I emnekatalogen finner du detaljert informasjon om det enkelte emne som inngår i ditt studieprogram eller fag.

NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.

Tilbake til emnekatalogens forside...

PRA1002: Praksis - Lektorprogrammet

Timeplan | PDF-versjon til utskrift

Generell informasjon | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne 

Emneansvarlig:Torbjørg Torp Nilssen (Torbjorg.T.Nilssen@mf.no)
Studiepoeng:0
Undervisningsstart:Vår
Studieprogramtilhørighet:5-årige masterprogrammer - Lektorprogram i KRLE/Religion og etikk og samfunnsfag
Avdelingstilhørighet:Avdelingsråd for religion og pedagogikk

Generell informasjon

Emnet er et kjerneemne i Lektorprogrammet. Det tas sammen med enten mappeemnet K-RLE1125 K/RLE grunnstudier ¿ vår Lektorprogrammet eller enkeltemnet RL1030 Religion og kristendommens historie. Emnet undervises i det andre semesteret på Lektorprogrammet. Studentene på Lektorprogrammets andre semester blir automatisk oppmeldt i praksisemnet.
 
PRA1002 består av en gruppepraksis på 10 dager i skolen. Praksisperioden er veiledet av praksislærer.

Studiekrav

For å få emnet godkjent, må studenten:
  • levere og få godkjent praksisjournal
  • ha bestått praksis (jfr. Retningslinjer for praksisopplæring)
  • være til stede på forberedelse og oppsummering av praksis
  • delta i formell evaluering av studium og læringsmiljø i Fronter, dersom studiet blir gjort til gjenstand for evaluering i det aktuelle semesteret.

Avsluttende vurdering

Emnet vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til bestått eller ikke bestått.

Læringsutbytte etter fullført emne

Studenten skal etter fullført emne:
 
Kunnskap
Studenten har
  • kunnskap om rammeverket for undervisning (Opplæringsloven, Kunnskapsløftet mm. med vekt på formål og fritak)
  • god kunnskap om læreplanene i KRLE og religion og etikk
  • god kunnskap om religion- og livssynsundervisning
  • kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer
  • kunnskap om klasseledelse og lærerrollen
 
Ferdigheter
Studenten kan
  • planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i KRLE/religion og etikk i samarbeid med andre
  • begrunne valg av undervisningsmetoder og aktiviteter
  • legge vekt på de grunnleggende ferdighetene i undervisningsplanlegging
  • kommunisere og samarbeide med enkeltelever og grupper av elever
  • gjøre systematiske observasjoner og gi tilbakemeldinger på undervisningsøkter
 
Generell kompetanse
Studenten kan
  • reflektere over etiske og verdimessige utfordringer ved det å undervise og være lærer
  • etterspørre konkret veiledning og være mottakelig for veiledning
  • møte i god tid til undervisningen og holde avtaler

> PDF-versjon for utskrift