Jeg er grunnskolelærer og lærerutdanner av bakgrunn og har siden 2005 ledet MFs Master i kirkelig undervisning, altså kateketmasteren. Innenfor forskningsprosjektet støttet av Kirkerådet 2016-2018 leder jeg delprosjektet Bibelen i trosopplæringen (BiT). Hvordan foregår undervisningen og hvilken respons ser vi hos 6-12-åringer samt konfirmanter. Et homiletisk prosjekt Forkynnelse for små og stor har foregått på MF en del år og i den sammenheng har jeg skrevet om gudstjenestens totale regi i lys av teaterteorien om den fjerde veggen. Menighetsutviklingsprosjektet ved MF/VID Stavanger har sett på forholdet mellom menighetsutvikling og trosopplæring. Der har jeg deltatt.
Jeg har deltatt som faglig veileder i to læremiddelprosjektet innenfor Bibelselskapet: Konfirmantbibelen der jeg har skrevet innledning til veilederen og Tidslinjen - den store fortellingen i Bibelen, et nettbasert og trykt læremiddel i bibelundervisning som ivaretar sammenhengen mellom enkeltfortellingene. Se: http://tidslinjen.bibel.no/normal/1 og https://www.youtube.com/watch?v=orKOFu4sEq8 og https://www.youtube.com/watch?v=c0-SBN5U-yc
Utvalgte publikasjoner
- Leganger-Krogstad, H. (2021). Sustainability in Religious Education : linear or circular understandings of time in an interreligious perspective, Zur Zukunft religiöser Bildung in Europa : Festschrift für Peter Schreiner, s. 85 - 99. Waxmann Verlag. ISBN: 9783830944324
- Leganger-Krogstad, H. (2021). Den fjerde veggen i gudstjenesten : gudstjenesteregi og -respons , Forkynnelse for barn og voksne : en studie av sju gudstjenester i trosopplæringen, s. 58 - 89. IKO-forlaget A/S. ISBN: 9788282492829
- Leganger-Krogstad, H. (2019). The characteristics of non-formal religious education in a folk church : the Norwegian education reform, Researching Non-Formal Religious Education in Europe, s. 51 - 70. Waxmann Verlag. ISBN: 978-3-8309-3856-9
- Hovdenak, S. S. & Leganger-Krogstad, H. (2018). Religion som fag - sett fra elevperspektiv "RLE er egentlig et av de viktigste fagene", Prismet s. 27 - 50. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (2014). From Dialogue to Trialogue: A Sociocultural Learning Perspective on Classroom Interaction, Journal for the Study of Religion s. 104 - 128. Journal for the Study of Religion. ISBN: 1011-7601
- Leganger-Krogstad, H. (2013). An Analysis of Different Approaches to Religious Education, Exploring Context in Religious Education Research. Empirical, Methodological and Theoretical Perspectives, s. 171 - 191. Waxmann Verlag. ISBN: 978-3-8309-2902-4
- Krupka, B. & Leganger-Krogstad, H. (2013). Der Umzug des Religionsunterrichts von der Schule in die Kirche : gelingt die Einrichtung eines kirchlichen Unterrichtsprogramms für den Religionsunterricht ausserhalb der Schule in Norwegen?, Zeitschrift für Pädagogik und Theologie s. 54 - 67. Zeitschrift für Pädagogik und Theologie. ISBN: 1437-7160
- Leganger-Krogstad, H. (2012). Trosopplæringen som drivhjul i menighetsutvikling? : fellesskapslæring i kirken, Menighetsutvikling i folkekirken : erfaringer og muligheter, s. 67 - 86. ISBN: 978-82-8249-071-9
- Leganger-Krogstad, H. (2011). Teologi i snø og is : en studie av estetiske universer i snøhotell, Kirke og kultur s. 183 - 197. Kirke og kultur. ISBN: 0023-186X
- Leganger-Krogstad, H. (2011). Jesu liknelser - pedagogiske perler?, Bibelfortellinger : metode og formidling, s. 152 - 164. ISBN: 978-82-8249-021-4
- Leganger-Krogstad, H. & Eriksen, T. H. & Syverstad, C. (2010). De norske og de nynorske, argument s. 24 - 25. argument. ISBN: 1504-6087
- Leganger-Krogstad, H. (2010). Kristen teologi i et multireligiøst perspektiv, Livstolkning i skole, kultur og kirke : festskrift til Peder Gravem, s. 45 - 53. Tapir Akademisk Forlag. ISBN: 9788251926126
- Leganger-Krogstad, H. (2009). Evaluationsforschung zur Glaubenserziehungsreform in Norwegen, Konfirmandenarbeit erforschen : Ziele - Erfahrungen - Perspektiven, s. 140 - 157. Gütersloher Verlagshaus. ISBN: 978-3-579-08086-4
- Leganger-Krogstad, H. & Berge, M. B. E. (2009). Norway : common compulsory religious education : a survey on professionalism among Norwegian school teachers, How teachers in Europe teach religion : an international empirical study in 16 countries, s. 153 - 167. LIT Verlag. ISBN: 978-3-643-10043-6
- Leganger-Krogstad, H. & Haanes, E. K. (2009). Differences in the Classroom - How to organize Religious Education in Norway, The religious dimension of intercultural education : contributions to a contextual understanding, s. 156 - 183.
- Leganger-Krogstad, H. (2008). Pedagogisk innhold og utvikling, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform, s. 123 - 142. Fagbokforlaget.
- Leganger-Krogstad, H. (2008). Learning religion without involving experience?, Neo-Aristotelianism and the practice of theorizing religious education, s. 363 - 376. Brill Academic Publishers.
- Leganger-Krogstad, H. (2008). Religions- og livssynsdidaktikk, Didaktikk for grunnskolen : fellestrekk og særdrag i et fagdidaktisk mangfold, s. 175 - 205. Fagbokforlaget.
- Leganger-Krogstad, H. (2008). St. Michaels-Messe - ein kooperatives Bildungsprojekt zwischen Kirchengemeinde und politischer Kommune in Lommedalen in Bærum/Norwegen, Evangelisches Bildungshandeln im Gemeinwesen, s. 51 - 53.
- Keast, J. & Leganger-Krogstad, H. (2007). Religious dimension of intercultural education : a whole school approach, Religious diversity and intercultural education : a reference book for schools, s. 115 - 121.
- Leganger-Krogstad, H. (2007). Trosopplæringsreformen - som digital reform, Prismet s. 221 - 232. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (2007). Trosopplæringsreformen som digital reform i kirken, Videreutvikling og oppsummering av forsøkene : Underveisrapport 3, s. 43 - 51.
- Leganger-Krogstad, H. (2007). Møtet mellom fag og politikk i en læreplanprosess, eksemplifisert ved KRL, Acta Didactica Norge s. 21 - . Acta Didactica Norge. ISBN: 1504-9922
- Leganger-Krogstad, H. (2007). Analytiske perspektiver på lokal didaktisk og teologisk refleksjon, Videreutvikling og oppsummering av forsøkene : Underveisrapport 3, s. 34 - 42.
- Leganger-Krogstad, H. (2007). The contextual approach, Religious diversity and intercultural education : a reference book for schools, s. 99 - 109.
- Krupka, B. & Leganger-Krogstad, H. (2007). Das Grösste unter ihnen - die Glaubenserziehungsreform in Norwegen, Handbuch - Arbeit mit Kindern : evangelische Perspektiven, s. 518 - 527. Gütersloher Verlagshaus.
- Leganger-Krogstad, H. & Haanes, E. K. (2007). Differences in the classroom : how to organise religious education in Norway, Good practice in religious education in Europe : examples and perspectives of primary schools, s. 142 - 156. LIT Verlag.
- Leganger-Krogstad, H. (2007). Religious education in Norway, Religious education in Europe : situation and current trends in schools, s. 141 - 147.
- Leganger-Krogstad, H. & Holmqvist, M. (2007). Studieoppgaver for ungdomsarbeidere, Jeg tror jeg er lykkelig- : ung tro og hverdag, s. 166 - 174.
- Leganger-Krogstad, H. (2007). Babysangen i pedagogisk lys, Barneteologi og kirkens ritualer : perspektiver på trosopplæring, barn og konfirmanter, s. 129 - 141.
- Leganger-Krogstad, H. & Mogstad, S. D. (2006). Trosopplæringsreformen under lupen : evalueringsperspektiv på forsøksfasen, Prismet s. 115 - 130. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. & Mogstad, S. D. (2006). Religionspedagogiske refleksjoner, Utvikling og utbygging av reformen : underveisrapport 2, s. 92 - 115.
- Leganger-Krogstad, H. & Mogstad, S. D. (2005). Opplegg for innholdsanalyse av læringsteorier og didaktikk, Organisering og oppstart av reformen : underveisrapport 1, s. 67 - 77.
- Leganger-Krogstad, H. (2003). Dialogue among young citizens in a pluralistic religious education classroom, International perspectives on citizenship, education and religious diversity, s. 169 - 190. RoutledgeFalmer.
- Leganger-Krogstad, H. (2003). Die Bedeutung von Kontext in der Religionsdidaktik, WerteSchätzen : religiöse Vielfalt und öffentliche Bildung : Festschrift für Jürgen Lott zum 60. Geburtstag, s. 285 - 300. IKO - Verlag.
- Leganger-Krogstad, H. (2003). Mikkelsmess : en kirke, fem skoler og et nærmiljø, Prismet s. 69 - 73. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (2003). Reflections from Norway, Shared learning in a plural world : ecumenical approaches to inter-religious education, s. 75 - 77. LIT Verlag.
- Leganger-Krogstad, H. (2001). Kontekstens betydning for fagdidaktikk, Fagdidaktikkens identitet og utfordringer, s. 128 - 148.
- Leganger-Krogstad, H. (2001). Religious education in a global perspective : a contextual approach, Towards religious competence : diversity as a challenge for education in Europe, s. 53 - 73. LIT Verlag.
- Leganger-Krogstad, H. (2000). Forkynnelse i møte med en ny tid, Himmel over livet : forkynnelse for barn i en ny tid, s. 19 - 33.
- Leganger-Krogstad, H. (2000). Developing a contextual theory and practice of religious education, Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values s. 94 - 104. Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values. ISBN: 0937-8219
- Leganger-Krogstad, H. (2000). Norge i utakt? : en systematisering av forholdet mellom skole og religion i Europa, Forskning og fundering : religion og religiøsitet i skole, kirke og samfunn : festskrift til Ole Gunnar Winsnes, s. 123 - 156. Tapir Akademisk Forlag.
- Leganger-Krogstad, H. (1998). Ethnic minority in conflict with Norwegian educational ideals, Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values s. 131 - 145. Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values. ISBN: 0937-8219
- Leganger-Krogstad, H. (1997). Felles undervisning - ulik tro : minoritetsproblematikken i klasserommet, Forankring og fornyelse : kristendomsundervisning i endring : festskrift til Sigmund Harbo på 60-årsdagen, s. 142 - 158. IKO - Verlag.
- Leganger-Krogstad, H. (1997). Religious education in the Norwegian school system, Religion, church and education in the Barents Region, s. 171 - 183.
- Leganger-Krogstad, H. (1996). Læstadianerne og samfunnet, Internasjonal innflytelse på regional religiøsitet, s. 5 - 27.
- Leganger-Krogstad, H. (1996). Fortellingens plass i læstadiansk tradisjon: Kontrast mellom fortid og nåtid, Religiøsitet og litteratur i regionalt perspektiv, s. 27 - 51.
- Leganger-Krogstad, H. (1993). Læstadianerne og norsk skole, Prismet s. 26 - 32. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1993). Paulsen-saken - en personalsak?, Prismet s. 32 - 33. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1991). Bibelfortellinger og overteksting, Prismet s. 152 - 159. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1990). Bibelen i skolen, Bruk Bibelen i skolen : metodikk og bakgrunnsstoff, s. 26 - 35.
- Leganger-Krogstad, H. (1987). Bibelen som grunnlag for kristendomsfaget, Prismet s. 37 - 44. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1986). Jesu liknelser i kristendomsundervisningen : pedagogiske perler eller pedagogiske nøtter?, Prismet s. 123 - 127. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1986). Kvinneperspektiver i kristendoms-og menighetsfagene, Kvinneperspektivet i forskning og undervisning ved distriktshøgskolene, s. 43 - 47.
- Leganger-Krogstad, H. (1986). Liknelsenes pedagogiske virkemidler, Prismet s. 117 - 122. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1986). Undervisningseksempel om ''Den ubarmhjertige medtjener'' : Matt. 18, 21-35, for 5. klasse, Prismet s. 128 - 138. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1985). Det store gjestebudet : Undervisningseksempel for 1. klasse, Prismet s. 128 - 136. Prismet. ISBN: 0032-8847
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
- Leganger-Krogstad, H. (2021). Sustainability in Religious Education : linear or circular understandings of time in an interreligious perspective, Zur Zukunft religiöser Bildung in Europa : Festschrift für Peter Schreiner, s. 85 - 99. Waxmann Verlag. ISBN: 9783830944324
- Leganger-Krogstad, H. (2021). Den fjerde veggen i gudstjenesten : gudstjenesteregi og -respons , Forkynnelse for barn og voksne : en studie av sju gudstjenester i trosopplæringen, s. 58 - 89. IKO-forlaget A/S. ISBN: 9788282492829
- Leganger-Krogstad, H. (2019). The characteristics of non-formal religious education in a folk church : the Norwegian education reform, Researching Non-Formal Religious Education in Europe, s. 51 - 70. Waxmann Verlag. ISBN: 978-3-8309-3856-9
- Hovdenak, S. S. & Leganger-Krogstad, H. (2018). Religion som fag - sett fra elevperspektiv "RLE er egentlig et av de viktigste fagene", Prismet s. 27 - 50. Prismet. ISBN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (2014). From Dialogue to Trialogue: A Sociocultural Learning Perspective on Classroom Interaction, Journal for the Study of Religion s. 104 - 128. Journal for the Study of Religion. ISBN: 1011-7601
- Leganger-Krogstad, H. (2013). An Analysis of Different Approaches to Religious Education, Exploring Context in Religious Education Research. Empirical, Methodological and Theoretical Perspectives, s. 171 - 191. Waxmann Verlag. ISBN: 978-3-8309-2902-4
- Krupka, B. & Leganger-Krogstad, H. (2013). Der Umzug des Religionsunterrichts von der Schule in die Kirche : gelingt die Einrichtung eines kirchlichen Unterrichtsprogramms für den Religionsunterricht ausserhalb der Schule in Norwegen?, Zeitschrift für Pädagogik und Theologie s. 54 - 67. Zeitschrift für Pädagogik und Theologie. ISBN: 1437-7160
- Leganger-Krogstad, H. (2012). Trosopplæringen som drivhjul i menighetsutvikling? : fellesskapslæring i kirken, Menighetsutvikling i folkekirken : erfaringer og muligheter, s. 67 - 86. ISBN: 978-82-8249-071-9
- Leganger-Krogstad, H. (2011). Teologi i snø og is : en studie av estetiske universer i snøhotell, Kirke og kultur s. 183 - 197. Kirke og kultur. ISBN: 0023-186X
- Leganger-Krogstad, H. (2011). Jesu liknelser - pedagogiske perler?, Bibelfortellinger : metode og formidling, s. 152 - 164. ISBN: 978-82-8249-021-4
Research project(s)
Empirisk forskningsprosjekt i menigheter i Den norske kirke
Utvalg av tekster, undervisningsformer og barns og unges respons på undervisning undersøkes.
Utdanning og praksis
1973 - 1977 Grunnskolelærer, Frogn og Oslo
1984 - Cand. Philol kristendomskunnskap hovedfag, MF
1972 - Almennlærerutdanning med matematikk, Oslo Lærerhøgskole
2009 - PhD Det teologiske Menighetsfakultet
1983 - Pedagogisk veiledning, NKS
1989 - Pedagogikk grunnfag, Universitetet i Tromsø
1985 - 1986 Religionslærer Holstbakken videregående, Alta
1980 - 1984 Høgskolelærer ved Alta lærerhøgskole, allmennlæreravdelingen
1984 - 1996 Amanuensis Finnmark distriktshøgskole/Høgskolen i Finnmark, Kristendoms- og menighetsavdelingen
1997 - 2005 Amanuensis/førsteamanuensis idéfag fagdidaktikk Utdanningsvitenskapelig fakultet, UiO
1973 - Kristendomskunnskap grunnfag, NLA
1976 - Kristendomskunnskap mellomfag MF
Verv
2007 - 2010 Sekretær for ICCS - Intereuropean Commission on Church and School
2006 - 2008 Medlem styringsgruppen for Trosopplæringsprosjektet i Lommedalen
1981 - Alta menighet, leder av diverse barnearbeid
1982 - 1985 Leder av undervisningsutvalget Alta menighet
1986 - 1988 Leder av Skoleutvalget, et samarbeids- og FoU utvalg i Alta kommune
1992 - 1996 Leder av dåpsopplæringsutvalget Alta menighet
1996 - 1998 Medlem av ansvarsgruppen for Dåpsklubben i Lommedalen menighet
1991 - 1992 Leder for utredningen: Udanningsbehov på kirkelig sektor i Nord-Norge. Sør- og Nord-Håkologaland bispedømmer
1983 - 1986 Medlem av Kirkerådets voksenopplæringsutvalg
1991 - 1995 Varamedlem til Kirkerådets Personal- og Utdanningsutvalg
1991 - Varamedlem av Den norske kirkes lærenemnd fra
1995 - 1999 Varamedlem i Norsk teologisk nemnd
1984 - 1988 Landsstyremedlem i Landslaget for kristen skole/Kristent pedagogisk forbund
1988 - 1992 Medlem i Norsk Kristelig Studieråds fylkesutva