I emnekatalogen finner du detaljert informasjon om det enkelte emne som inngår i ditt studieprogram eller fag.

NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.

Tilbake til emnekatalogens forside...

PRA1004: Praksis - Lektorprogrammet

Timeplan | PDF-versjon til utskrift

Generell informasjon | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne 


Emneansvarlig:Torbjørg Torp Nilssen (Torbjorg.T.Nilssen@mf.no)
Studiepoeng:0
Undervisningsstart:Vår
Studieprogramtilhørighet:5-årige masterprogrammer - Lektorprogram i KRLE/Religion og etikk og samfunnsfag
Avdelingstilhørighet:Avdelingsråd for religion og pedagogikk

Generell informasjon

Emnet er et kjerneemne i Lektorprogrammet. Emnet inngår som ett av flere praksisemner på Lektorprogrammet som følger en sammenhengende progresjon, og tas sammen med emnet SAM1060L Det flerkulturelle Norge. Emnet undervises i det fjerde semesteret på Lektorprogrammet. Studentene på Lektorprogrammets fjerde semester blir automatisk oppmeldt i praksisemnet.
PRA1004 består av 15 dager praksis i skolen. Studenten får en innføring i hva det vil si å være lærer og får ferdigheter i undervisningsplanlegging og evaluering. Refleksjoner over egen og andres praksis inngår i emnet. Emnet er knyttet til emnet Det flerkulturelle Norge og gir teoretiske perspektiver til å drøfte ulike sider ved Norge som et flerkulturelt samfunn. Praksisperioden er veiledet av praksislærer.
Arbeidsform og organisering
Emnet er et praksisemne og består av observasjon og undervisning i skolen samt deltakelse i andre aktiviteter ved skolen (teammøter, personalmøter etc.).
 
 
 

Studiekrav

For å få avsluttende vurdering må studenten:
  • levere og få godkjent praksisjournal
  • få bestått praksis (jfr. Retningslinjer for praksisopplæring)
  • være til stede på forberedelse og oppsummering av praksis
  • delta i formell evaluering av studium og læringsmiljø i Canvas, dersom studiet blir gjort til gjenstand for evaluering i det aktuelle semesteret.
 
 
 
 
 

Avsluttende vurdering

Emnet vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til bestått eller ikke bestått.
 
 

Læringsutbytte etter fullført emne

KUNNSKAP
Studenten har
  • god kunnskap om læreplanene i samfunnsfag
  • god kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, klasseledelse og teamarbeid
  • kunnskap om lærerens rolle, plikter og rettigheter
FERDIGHETER
Studenten kan
  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i samfunnsfag (fag 2)
  • reflektere over skolen som en flerkulturell arena
  • tilpasse undervisning etter gjeldende læreplaner og lovverk
  • begrunne valg av undervisningsmetoder og aktiviteter
  • legge til rette for gode relasjoner mellom elever og mellom elever og lærere
  • gjøre systematiske observasjoner og gi tilbakemeldinger på undervisningsøkter
GENERELL KOMPETANSE
Studenten kan
  • reflektere over etiske og verdimessige utfordringer ved det å undervise og være lærer
  • kritisk vurdere egen og andres praksisutøvelse
  • etterspørre konkret veiledning og være mottakelig for veiledning
  • møte i god tid til undervisningen og holde avtaler

> PDF-versjon for utskrift