I emnekatalogen finner du detaljert informasjon om det enkelte emne som inngår i ditt studieprogram eller fag.

NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.

Tilbake til emnekatalogens forside...

KRLE1030: Bibelen, religion og religionspedagogikk

Timeplan | PDF-versjon til utskrift

Generell informasjon | Studiepoengreduksjon | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Litteratur 

Emneansvarlig:Ann Midttun (Ann.Midttun@mf.no)
Studiepoeng:15
Undervisningsstart:Høst
Studieprogramtilhørighet:Videreutdanning bachelornivå - KRLE (Religion, livssyn og etikk)
Avdelingstilhørighet:Avdelingsråd for religion og pedagogikk
Tillatte hj.midler ved eksamen:Liste j

Eksamens-/innleveringsdatoer

Klikk på en rad for å vise mer info.

EksamenstypeEksamensdato / innleveringsdatoTrekkfrist
Skriftlig eksamen2017-12-01 1. des. 20172017-11-01 1. nov. 2017
Starttidspunkt:10:00
Varighet:4 timer
Kunngjøringsdato:22. des. 2017
Skriftlig eksamen – Ny og utsatt - NB! Egne tilgangsregler.2018-01-19 19. jan. 20182018-01-08 8. jan. 2018
Starttidspunkt:09:00
Varighet:4 timer
Kunngjøringsdato: 9. feb. 2018

Generell informasjon

Emnet KRLE1030 Bibelen, religion og religionspedagogikk er et videreutdanningsemne i KRLE 2 (30 stp), som består av emnene KRLE1030 og KRLE1040. Undervisningen finner sted på lørdager. Emnet KRLE1030 består av tre delemner: A. Bibelen (6 stp), B. Religioner (4,5 stp) og C. Religionspedagogikk (4,5 stp). KRLE 1 og KRLE 2 gir grunnleggende kunnskaper om sentrale temaer i skolens religions- og livssynsfag.

Studiepoengreduksjon

Emnet KRLE1030 overlapper med emner på det ordinære heltidsstudiet i kristendom/KRLE på MF. Studenter som ønsker å melde overgang fra deltid til heltid, kan kontakte studierådgiver.

Studiekrav

Delta i evaluering av studietilbud og/eller læringsmiljø, dersom dette skal evalueres i det aktuelle semesteret.

Avsluttende vurdering

Emnet KRLE1030 har skriftlig eksamen (4 timer) som eksamensform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av prøven.
Tillatte hjelpemidler: Hjelpemiddellisten, Liste J

Læringsutbytte etter fullført emne

 
DELEMNE A. BIBELEN (6 STP)
Delemnet A bygger på delemne A: Bibelfag i emnet KRLE1020, og skal utvide den kunnskapen og innsikten som studentene har tilegnet seg i dette emnet. Det blir lagt vekt på mer grundig arbeid med bibeltekster, utvidet kjennskap til bibelsk tematikk og bibelteksters virkningshistorie. Refleksjon over bruk av bibeltekster i skolens undervisning inngår også.
 
Kunnskap
Studenten har
  • kjennskap til ulike metoder og tolkningsperspektiver i arbeid med bibeltekster
  • kjennskap til bibelteksters virkningshistorie i senere bibellitteratur og i vestlig teologi og allmennkultur
  • god kunnskap om Salmenes bok og ulike salmesjangere
  • kjennskap til Ordspråkene og Jobs bok
  • kunnskap om profeti og profetlitteratur i Den gamle Orienten og i Det gamle testamentet
  • god kunnskap om Jesajaboken og sentral tematikk i denne boken
  • god kunnskap om Lukasevangeliet og sentral tematikk i dette evangeliet
  • kjennskap til spørsmål knyttet til tolkning av lignelser
  • god kunnskap om Apostlenes gjerninger og Paulus-fortellingen i Apostlenes gjerninger
  • god kunnskap om Johannesevangeliet og sentral tematikk i dette evangeliet
 
Ferdigheter
Studenten har
  • evne til å reflektere over forholdet mellom Det gamle og Det nye testamentet
  • evne til historisk orientert analyse av et utvalg bibeltekster:
GT: Sal 46 og 110; Jes 6; 7,1-17 og 40,1-11
NT: Luk 10,25-42; 15,1-32; 18,9-14; Joh 1,1-18; 2,1-12 og 19,17-37
  • evne til å reflektere over bibelstoff i lærebøker og undervisning i skolen
 
DELEMNE B. RELIGIONER (4,5 STP)
Gjennom dette delemnet skal studentene bli kjent med begrep, metoder og problemstillinger knyttet til studiet av religion som fenomen.
Studentene skal få kunnskap om religiøst mangfold, samisk religion og nyreligiøse strømninger i dagens samfunn.
 
Kunnskap
Studenten har
  • god kunnskap om religionsvitenskapelige begreper, metoder og problemstillinger knyttet til studiet av religion som fenomen
  • god kunnskap om nyreligiøsitet og religiøse endringer
  • kunnskap om samisk religion
 
Ferdigheter
Studenten kan
  • drøfte ulike syn på religion og ulike former for religion
 
DELEMNE C. RELIGIONSPEDAGOGIKK (4,5 STP)
Dette delemnet skal gi kunnskap om og forståelse for overgripende problemstillinger knyttet til opplæring i religion: til religions- og livssynsundervisning i offentlig skole med vekt på KRLE-faget. Studentene skal særlig arbeide med elevers sosialisering i en flerkulturell kontekst, og didaktiske problemstillinger knyttet til
religionsundervisning med basis i kulturkunnskap, kontekstuell didaktikk og fortellingsdidaktikk.
Emnet skal gi forståelse for til livstolkningsteori og kjennskap til ulike læringsteorier.
 
Kunnskap
Studenten har
  • god kunnskap om livstolkningsteori
  • kunnskap om læringsteorier
  • kunnskap om skoleteoretiske og oppdragelsesteoretiske spørsmål knyttet til religionsundervisning i den offentlige skole
  • god kunnskap om fortellingsdidaktikk
  • kjennskap til kontekstuell didaktikk
 
Ferdigheter
Studenten kan
  • drøfte spørsmål knyttet til religions- og livssynsundervisning i den offentlige skolen

Litteratur

For å få tilgang til elektronisk litteratur når du ikke sitter på MF:
Logg deg inn på Oria eller bruk "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.

DELEMNE A LITTERATUR
  • (1997). Arbeidsskjema: Til bruk ved historisk orientert analyse av bibeltekster. Oslo: Menighetsfakultetet. (Se Fronter)
  • Anderson, P. N. (2011). The riddles of the fourth gospel: An introduction to John (s. 9-24). Minneapolis, Minn.: Fortress Press. Bibliotek (Kompendium)
  • Berge, K., Stordalen, T., Tångberg, A. & Kartveit, M. (2003). M. Kartveit (Red.), Det Gamle testamentet: Analyse av tekstar i utval (3. utg., s. 229-235, 248-282, 294-300, 311-318, 351-377). Oslo: Samlaget. Bibliotek
  • Donahue, J. R. (1990). The gospel in parable: Metaphor, narrative, and theology in the Synoptic Gospels (s. 126-138, 146-162, 187-193). [Phialdelphia, Penn.]: Fortress Press. Bibliotek (Kompendium)
  • Hvalvik, R. (1992). Fra Jerusalem til jordens ender: Hovedtrekk i Apostlenes gjerninger (2. utg., s. 96-118). Oslo: Credo. Bibliotek. Hentet fra bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com
  • Hvalvik, R. & Stordalen, T. (1999). Den store fortellingen: Om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning (s. 124-133, 222-262 ). Oslo: Det norske bibelselskap. Bibliotek. Hentet fra bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com
  • Kysar, R. (1986). John (s. 27-34, 44-47, 286-293). Minneapolis, Minn.: Augsburg. Bibliotek (Kompendium)
  • Tveito, H. B. S. Om historisk orientert analyse av bibeltekster. (Se Fronter)

DELEMNE B LITTERATUR

  • Aasen, L. W. N. (2011). Fra sametromme til sameting. Föreningen lärare i religionskunskap. Årsbok, 43, s. 63-81. Bibliotek (Kompendium).
  • Anker, T. & Lippe, M. S. v. d. (2014). Religiøst mangfold i skolen. I J. H. Stray & L. Wittek (Red.), Pedagogikk: En grunnbok (s. 619-635). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk. Bibliotek (Kompendium)
  • Bromley, D. G. (2012). The sociology of new religous movements. I O. Hammer & M. Rothstein (Red.), The Cambridge companion to new religious movements/ (s. 13-28). Cambridge: Cambridge University Press. Bibliotek (Kompendium)
  • Furseth, I. (2015). Et religiøst landskap i endring. I I. Furseth (Red.), Religionens tilbakekomst i offentligheten?: Religion, politikk, medier, stat og sivilsamfunn i Norge siden 1980-tallet (s. 21-37). Oslo: Universitetsforl. Bibliotek (Kompendium)
  • Gilhus, I. S. (2009). Hva er religion i dag?: Religionsbegrep og religionsvitenskap. I A. Brunvoll, H. Bringeland, N. Gilje & G. Skirbekk (Red.), Religion og kultur: Ein fleirfagleg samtale (s. 19-31). Oslo: Universitetsforl. Bibliotek (Kompendium)
  • Gilhus, I. S. & Mikaelsson, L. (2012). Nytt blikk på religion (s. 34-161). Oslo: Pax. Bibliotek
  • Kvalvaag, R. W. (2003). Det guddommelige jeg: Nyreligiøsitet og religiøse strømninger i moderne ungdomskultur. Bergen: Fagbokforl. Bibliotek
  • Pollan, B. (Red.) (1997). Samiske beretninger (s. 185-187, 268-274, 350-355, 374-382). Oslo: Aschehoug. Bibliotek (Kompendium)
  • Pollan, B. (2007). Samisk religion. I I. S. Gilhus & L. Mikaelsson (Red.), Verdens levende religioner (s. 367-375). Oslo: Pax. Bibliotek (Kompendium)
  • Romarheim, A. (2011). Nyåndelig folkereligiøsitet. I T. Engelsviken, R. Olsen & N. R. Thelle (Red.), Nye guder for hvermann?: Femti år med alternativ spiritualitet (s. 41-59). Trondheim: Tapir akademisk forl. Bibliotek (Kompendium)

DELEMNE C LITTERATUR

  • Afdal, G. (1998). Fra vitenskap til skolefag eller skolefag til vitenskap?. Religion og livssyn, 10(1), s. 8-17. Bibliotek (Kompendium).
  • Afdal, G., Haakedal, E. & Leganger-Krogstad, H. (2001). Tro, livstolkning og tradisjon: Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk (2. oppl. eller senere opptrykk utg., s. 22-39, 218-257, 332-351). [Oslo]: Tano Aschehoug. Bibliotek
  • Asheim, I. & Mogstad, S. D. (1987). Religionspedagogikk: Tolkning, undervisning, oppdragelse (Rev. utg., s. 23-41). Oslo: Universitetsforlaget. Bibliotek (Kompendium)
  • Christie, N. (2009). I skyggen av Pisa. I T. Bergem & S. Helgesen (Red.), Soria Moria - neste?: Perspektiver på skoleutviklingen (s. 51-64). Kristiansand: Høyskoleforlaget. Bibliotek (Kompendium)
  • Gravem, P. (1996). Livstolkning i kulturen. Prismet: Pedagogisk tidsskrift, 47(6), s. 255-274. Bibliotek (Kompendium).
  • Gravem, P. (1997). Religion og sannhet: En oppsplittet kultur. Religion og livssyn, 9(3), s. 6-10. Bibliotek (Kompendium).
  • Imsen, G. (2014). Elevens verden: Innføring i pedagogisk psykologi (5. utg., s. 183-199, 218-230, 246-255, 293-358). Oslo: Universitetsforlaget. Bibliotek (Kompendium)
  • Mogstad, S. D. (2004). Hva er kristen oppdragelse?. Prismet: Pedagogisk tidsskrift, 55, s. 86-96. Bibliotek (Kompendium).
  • Mogstad, S. D. & Eidhamar, L. G. (1999). Fag, identitet og fortelling: Didaktikk til kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering (2. utg., s. 110-141). Oslo: Universitetsforl. Bibliotek (Kompendium)
  • Säljö, R. (2002). Læring, kunnskap og sosiokulturell utvikling: Mennesket og dets redskaper. I I. Bråten (Red.), Læring: I sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv (s. 31-57). Oslo: Cappelen akademisk forl. Bibliotek (Kompendium)

> PDF-versjon for utskrift