Når religion blir identitet, Kirke og kultur s. 258 - 270. Kirke og kultur. ISBN: 0023-186X
- Iversen, L. Å. L. (2008). Verdifellesskap eller uenighetsfellesskap?, Verdier, s. 120 - 138. Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-01367-1
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
- Iversen, L. Å. L. (2021). Sjømannskirken og høyrepopulisme , Populisme og kristendom , s. 150 - 164. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202720315
- Iversen, L. Å. L. (2020). Controversial issues and the rhetoric of common values, Religions s. 1 - 17. Religions. ISBN: 2077-1444
- Iversen, L. Å. L. (2019). Inklusjon, eksklusjon og norskhet i Sjømannskirken, Kirke og kultur s. 36 - 53. Kirke og kultur. ISBN: 0023-186X
- Iversen, L. Å. L. (2018). From safe spaces to communities of disagreement, British Journal of Religious Education s. 1 - 12. British Journal of Religious Education. ISBN: 0141-6200
- Iversen, L. Å. L. (2017). Uenighetsfellesskap : kan skolen være et treningsrom for offentlig uenighet?, Religion i skolen : didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget, s. 101 - 116. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215029078
- Iversen, L. Å. L. (2016). Uenighetsfellesskap - en inkluderende innfallsvinkel til medborgerskap, Dembra. Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen, s. 22 - 35. ISBN: 978-82-92988-60-2
- Iversen, L. Å. L. (2014). Ungdomsarbeidet, Ansatte og frivillige : endringer i Den norske kirke, s. 91 - 108. ISBN: 978-82-8249-147-1
- Iversen, L. Å. L. (2014). Presenting the iterative curriculum discourse analysis (ICDA) approach, British Journal of Religious Education s. 53 - 71. British Journal of Religious Education. ISBN: 0141-6200
- Iversen, L. Å. L. (2013). Can you be a Muslim and not believe in God? : how fluid or solid are religions? : introducing viscosity to the interpretive approach, Religion in education : innovation in international research, s. 167 - 181. Routledge. ISBN: 978-0-415-65949-9
- Iversen, L. Å. L. (2012). Når religion blir identitet, Kirke og kultur s. 258 - 270. Kirke og kultur. ISBN: 0023-186X
Utdanning og praksis
2010 - Førsteamanuensis i samfunnsfag ved MF.
2006 - 2010 PhD Sociology. University of Warwick. UK.
2004 - 2006 Folkehøgskolelærer Rønningen Folkehøgskole - Globallinjen.
2003 - 2004 Praktisk Pedagogisk Utdanning - Religionsdidaktikk og samfunnsfagsdidaktikk. Universitetet i Oslo.
2002 - 2003 MSc Sociology, London School of Economics (LSE). UK.
1997 - 2002 Cand. Mag. Universitet i Oslo. Mellomfag Sosiologi.