Claudia Lenz
Professor
Samfunnsfag med vekt på forebygging av rasisme og antisemittisme
Faglige kompetanseområder:
- Historiedidaktikk
- samfunnsfagdidaktikk
- forebygging av fordommer og gruppefiendtlighet
- antisemittisme
Ressursperson for følgende tema:
Presentasjon
Jeg er utdannet filosof og statsviter fra Universitet i Hamburg.
Mine viktigste arbeids- og forskningsområder er
- minnekultur, historiepolitikk og historiebevissthet
- fordommer og gruppefiendtlighet
- demokrati og medborgerskap i skolen
På historiedidaktikk feltet er jeg opptatt av hvordan minne og fortidsbearbeidning bidrar til utvikling og forhandling av identitet, deltagelse og maktrelasjoner på individ- og gruppenivå.
Mitt andre forskningsfelt handler om fordoms- og andregjøringsmekanismer, og hvordan fordommer og gruppefiendtlighet motarbeides på forskjellige samfunnsnivå.
Jeg er spesielt interessert i hvordan skolen kan forebygge gruppefiendtlige holdninger, og har vært med å bygge opp DEMBRA-prosjektet. For tiden er jeg prosjektleder for Dembra for lærerutdannere.
Siden 2009 har jeg vært involvert i Europaråd sitt arbeid innen demokrati og menneskerettighetslæring, der jeg har vært med å utvikle referanserammeverket "Competences for a Democratic Culture".
Aktuell forskning: antisemittisme i Norge; holdninger minoriteter har mot hverandre (tilknyttet hl-senteret)
Nyeste vitenskapelige publikasjoner
Vis alle publikasjoner på Cristin...
- (2020). Dembra - Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen (3). ISBN: 978-82-92988-68-8
- Lenz, C. & Moe, V. (2020). Negotiations of Antisemitism and Islamophobia in Group Conversations among Jews and Muslims. The Shifting Boundaries of Prejudice. Antisemitism and Islamophobia in Contemporary Norway, s. 297 - 323. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215034676
- Lenz, C. & Geelmuyden, T. V. (2020). The Gaarder Debate Revisited. Drawing the Demarcation Line between Legitimate and Illegitimate Criticism of Israel. The Shifting Boundaries of Prejudice. Antisemitism and Islamophobia in Contemporary Norway, s. 51 - 75. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215034676
- (2019). Dembra - Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen (2). ISBN: 978-82-92988-67-1
- Lenz, C. (2019). Creating World through Concept Learning. Conceptualizing the World: An Exploration across Disciplines, s. 66 - 78. Berghahn Books. ISBN: 978-1-78920-036-2
- Lenz, C. (2018). 22. juli-fortellinger og forhandlingen om hva terroren skal bety for fremtiden. Tidsskrift for kulturforskning, 17(1), s. 89 - 106. ISSN: 1502-7473
- Lenz, C. & Schröder, P. (2018). "Orte, an denen man wachsen kann" – Empirische Rekonstruktionen von Sinnzuschreibungen im Zusammenhang mit der Eröffnung zweier norwegischer Gedenkstätten. Forum Qualitative Sozialforschung, 19(3). ISSN: 1438-5627
- Moe, V., Døving, A., Levin, I. & Lenz, C. (2016). "Hvis de hadde oppført seg som vanlige nordmenn, hadde alt vært greit, tror jeg» Nordmenns syn på årsaken til negative holdninger til jøder og muslimer. FLEKS - Scandinavian Journal of Intercultural Theory and practice, 3(1), s. 1 - 17. ISSN: 1894-5988
- (2016). Dembra. Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen. ISBN: 978-82-92988-60-2
- (2016). Crossing Borders. Combining Human Rights Education and History Education. LIT Verlag. ISBN: 978-3-643-90731-8
Utdanning og praksis
1996 | Studiet i filosofi, psykologi og statsvitenskap |
2002 | Doktorgrad i statsvitenskap |
2002 | Forsker i prosjektet "Traditions of historical consciousness" |
2007 | Seniorforsker "Reflective historical consciousness in Norway and Germany" (Marie Curie stipentiat) |
2009 | Forskningsleder Det Europeiske Wergelandsenteret |
2013 | Førsteamanuensis (II-stilling) program for lærerutdanning/NTNU |
2016 | Seniorforsker (II stilling) hl-senteret (siden 2018: forsker I.) |
Verv
2017 | Member of the NECE advisory board (Networking European Citizenship Educators) |
2018 | Lead expert to the Council of Europe's Network of Policy Advisors |