Merethe Skårås
Førsteamanuensis
Pedagogikk
Leder for lektorprogrammet
Faglige kompetanseområder:
- Lærerutdanning
- Utdanning i krise og konflikt
- Utdanning og utvikling
- Samfunnsfagsdidaktikk
Presentasjon
Jeg har doktorgrad i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning fra OsloMet – Storbyuniversitetet (2019). I min avhandling fokuserte jeg på utdanning i Sør Sudan og i hvilken grad historieundervisningen oppfordrer til fred og forsoning mellom ulike etniske grupper i en ny nasjon. Jeg er spesielt opptatt av relasjonen mellom utdanning og fredsbygging, men også på hvilke måter utdanning er med på å bygge opp under stereotypier, fordommer og forestillinger av de andre.
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
Vis alle publikasjoner på Cristin...
- Skårås, M. (2019). Constructing a national narrative in civil war: history teaching and national unity in South Sudan. Comparative Education, 55(4), s. 517 - 535. ISSN: 0305-0068
- Skårås, M., Carsillo, T. & Breidlid, A. (2019). The ethnic/local, the national and the global: Global citizenship education in South Sudan. British Journal of Educational Studies. ISSN: 0007-1005
- Skårås, M. (2018). Focused ethnographic research on teaching and learning in conflict zones: History education in South Sudan. Forum for Development Studies, 45(2), s. 217 - 238. ISSN: 0803-9410
- Skårås, M. (2017). Educational and Social Challenges in the Reintegration Process of Former Child Soldiers. The Power of Resistance: Culture, Ideology and Social Reproduction in Global Contexts, s. 243 - 263. Emerald Group Publishing Limited. ISBN: 978-1-78350-461-9
- Skårås, M. & Breidlid, A. (2016). Teaching the violent past in secondary schools in new independent South Sudan. Education as Change, 20(3), s. 98 - 118. ISSN: 1682-3206
Utdanning og praksis
2000 - 2004 | Almennlærerutdanning, Hamar lærerhøgskole |
2003 - 2004 | Musikk, Concordia College, MN, USA |
2004 - 2014 | Lærer, Huseby barneskole |
2007 - 2009 | Master i flerkulturell og internasjonal utdanning, Høgskolen i Oslo |
2013 - 2019 | PhD, Utdanningsvitenskap for lærerutdanning |
2017 - 2017 | Gjesteforsker, Center for International Teacher education (CITE), Cape Penisula University of Technology (CPUT), |
2018 - 2019 | Lærer, Svendstuen barneskole |
2018 - 2019 | Universitetslektor, OsloMet - storbyuniversitetet |
2018 - 2018 | Gjesteforsker, OpenGATE fellowship -Georg Mason University (GMU), Virginia, USA |
2019 - d.d. | Førsteamanuensis i pedagogikk, MF |
Verv
2014 - 2015 | Stipendiatcoordinator, Høgskolen i Oslo og Akershus |
2015 - 2016 | Medlem av Stipendiatforum, Høgskolen i Oslo og Akershus |
2016 - 2018 | Web koordinator, CANDE, CIES http://www.cies-cande.org/ |