I emnekatalogen finner du detaljert informasjon om det enkelte emne som inngår i ditt studieprogram eller fag.

NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.

Tilbake til emnekatalogens forside...

TEOL5410: Åpenbaring, trinitet og inkarnasjon

Timeplan | PDF-versjon til utskrift

Generell informasjon | Studiepoengreduksjon | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Litteratur 

Emneansvarlig:Harald Hegstad (Harald.Hegstad@mf.no)
Studiepoeng:10
Undervisningsstart:Høst (uregelmessig) og vår
Undervisningsspråk:Bokmål
Studieprogramtilhørighet:2-årige masterprogrammer - Kristendomskunnskap
2-årige masterprogrammer - Teologi
Profesjonsstudier - Profesjonsstudium teologi - høyere grad
Profesjonsstudier - Metodistisk presteutdanning
Profesjonsstudier - Profesjonsstudium teologi
Avdelingstilhørighet:Avdelingsråd for teologi og historie
Tillatte hj.midler ved eksamen:Liste e

Eksamens-/innleveringsdatoer

Klikk på en rad for å vise mer info.

EksamenstypeEksamensdato / innleveringsdatoTrekkfrist
Individuell skriftlig oppgave2018-05-16 16. mai 20182018-05-01 1. mai 2018
Innleveringsfrist:12:00
Kunngjøringsdato: 6. juni 2018
Muntlig dag 12018-06-04 4. juni 20182018-05-01 1. mai 2018
Varighet:30 minutter
Muntlig dag 22018-06-05 5. juni 20182018-05-01 1. mai 2018
Varighet:30 minutter

Generell informasjon

Emnet er et kjerneemne i studieprogrammet profesjonsstudiet i teologi - høyere grad. Emnet kan inngå som valgemne i master i teologi og master kristendom.
Studiet av faget systematisk teologi på profesjonsstudiet i teologi, høyere grad, består av to emner, TEOL5410 og TEOL5420, som til sammen består av delemnene dogmatikk, etikk og religionsfilosofi.
 
Emnet tar for seg sentrale temaer innenfor kristen teologi og drøfter disse i et hermeneutisk og systematisk perspektiv. Det innebærer at ulike syn knyttet til disse temaer vil presenteres og drøftes med henblikk på holdbarhet og relevans. Dette gir faget et særlig ansvar for å integrere innsikt fra de øvrige teologiske fag og fra andre vitenskaper. Studiet skal gi innsikt i sentrale emner i kristen tro og lære, så vel som god evne til å drøfte dem ut fra Skriften, i rammen av kirkens bekjennelser, i økumenisk perspektiv, samt som ressurs for livstolkning og livsmestring. Emnet vil fokusere på spørsmål knyttet til hvordan Gud gir seg til kjenne, hvem Gud er og hvem Jesus er. Et viktig mål er at studentene skal bli i stand til å relatere faget til kirkens forkynnelse, liturgi, undervisning og diakoni. Dette forutsetter at en arbeider inngående med forutsetninger, metoder og argumentasjonsmåter i systematisk teologi, så vel som med forståelsen av teologien og teologiens kilder, åpenbaringen, Skriften og kirkens bekjennelse. 
 
Forkunnskapskrav tilsvarende: K-RLE1110, K-RLE1120, EX1010, EX1020, TEOL2410

Studiepoengreduksjon

Studenter som tar emnet sammen med emner som helt eller delvis overlapper, får redusert omfanget av godskrevne poeng for dette emnet. Oversikt over reduksjon med ulike kombinasjoner:

Studiekrav

For å få avsluttende vurdering i emnet må studenten: 
  • Levere og få godkjent utkast til individuell skriftlig oppgave. Tema avtales med faglærer. Utkastet skal ha en innledning som beskriver problemstilling, materiale, fremgangsmåte og disposisjon, og vise at studenten har arbeidet med relevant litteratur. Studenten vil få skriftlig eller muntlig tilbakemelding på det innleverte utkastet. Dersom tilbakemelding gis muntlig, er det obligatorisk å møte til avtalt veiledning.
  • Delta i evalueringen av studietilbud og/eller læringsmiljø, hvis dette skal evalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke får godkjent studiekravene vil få dette regnet som ett eksamensforsøk, med mindre de trekker sin vurderingsmelding til emnet før trekkfristen (1. mai/1. nov).

Avsluttende vurdering

Emnet har individuell skriftlig oppgave (2800-4000 ord) og muntlig prøve som eksamensform. Individuell skriftlig oppgave er over selvvalgt tema, mens muntlig prøve tar utgangspunkt i hele pensum. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av oppgave (50 %) og muntlig (50 %). 
 
For å kunne gå opp til eksamen må studentene innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.

Læringsutbytte etter fullført emne

Studenten skal etter fullført emne ha tilegnet seg 
  • evne til å drøfte problemstillinger knyttet til forståelsen av systematisk teologi og systematisk-teologisk metode; 
  • kunnskap om og god evne til dogmatisk arbeidsmåte, med vekt på sammenhengen mellom dogmatikkens helhet og deler, og med sikte på kirkens tjeneste;
  • innsikt i og god evne til å drøfte kunnskap om sentrale problemstillinger i dogmatikken særlig knyttet til åpenbaringsforståelse, trinitarisk gudsforståelse og læren om Kristi person og verk

Litteratur

For å få tilgang til elektronisk litteratur når du ikke sitter på MF:
Logg deg inn på Oria eller bruk "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.

LITTERATUR
  • Anselmus Cantuariensis, e. a. C. (1994). Teologiske tekster: Udvalg af klassiske dogmatiske tekster (s. 107-135). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. Bibliotek (Kompendium)
  • Aschim, P. K. & Rasmussen, T. (Red.) (2016). Reformasjon nå: Luther som utfordring og ressurs for Den norske kirke (s. 17-87). Stavanger: Eide forl. Bibliotek (Kompendium)
  • Barth, K. (2011). The word of God and theology (s. 171-198). London: T & T Clark. Bibliotek (Kompendium)
  • Bultmann, R. K. (1968). Mytologi og bibelforståelse (s. 56-68). Oslo: Gyldendal. (Kompendium)
  • Coakley, S. (2010). Afterword: "relational ontology", trinity and science. I J. Polkinghorn (Red.), The trinity and an entangled world (s. 184-198). Grand Rapids, Mich.: Eerdmans. Bibliotek (Kompendium)
  • Gregersen, N. H. (2008). Dogmatik som samtidsteologi. Dansk teologisk tidsskrift, 71(4), s. 290-310. Bibliotek. Hentet fra danskteologisktidsskrift.dk
  • Henriksen, J.-O. (2013). Åpenbaring, erfaring og teologi. Teologisk tidsskrift, 2(4), s. 379-395. Bibliotek. Hentet fra www.idunn.no
  • Jüngel, E. (1995). Theological essays (Vol. 2, s. 120-144). Edinburgh: T &T Clark. Bibliotek (Kompendium)
  • Kärkkäinen, V.-M. (2014). Trinity and revelation (s. 1-122, 179-362). Grand Rapids, Mich: Eerdmans. Bibliotek
  • LaCugna, C. M. (1993). God in communion with us: The trinity. I C. M. LaCugna (Red.), Freeing theology: The essentials of theology in feminist perspective (s. 83-114). San Francisco, Calif.: HarperSanFrancisco. Bibliotek (Kompendium)
  • Moltmann, J. (1992). The Spirit of life: A universal affirmation (s. 268-309). Minneapolis, Minn: Fortress Press. Bibliotek (Kompendium)
  • Moltmann, J. (2006). The crucified God: Yesterday and today: 1972-2002. I M. Trelstad (Red.), Cross examinations: Readings on the meaning of the cross today (s. 127-138). Minneapolis, Minn: Fortress Press. Bibliotek (Kompendium)
  • Moltmann, J. (2001). The crucified God: The cross of Christ as the foundation and criticism of Christian theology (s. 164-205). London: SCM Press. Bibliotek (Kompendium)
  • Pannenberg, W. (1968). Dogmatic theses on the revelation. I W. Pannenberg (Red.), Revelation as history (s. 125-158). New York: Macmillan. (Kompendium)
  • Wingren, G. (1982). Skapelsestro och Kristusbekändelse. Kirke og kultur, 87, s. 133-151. Bibliotek (Kompendium).

Enten:

  • Kärkkäinen, V.-M. (2013). Christ and reconciliation (s. 1-235, 291-380). Grand Rapids, Mich: Eerdmans. Bibliotek

Eller:

  • Tanner, K. (2010). Christ the key. Cambridge: Cambridge University Press. Bibliotek

> PDF-versjon for utskrift