I emnekatalogen finner du detaljert informasjon om det enkelte emne som inngår i ditt studieprogram eller fag.

NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.

Tilbake til emnekatalogens forside...

MET508: Metodelære: Deltid

Timeplan | PDF-versjon til utskrift

Generell informasjon | Overlappende emner | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Merknad til litteraturlisten | Litteratur 


Emneansvarlig:Ann Midttun (Ann.Midttun@mf.no)
Studiepoeng:5
Undervisningsstart:Vår
Studieprogramtilhørighet:Videreutdanning masternivå - KRLE / religion og etikk

Generell informasjon

Emnet er et kjerneemne i studieprogrammet Erfaringsbasert master i KRLE/religion og etikk.
MET508 skal forberede studenten for avhandlingsarbeidet ved å gi innføring i akademisk skriving, skriving som læringsprosess, og om de ulike fasene i skriveprosessen. Emnet gir også en innføring i kildebruk, fra prosessen med å søke opp kilder, til kildeføring i avhandlingen. Emnet gir også innføring i relevante metoder for eget avhandlingsarbeid.
Emnet består av to delemner: A: Fellesdel (2 sp) og B: Metodespesifikk del (3 sp).
 

Overlappende emner

Deler av MET508 Metodelære: Deltid overlapper med MET5010 Empiriske forskningsmetoder. En slik faglig overlapping medfører at studenter som har MET5010 fra før, vil få 1 poeng uttelling for MET508 på karakterutskriften eller vitnemålet. MET501&english=" title="http://www.mf.no/emnekatalog?mode=emne&idnr=MET501&english=">www.mf.no

Studiekrav

Studenten skal i tilknytning til undervisningen:
  • delta i et obligatorisk skrivekurs
  • delta i et obligatorisk søkekurs
  • Levere veiledningskontrakt (innen 2. oktober i høstsemesteret eller 2. mai i vårsemesteret)
  • levere et notat ved starten av kurset om avhandlingens tema (100-300 ord)
  • delta i et obligatorisk seminar om relevante metoder for eget avhandlingsarbeid
  • levere og få godkjent individuell skriftlig oppgave over oppgitt emne (700-1000 ord) i vitenskapsteori/metodeteori.
Studenter som ikke får godkjent studiekravene vil få dette regnet som ett eksamensforsøk, med mindre de trekker sin vurderingsmelding til emnet før trekkfristen (1. mai/1. nov).
 

Avsluttende vurdering

Emnet MET508 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til «bestått» / «ikke bestått».

Læringsutbytte etter fullført emne

KUNNSKAP
Studenten har
  • inngående kunnskap om akademisk skriving
  • god kunnskap om skriving som læringsprosess
  • god kunnskap om de ulike fasene i en skriveprosess
FERDIGHETER
Studenten kan
  • bruke skriving som et verktøy for å lære
  • beherske de formelle sidene ved akademisk skriving, inkludert kildeføring
  • finne relevant litteratur i et vitenskapelig bibliotek
  • formulere en problemstilling for avhandlingen basert på valgt tema
  • begrunne valg av metode ut fra egen problemstilling

Merknad til litteraturlisten

I tillegg til den oppsatte felleslitteraturen, under, skal det velges ca. 250 sider metodelitteratur i samråd med emneansvarlig eller veileder.

Litteratur

For å få tilgang til elektronisk litteratur når du ikke sitter på MF:
Logg deg inn på Oria eller bruk "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.

LITTERATUR
  • Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel, T. L. (2010). Skrive for å lære: Skriving i høyere utdanning (2. utg.). Oslo: Abstrakt forl. Bibliotek
  • Pettersen, T. (2015). Skriv: Fra idé til fagoppgave (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Bibliotek

> PDF-versjon for utskrift