I emnekatalogen finner du detaljert informasjon om det enkelte emne som inngår i ditt studieprogram eller fag.

NB! Endringer i emnebeskrivelsene (inkludert litteraturlistene) og eksamensdatoene kan forekomme fram til semesterstart det aktuelle semestret. Ved få studenter kan det på noen emner forekomme endringer i undervisningstilbud og eksamensform.

Tilbake til emnekatalogens forside...

EX1010: Examen philosophicum

Timeplan | PDF-versjon til utskrift

Generell informasjon | Studiekrav | Avsluttende vurdering | Læringsutbytte etter fullført emne | Litteratur 

Emneansvarlig:Atle Ottesen Søvik (Atle.O.Sovik@mf.no)
Studiepoeng:10
Undervisningsstart:Vår
Studieprogramtilhørighet:Årsstudier - Kristendom/KRLE
Årsstudier - Samfunnsfag
Bachelorprogrammer - Religion, kultur og samfunn
Bachelorprogrammer - Teologi
Bachelorprogrammer - Ungdom, kultur og trosopplæring
5-årige masterprogrammer - Lektorprogram i KRLE/Religion og etikk og samfunnsfag
Profesjonsstudier - Profesjonsstudium teologi - lavere grad
Profesjonsstudier - Katolsk presteutdanning
Profesjonsstudier - Metodistisk presteutdanning
Profesjonsstudier - Profesjonsstudium teologi
Avdelingstilhørighet:Avdelingsråd for religion og pedagogikk
Tillatte hj.midler ved eksamen:Ingen

Eksamens-/innleveringsdatoer

Klikk på en rad for å vise mer info.

EksamenstypeEksamensdato / innleveringsdatoTrekkfrist
Skriftlig eksamen2018-05-25 25. mai 20182018-05-01 1. mai 2018
Starttidspunkt:09:00
Varighet:4 timer
Kunngjøringsdato:15. juni 2018

Generell informasjon

Ex.phil. handler om de mest grunnleggende spørsmål i vitenskapen: hvordan er verden bygd opp, hva er et menneske, hvordan kan vi få sikker viten om verden, og hvordan bør vi handle? Ex.phil. består av to delemner: A. Filosofi- og vitenskapshistorie (5 stp) og B. Etikk (5 stp). Delemne A handler om hvordan sentrale tenkere i historien har besvart en rekke grunnleggende spørsmål om verden og forståelse, mens delemne B handler om ulike teorier om hvordan vi bør handle. Delemne A er historisk orientert, men studentene vil også få diskutere relevans i dag. Delemne B har sterkere fokus på hvordan etiske teorier kan anvendes til aktuelle problemstillinger.
Emnet er et kjerneemne i Bachelor i religion, kultur og samfunn, Bachelor i teologi, Profesjonsstudiet i teologi, Master i teologi og Bachelor i Ungdom, kultur og trosopplæring.

Studiekrav

For å få avsluttende vurdering må studenten oppfylle studiekravene for enten alternativ A eller alternativ B:
A:
  • ha godkjent frammøte (minst 75 prosent) i seminargruppene for hvert delemne
  • levere og få godkjent en individuell skriftlig oppgave levert innen en fastsatt frist. Oppgaven er å lage fem tankekart/disposisjoner med overskrifter som bekjentgjøres senere.
B:
  • delta i seminargruppene (ikke obligatorisk)
  • levere og få godkjent en individuell skriftlig oppgave levert innen en fastsatt frist. Oppgaven er å lage 15 tankekart/disposisjoner med overskrifter som bekjentgjøres senere.
For både A og B: - delta i evaluering av studietilbud og/eller læringsmiljø, dersom dette skal evalueres i det aktuelle semesteret
 
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke opp et eksamensforsøk på emnet, må de aktivt trekke sin oppmelding/vurderingsmelding innen trekkfristen 1. mai.

Avsluttende vurdering

Emnet EX1010 har 4-timers skriftlig eksamen som avsluttende vurderingsform. For å kunne gå opp til eksamen må studentene innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av eksamenen.
 
 

Læringsutbytte etter fullført emne

Delemne A: Filosofi- og vitenskapshistorie
Kunnskap:
Studenten har:
  • god kunnskap om sentrale problemstillinger fra filosofi- og vitenskapshistorien
  • god kunnskap om sentrale tenkere og tradisjoner fra filosofi- og vitenskapshistorien
  • kunnskap om ulike teorier som forsøk på å løse problemer
  • erfaring med problemorientert lesing av originaltekster
 
Ferdigheter:
Studenten kan:
  • begrunne egne tolkninger og reflektere kritisk over problemer og posisjoner fra filosofi- og vitenskapshistorien
 
Delemne B: Etikk
Kunnskap:
Studenten har:
  • god kunnskap om grunnleggende etiske begreper og teorier
  • god kunnskap om sentrale etiske teorier, for etisk argumentasjon og for meta-etiske spørsmål
 
Ferdigheter:
Studenten kan:
  • anvende etiske begreper, etiske teorier og etisk argumentasjon i arbeid med spørsmål fra forskningsetikk og yrkesetikk
  • reflektere kritisk og begrunne egne standpunkter i etiske spørsmål
 
 

Litteratur

For å få tilgang til elektronisk litteratur når du ikke sitter på MF:
Logg deg inn på Oria eller bruk "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.

DELEMNE A LITTERATUR
  • Skarsaune, O. (2002). Der tro og tanke møtes: Glimt fra den "naturlige" teologis historie (s. 7-44, 52-84, 93-104). Oslo: Det teologiske Menighetsfakultet. (Kompendium)
  • Svare, H. (1997). I Sokrates' fotspor: Filosofi- og vitenskapshistorie (2. utg., s. 19-252, 265-287, 308-396). Oslo: Pax. Bibliotek

DELEMNE B LITTERATUR

  • Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH), . (2016). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Hentet 2016-05-30 fra www.etikkom.no
  • Henriksen, J.-O. & Vetlesen, A. J. (2006). Nærhet og distanse: Grunnlag, verdier og etiske teorier i arbeid med mennesker (3. utg., Kap. 3-5, 7, 9 og 11-19). Oslo: Gyldendal akademisk. Bibliotek
  • Svare, H. (1997). I Sokrates' fotspor: Filosofi- og vitenskapshistorie (2. utg., s. 253-264, 290-307). Oslo: Pax. Bibliotek
  • Thommessen, B. & Wetlesen, J. (1996). Etisk tenkning: En historisk og systematisk innføring (s. 213-281). Oslo: Ad notam Gyldendal. Bibliotek

> PDF-versjon for utskrift