I emnekatalogen finner du detaljert informasjon om det enkelte emne som inngår i ditt studieprogram eller fag.

NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.

Tilbake til emnekatalogens forside...

RL5065: Samtidsreligion

Timeplan | PDF-versjon til utskrift

Generell informasjon | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Merknad til litteraturlisten | Litteratur 

Emneansvarlig:Asle Eikrem (Asle.Eikrem@mf.no)
Studiepoeng:10
Undervisningsstart:Vår
Studieprogramtilhørighet:2-årige masterprogrammer - Kyrkjeleg undervisning
2-årige masterprogrammer - Kristendomskunnskap
2-årige masterprogrammer - Teologi
5-årige masterprogrammer - Lektorprogram i KRLE/Religion og etikk og samfunnsfag
Avdelingstilhørighet:Avdelingsråd for religion og pedagogikk
Tillatte hj.midler ved eksamen:Ingen

Eksamens-/innleveringsdatoer

Klikk på en rad for å vise mer info.

EksamenstypeEksamensdato / innleveringsdatoTrekkfrist
Skriftlig eksamen2018-06-07 7. juni 20182018-05-01 1. mai 2018
Starttidspunkt:09:00
Varighet:6 timer
Kunngjøringsdato:28. juni 2018

Generell informasjon

Emnet er et kjerneemne i Lektorprogrammet (6. semester, 5000-nivå)
Emnet kan også inngå i følgende studieprogram: Master i kristendomskunnskap, Master i kirkelig undervisning.
Emnet tar utgangspunkt i samtidsreligion som praksis og som forskningsfelt. Emnet legger vekt på debattene om religion og mediers gjensidige påvirkning. Emnet vil gi nye og friske innspill til diskusjonen om hva et religions- og livssynsfag skal være i skolen og hvordan nye forskningsperspektiver kan brukes didaktisk. Studentene vil gjennom emnet få et godt innblikk i ulike empiriske forskningsarbeid.
Undervisning i emnet gis i form av forelesninger og seminarer.

Studiekrav

For å få avsluttende vurdering må studenten:
  • ha gjennomført, og fått godkjent, et prosjekt med datainnsamling gjennom ekskursjon i et religions- eller livssynssamfunn eller gjennom online etnografi av religiøse nettverk og ytringer. Resultatene skal presenteres gjennom en blogg/wiki.
  • få godkjent selvvalgt litteraturliste relevant for prosjektet
  • gi kommentarer til en medstudents blogg/wiki
  • delta i evaluering av studietilbud og/eller læringsmiljø¸ dersom dette skal evalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke får godkjent studiekravene vil få dette regnet som ett eksamensforsøk, med mindre de trekker sin vurderingsmelding til emnet før trekkfristen (1. mai/1. nov).

Avsluttende vurdering

Emnet har skriftlig eksamen (6 timer) som vurderingsform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av eksamen. For å få avsluttende vurdering, må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Ingen tillatte hjelpemidler:

Læringsutbytte etter fullført emne

Læringsutbytte etter fullført emne
KUNNSKAP
Studenten har
  • god kunnskap om perspektiver på religion som samtidig kulturfenomen
  • god kunnskap om debatten om religion og medier
  • inngående kjennskap til ett spesifikt religions- eller livssynssamfunn, eller religiøse nettverk og ytringer på internett
FERDIGHETER
Studenten kan
  • reflektere over didaktiske perspektiver og utfordringer ved å bruke samtidsreligiøse fenomener og materiale fra media i undervisning
  • planlegge, gjennomføre og ferdigstille et faglig, empirisk basert prosjekt
  • benytte seg av wiki/blogg som presentasjons-, tilbakemeldings- og diskusjonsverktøy
  • finne og anvende relevante faglige kilder
 
 
 

Merknad til litteraturlisten

200 sider selvvalgt litteratur til feltarbeidet

Litteratur

For å få tilgang til elektronisk litteratur når du ikke sitter på MF:
Logg deg inn på Oria eller bruk "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.

LITTERATUR
  • Afdal, G. (2013). Religion som bevegelse: Læring, kunnskap og mediering. Oslo: Universitetsforlaget. Bibliotek
  • Ammerman, N. T. e. a. (2007). N. T. Ammerman (Red.), Everyday religion: Observing modern religious lives (s. 3-18, 21-37, 103-121, 187-201, 219-239, ). Oxford: Oxford University Press. Bibliotek
  • Bangstad, S. (2013). Inclusion and exclusion in the mediated public sphere: The case of Norway and its Muslims. Social anthropology, 21(3), s. 356-370. Hentet fra onlinelibrary.wiley.com
  • Barker, E. (2001). A comparative Exploration of Dress and the Presentation of Self as Implicit Religion. I W. Keenan (Red.), Dressed to impress: Looking the part (s. 51-67). Oxford: Berg. Bibliotek
  • Campbell, H. (2012). Understanding the Relationship between Religion Online and Offline in a Networked Society. Journal of the American Academy of Religion, 80(1), s. 64-93. Bibliotek. Hentet 2014-11-14 fra jaar.oxfordjournals.org
  • Christensen, D. R. (2014?). Online memorial culture. (Kompendium).
  • Couldry, N. (2003). Media rituals: A critical approach (s. 1-20). London: Routledge. Bibliotek (Kompendium)
  • Davidsen, M. A. (2013). Fiction-based religion: Conceptualising a new category against history-based religion and fandom. Culture and religion: An international, interdisciplinary journal, 14(4), s. 378-395. Bibliotek (Kompendium).
  • Hjarvard, S. (2008). The mediatization of religion: A theory of the media as agents of religious change. Northern lights: Film & media studies yearbook, 6(1), s. 9-26. Bibliotek (Kompendium).
  • Jenkins, H. (2008). Convergence culture: Where old and new media collide (Updated utg., s. 1-24). New York: New York University Press. Bibliotek (Kompendium)
  • Lövheim, M. (2011). Mediatisation of religion: A critical appraisal. Culture and religion: An international, interdisciplinary journal, 12(2), s. 153-166. Bibliotek (Kompendium).
  • Lövheim, M. & Lynch, G. (2011). The mediatisation of religion debate: An introduction. Culture and religion: An international, interdisciplinary journal, 12(2), s. 111-117. Bibliotek (Kompendium).
  • Meyer, B. (2009). Introduction: From imagined communities to aesthetic formations: Religious mediations, sensational forms, and styles of binding. I B. Meyer (Red.), Aesthetic formations: Media, religion, and the senses (s. 1-30). New York: Palgrave Macmillan. Bibliotek (Kompendium)
  • Pennington, N. (2014). Grieving for a (Facebook) Friend: Understanding the Impact of Social Network Sites and the Remediation of the Grieving Process. I D. Refslund Christensen & K. Sandvik (Red.), Mediating and remediating death (s. 233-250). Farnham: Ashgate. Bibliotek (Kompendium)
  • Reckwitz, A. (2002). The status of the "Material" in Theories of Culture: From "Social Structure" to "Artefacts". Journal for the Theory of Social Behaviour, 32(2), s. 195-217. Bibliotek (Kompendium).
  • Refslund Christensen, D. & Sandvik, K. (2014). Death Ends a Life, Not a Relationship: Objects as Media on Children's Graves. I D. Refslund Christensen & K. Sandvik (Red.), Mediating and remediating death (s. 251-271). Farnham: Ashgate. Bibliotek (Kompendium)
  • Ringnes, H. K. & Ulland, D. (2014). Individet i religiøse sekter: Faglige synspunkter på rekruttering, medlemskap og brudd. I L. J. Danbolt (Red.), Religionspsykologi (s. 257-271). Oslo: Gyldendal Akademisk. Bibliotek (Kompendium)

> PDF-versjon for utskrift