I emnekatalogen finner du detaljert informasjon om det enkelte emne som inngår i ditt studieprogram eller fag.

NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.

Tilbake til emnekatalogens forside...

RV502: Islam: Tro, tradisjon og fornyelse

Timeplan | PDF-versjon til utskrift

Generell informasjon | Studiepoengreduksjon | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Merknad til litteraturlisten | Litteratur 

Emneansvarlig:Ann Midttun (Ann.Midttun@mf.no)
Studiepoeng:10
Undervisningsstart:Vår
Studieprogramtilhørighet:Videreutdanning masternivå - KRLE/Religion og etikk
2-årige masterprogrammer - Kyrkjeleg undervisning
Avdelingstilhørighet:Avdelingsråd for religion og pedagogikk
Tillatte hj.midler ved eksamen:Ingen

Eksamens-/innleveringsdatoer

Klikk på en rad for å vise mer info.

EksamenstypeEksamensdato / innleveringsdatoTrekkfrist
Hjemmeeksamen2018-08-03 3. aug. 20182018-05-01 1. mai 2018
Utleveringsdato: 1. juni 2018
Tidspunkt for utlevering:09:00
Innleveringsdato: 3. aug. 2018
Innleveringsfrist:12:00
Varighet:
Kunngjøringsdato:24. aug. 2018
Skriftlig eksamen2018-08-13 13. aug. 20182018-05-01 1. mai 2018
Starttidspunkt:09:00
Varighet:6 timer
Kunngjøringsdato: 3. sep. 2018

Generell informasjon

Emnet RV502 er et kjerneemne i studieprogrammet Erfaringsbasert master i KRLE/religion og etikk. Sentrale aspekter ved islams historie, lære og praksis inngår i emnet. RV502 omfatter både det som er felles for et flertall av muslimer og noen av de variasjonene som finnes innen religionen. Emnet settes fokus på ulike retninger og former av islam. Emnet tematiserer hvordan islam fortolkes og praktiseres av muslimer i nyere tid, med særlig vekt på norske forhold.
For å melde seg opp i emnet, må studenten ha avlagt eksamen i KRLE1010 eller ha tilsvarende kompetanse.
 
 

Studiepoengreduksjon

Emnet har studiepoengreduksjon (5 stp) mot RL2030 og RL2035.

Studiekrav

For å få hjemmeeksamen som avsluttende vurdering må studenten:
  • delta i minst 75 % av undervisningen
  • delta i evalueringen av studietilbudene, dersom tilbudet er gjort til gjenstand for evaluering i det aktuelle semester
 
Dersom studenten ikke har oppfylt studiekravene (inkl. tilstedeværelseskravet), kan han/hun få gå opp til skriftlig eksamen. Studenten må selv gi melding til studieadministrasjonen om dette, senest én uke før skriftlig eksamen holdes.

Avsluttende vurdering

Studentene som har oppfylt alle studiekravene, kan få hjemmeeksamen som vurderingsform. Hjemmeeksamen skal være på 4000-5000 ord over et oppgitt emne. Ved innlevering av hjemmeeksamen vil man bli bedt om å godta en erklæring om at arbeidet er gjennomført selvstendig og alle kilder ført opp.
Emnet har også skriftlig eksamen (6 timer) som vurderingsalternativ. Studenten må senest én uke før skriftlig eksamen holdes, gi melding til studieadministrasjonen dersom man ønsker denne vurderingsformen.
Karakteren (A-F) settes på grunnlag av hjemmeeksamen, evt. skriftlig eksamen.

Læringsutbytte etter fullført emne

Kunnskap
Studenten har
  • god kunnskap om islams bakgrunn og historie
  • kjennskap til hvordan denne historien har preget religionens uttrykksformer
  • god kunnskap om ulike retninger og ulike former for islam
  • kunnskap om politisk islam
  • god kunnskap om sentrale aspekt ved hellige tekster, den religiøse loven, teologi, praksis og tolkningstradisjoner med vekt på sunni-islam
  • god kunnskap om kvinnesyn og familierett
  • god kunnskap om hvordan muslimer utvikler sine fellesskap, sin praksis og sine fortolkninger av islam under norske forhold
  • god kunnskap om religion og hverdagsliv blant unge norske muslimer
 
Ferdigheter
Studenten kan
  • drøfte spørsmål om islams mangfold og religiøse endringsprosesser
  • drøfte spørsmål knyttet til unge muslimers religiøse praksis med vekt på det norske samfunn

Merknad til litteraturlisten

Kari Vogt (2005): Islam- tradisjon, fundamentalisme og reform. Cappelen
kan kjøpes på nettstedet www.skaff.no ISBN: 9788202220891
 
 
 

Litteratur

For å få tilgang til elektronisk litteratur når du ikke sitter på MF:
Logg deg inn på Oria eller bruk "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.

LITTERATUR
  • Bangstad, S. (2013). IslamNet - puritansk salafisme i Norge (Vol. 118, nr. 3, s. 254-272). Bibliotek. Hentet 3 fra www.idunn.no
  • Døving, C. (2012). "Pressens mørkemenn / troens tjenere" - posisjon og selvforståelse blant sunni-muslimske imamer. I C. A. Døving & B. Thorbjørnsrud (Red.), Religiøse ledere: Makt og avmakt i norske trossamfunn (s. 26-45). Oslo: Universitetsforl. Bibliotek (Kompendium)
  • Døving, C. A. & Kraft, S.-E. (2013). Religion i pressen (s. 123- 148). Oslo: Universitetsforl. Bibliotek (Kompendium)
  • Eidhamar, L. G. (2014). Rett kontra godt?: Holdninger og resonnementer blant unge norske muslimer i spørsmål om kjønnsroller og seksualitet. Din: Tidsskrift for religion og kultur, (2), s. 27-66. Bibliotek. Hentet fra ojs.novus.no
  • Hjärpe, J. (1997). What will be chosen from the Islamic basket. European review: A journal of the Academia Europaea, 5(3), s. 267-274. Bibliotek (Kompendium).
  • Jacobsen, C. M. (2011). Islamic traditions and Muslim youth in Norway (nr. 10, s. 225-282). Leiden: Brill. Bibliotek (Kompendium). Hentet 10 fra search.ebscohost.com
  • Ramadan, T. (2009). Europeisk islam: Å være muslim i Vesten (s. 176-213). [Oslo]: Cappelen Damm. Bibliotek (Kompendium)
  • Roald, A. S. (2005/2010). Er muslimske kvinner undertrykt? (s. 45-74, 94-238). Oslo: Pax. Bibliotek
  • Utvik, B. O. (2011/2013). Islamismen (s. 319-330). [Oslo]: Unipub. Bibliotek (Kompendium)
  • Vogt, K. (2005). Å være som en kledning for hverandre: Ekteskap og rettspraksis i islamsk tradisjon. I B. Thorbjørnsrud (Red.), Evig din?: Ekteskaps- og samlivstradisjoner i det flerreligiøse Norge (s. 152-174). Oslo: Abstrakt. Bibliotek (Kompendium)
  • Vogt, K. (2005). Islam: Tradisjon, fundamentalisme og reform (s. 11-284, 299-322). Oslo: Cappelen. Bibliotek (Kjøpes på pensum.no)
  • Ådna, G. M. (2013). Rollemodeller blant muslimer i Stavanger. Kirke og Kultur, 118(2), s. 202-214. Bibliotek. Hentet fra www.idunn.no
  • Østberg, S. (2003). Muslim i Norge: Religion og hverdagsliv blant unge norsk-pakistanere (s. 9-201). Oslo: Universitetsforl. Bibliotek

> PDF-versjon for utskrift